Nieuwe netwerkkaart voor in een HP Elitebook laptop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:48
Beste,

Graag zou ik de snelheid van bestandsoverdracht van mijn laptop willen verhogen, een HP Elitebook 850G3 met daarin een i5-6300. Nu haal ik snelheden van zo'n 50MB/s maar zou toch graag richting de 100 willen gaan. Het accespunt is een Fritz!repeater 3000 (Wi-Fi AC1733) die weer bekabeld verbonden is aan een Fritz!box 7530 (Wi-Fi AC866) in mesh. De repeater staat in dezelfde kamer als de laptop.

Als ik mijn laptop openmaak zie ik twee netwerkkaartjes zitten (foto) maar onbenul als ik ben heb ik geen idee welke van de twee te vervangen, laat staan voor welk product precies.

Kan iemand me op weg helpen met me in de goede richting te sturen welk netwerkkaartje te kopen? Uiteraard al een en ander rondgezocht bij div. shops maar laptop hardware is eigenlijk onbekend voor me want daar heb ik maar zelden aan hoeven sleutelen m.u.v. SSD en geheugen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qpMGd07HSKq5PPMfbu2xTEWxs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzfbHfJgMECR7DMhqEWGF2ak.jpg?f=fotoalbum_large

XBL gamertag StayingPow3r

Beste antwoord (via Mr. Freeze op 01-12-2020 15:49)

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 23:19
Ik weet niet precies of en waarmee je hem zou kunnen vervangen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Intel AX200 Dan zie je al 2 verschillende modellen, het ligt uiteindelijk aan de laptop of het allemaal wel of niet gaat werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
De linker is een WWAN module, ofwel voor als je een SIM kaartje in je laptop stopt kan deze 4G gebruiken.

De rechter is je WIFI kaart, dit is degene die je zal moeten vervangen voor een nieuwer model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
mhoogendam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:26:
De linker is een WWAN module, ofwel voor als je een SIM kaartje in je laptop stopt kan deze 4G gebruiken.

De rechter is je WIFI kaart, dit is degene die je zal moeten vervangen voor een nieuwer model.
Daar help je me alvast verder mee, dus nu op zoek naar een M.2 netwerkkaartje?

deze bijvoorbeeld als hij beschikbaar is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
Ik weet niet precies of en waarmee je hem zou kunnen vervangen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Intel AX200 Dan zie je al 2 verschillende modellen, het ligt uiteindelijk aan de laptop of het allemaal wel of niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:39
Ja, maar let ook op wat de max snelheid van die m.2 poort is.
is je laptop het nog wel waard om een dure te installeren, als pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) al ruim voldoende geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
@mhoogendam @99ruud99 Er staat wel een vPro tekentje op het cpu stickertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:39
vpro is vooral dat je laptop van een afstand beheert kan worden, als je CPU het heeft kan je hem ook in je wifi module bouwen, is enkel 3x zo duur.

Wikipedia: Intel vPro

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 01-12-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
Geweldig, ik weet genoeg. Jullie beide bedankt voor alle hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Let er op dat sommige laptops een whitelist in de bios ingebouwd hebben voor wifi adapters, waardoor je kans hebt dat een willekeurig kaartje niet werkt zonder de bios te modden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Let ook op of je BIOS niet bijvoorbeeld een whitelist heeft van welke modellen werken. Dat had mijn Lenovo Yoga 2 13, waardoor de keus voor een vervanger van de WiFi/BT module daarin beperkt was tot maar twee modellen.
Ik had die info gevonden op een Lenovo specifiek support forum. Ik gok dat er van jouw model en uitvoering ook wel een support forum topic is als men vaker tegen een trage of niet werkende WiFi module aanloopt?

Rest mij nog een nieuwsgierige vraag: waarom wil je de kaart vervangen? 50 Mbit is niet heel traag, en tenzij je continu data aan het heen en weer pompen bent lijkt het me snel genoeg. Als je wel vaak veel data wil versturen of als de ontvangst brak is (zoals bij mijn Lenovo) wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
Nielson schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:49:
Let er op dat sommige laptops een whitelist in de bios ingebouwd hebben voor wifi adapters, waardoor je kans hebt dat een willekeurig kaartje niet werkt zonder de bios te modden.
Dacht ik net dat ik kon gaan bestellen.... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om het maximale uit jouw huidige access point te halen zou je een 802.11ac kaart moeten hebben met 2 spatial streams (want je hebt slechts twee antennes in je laptop). Sommige laptops hebben inderdaad een blacklist of een whitelist waardoor enkel bepaalde modellen werken of waardoor enkel de HP varianten van een model werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Freeze
gwystyl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:50:

Rest mij nog een nieuwsgierige vraag: waarom wil je de kaart vervangen? 50 Mbit is niet heel traag, en tenzij je continu data aan het heen en weer pompen bent lijkt het me snel genoeg. Als je wel vaak veel data wil versturen of als de ontvangst brak is (zoals bij mijn Lenovo) wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Tsja, dat is toch wel een beetje de liefhebberij voor dit soort spul van me, niet zozeer omdat het moet maar omdat het kan.

Maar nu ik lees over die whitelist (ook op DDG/Google) denk ik maar dat ik het laat voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:51
Afgaande op het HP sparepart nummer heb je deze kaart erin zitten, welke op zich helemaal niet zo slecht is dus denk dat je op ac niet zo heel veel gaat winnen door 'm te vervangen:
Intel Dual Band Wireless-AC 8260 802.11ac 2×2 WiFi and Bluetooth 4.2 WLAN module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En dat kaartje is volgens mij het snelste wat je kan halen met je huidige antenneconfiguratie. Je kan maximaal een 2x2 verbinding met een 160MHz breed kanaal opzetten. Om een 160MHz breed kanaal te gebruiken moet je wel (deels) gebruik gaan maken van DFS frequenties. DFS staat voor Dynamic Frequency Switching en wil zeggen dat je access point verplicht van kanaal moet wisselen als hij storing ondervindt van zaken zoals weerradars. Je access point mag immers de werking niet verstoren van bepaalde apparaten die die frequenties eerder al gebruikten.

Een breder kanaal gebruiken is ook wel minder stabiel.

Wat je dus kan doen is kijken of je een breder kanaal kan instellen en ook kijken of je de ontvangst nog kan verbeteren. Ik haal met hetzelfde kaartje 200 à 240mbit met het access point in dezelfde ruimte. Hierbij is er dan wel line of sight tussen het access point en de laptop.
Pagina: 1