• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een Lacie 2big 8tb met daarin 2 x 4tb discs. Deze staat nu op raid 0 ingesteld maar wil daar eigenlijk raid 1 van maken. Is het mogelijk om dat vanuit Disk Utility van osx te doen en niet via de Lacie Raid Manager? Deze lijkt namelijk niet te werken, die geeft aan dat alle firmware etc. up to date is maar als ik dan aanklik dat er JBOD of Raid 1 van gemaakt moet worden doet ie niets.

Ik heb al gegoogled maar ik krijg alleen maar uitleg hoe ik een raid van 2 disks kan maken.

Heb 'm ook al geformatteerd naar Mac OS Extended Journaled.

Edit: heb een Macbook Pro 15 inch 2017 met de laatste versie van Big Sur

[Voor 6% gewijzigd door Sluw op 01-12-2020 15:30]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Die Lacie biedt zichzelf maar als 1 schijf aan bij macOS waarschijnlijk, dan kan je daar verder niets meer uitrichten.

Klinkt als een bugje in de Lacie software of de combinatie met Big Sur die nog niet in orde is.

I reject your reality and substitute my own

• Sluw
nelizmastr schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:31:
Die Lacie biedt zichzelf maar als 1 schijf aan bij macOS waarschijnlijk, dan kan je daar verder niets meer uitrichten.

Klinkt als een bugje in de Lacie software of de combinatie met Big Sur die nog niet in orde is.
Ja dat klopt, ik zie hem gewoon als een 8tb schijf terwijl het twee 4tb disks zijn. Er is dus geen mogelijkheid om via het OS of Terminal de schijf weer om te zetten naar JBOD, de RAID ontkoppelen zeg maar?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Sluw schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:
[...]

Ja dat klopt, ik zie hem gewoon als een 8tb schijf terwijl het twee 4tb disks zijn. Er is dus geen mogelijkheid om via het OS of Terminal de schijf weer om te zetten naar JBOD, de RAID ontkoppelen zeg maar?
De LaCie regelt dat zelf, waarschijnlijk heeft die een eigen RAID controller ingebouwd.
Daar kan je dan in macOS zelf niks mee, nee.

Als je er niet verder mee komt, support van LaCie benaderen. Zij leveren de enige
software die het RAID volume kan aanpassen.

Of je moet nog een andere Mac hebben die een oudere macOS draait en daar de aanpassing op proberen.

I reject your reality and substitute my own

• Sluw
nelizmastr schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:47:
[...]

De LaCie regelt dat zelf, waarschijnlijk heeft die een eigen RAID controller ingebouwd.
Daar kan je dan in macOS zelf niks mee, nee.

Als je er niet verder mee komt, support van LaCie benaderen. Zij leveren de enige
software die het RAID volume kan aanpassen.

Of je moet nog een andere Mac hebben die een oudere macOS draait en daar de aanpassing op proberen.
Dank je voor het meedenken. Ik heb hem maar teruggestuurd, helaas. Ik heb contact opgenomen met LaCie en de RAID software lijkt inderdaad (nog) niet goed te werken met Big Sur. Ik hoopte dat je die twee drives gewoon weer kon ontkoppelen en 't vanuit OS kon regelen, dat kan namelijk wel met 2 losse drives.

• Mosje44
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-11-2022

Mosje44

Zelf doen!

Ook ik heb een LaCie 2big 8 Tb. Deze draait in Raid 1, zodat de ene 4 TB harde schijf een exacte kopie is van de andere. Fail safe zou je zeggen.
Helaas niet dus. Mijn 2019 iMac (8-core i9) herkent de sub-schijf niet meer. Dat wil zeggen: Hij ziet hem niet in Finder maar in het schijfhulpprogramma ziet hij hem wel. Het externe fysieke volume is echter niet geactiveerd en is ook niet te activeren. Dit lukt ook niet op een Windows PC (met driver Paragon).

LaCie is, aanvankelijk, zeer traag geweest met reageren, zodat ik nu al een maand zonder backups zit. (Heb wel Time machine op het hoofdvolume maar, bijv. alle foto's en films staan op de LaCie).

Het zou aan Big Sur kunnen liggen, maar ik heb dit probleem ook al eerder gehad met Catalina. Toen kreeg ik hem echter weer aan de praat door de schijf even aan een Windows PC (!) te hangen. Verder alle denkbare stappen gezet. Mac - 2Big lijkt gewoon geen goede combi. Wellicht dan toch maar een duur Cloud-abonnement?

21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp

• Sluw
Mosje44 schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:07:
Ook ik heb een LaCie 2big 8 Tb. Deze draait in Raid 1, zodat de ene 4 TB harde schijf een exacte kopie is van de andere. Fail safe zou je zeggen.
Helaas niet dus. Mijn 2019 iMac (8-core i9) herkent de sub-schijf niet meer. Dat wil zeggen: Hij ziet hem niet in Finder maar in het schijfhulpprogramma ziet hij hem wel. Het externe fysieke volume is echter niet geactiveerd en is ook niet te activeren. Dit lukt ook niet op een Windows PC (met driver Paragon).

LaCie is, aanvankelijk, zeer traag geweest met reageren, zodat ik nu al een maand zonder backups zit. (Heb wel Time machine op het hoofdvolume maar, bijv. alle foto's en films staan op de LaCie).

Het zou aan Big Sur kunnen liggen, maar ik heb dit probleem ook al eerder gehad met Catalina. Toen kreeg ik hem echter weer aan de praat door de schijf even aan een Windows PC (!) te hangen. Verder alle denkbare stappen gezet. Mac - 2Big lijkt gewoon geen goede combi. Wellicht dan toch maar een duur Cloud-abonnement?
Ja ik was er niet over te spreken, het is allemaal dichtgetimmerd qua software en de osx support is slecht. Ik heb zelf een OWC thunderbay 4 als warehouse deal van amazon gekocht omdat ik alle backups en externe schijven bij elkaar onder wilde brengen. Je kunt super makkelijk drives wisselen en het werkt gewoon via thunderbolt 3. Ik heb er 1 ssd als time machine in en 1 ssd om soms vanaf te werken en twee grote hdds die ik vanuit het os als raid 1 heb ingesteld. Je kunt natuurlijk ook een NAS of cloudopslag nemen. Ik vond zelf cloudopslag te langzaam omdat ik soms een trage verbinding heb en een NAS met > 1gb/s of thunderbolt te duur werd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee