Afvoer afzuigkap (BORA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07-2024
In ons nieuwbouw huis hebben we een BORA geplaatst, de afvoerbuis hiervan loopt door onze kelder (lang plafond) naar een buitenmuur en dan met een rooster op 50 cm boven de grond.

We merkten al dat er af en toe koude lucht door de BORA naar binnen kwam maar vorige week bij lagere temperaturen en wind direct op de muur waar het rooster zit kwam was het wel significant (in een verder goed geisoleerd huis (met WTW afzuiging in de keuken dus altijd directe suctie op deze buis).

Daarnaast zien we sinds deze week in de kelder een natte streep op de vloer, afkomstig van druppels aan de buis: mijn inziens door condens van de (relatief warme) kelder (verwarming staat niet aan maar wel geisoleerd en niet veel kouder dan de woonkamer) met koude lucht die in de buis waait.

Ik denk dat het probleem (deels) verholpen kan worden door een terugslagklep achter het rooster in de muur. Ik vindt zelf dat dit (nu ik het weet) eigenlijk al gedaan had moeten zijn, mn het eerste probleem is een logisch gevolg, het 2e hadden ze misschien niet meteen hoeven weten (combinatie BORA + kelder wellicht minder vaak voorkomend).

Hoe zien jullie dit, is dit nu mijn probleem of moet de bouwer dit gewoon fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Bouwer zal vast zeggen "er zit toch al een terugslagklep in je afzuigkap".
Denk dat het eenvoudigste is om zo'n terugslagklep die in de buis zelf kan er in te duwen, gelijk met de muur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Zit er een in de BORA? Ik heb geen idee. Ik voel koude lucht gewoon de keuken in komen dus geen goed functionerende in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:37
Bij de bouw van onze woning kwam de Bora ook ter sprake en dan met name de afvoer van de lucht naar buiten via de kelder. Er zit geen terugslagklep in de Bora, deze zul je moeten installeren bij de muurdoorvoer.

Mede omdat wij ongeveer zes meter pijp naar buiten nodig zouden hebben en daardoor de kans zouden lopen dat de afgezogen lucht te veel afkoelt en daardoor condenseert werd het bij ons afgeraden door Bora zelf. Tenzij je met geïsoleerde buizen gaat werken en dat werd een erg duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:09
Aezeal1980 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:04:
Hoe zien jullie dit, is dit nu mijn probleem of moet de bouwer dit gewoon fixen?
Geen idee welke contracten hier onder liggen. Maar ik verwacht dat de sowieso kosten voor jouw zijn. Oftewel . De extra kosten van een terugslagklep mag jij betalen. Want als die direct was geïnstalleerd had die ook op de factuur gestaan. Hooguit de arbeidskosten gedeeltelijk voor aannemer, immers als het in 1 keer goed was gedaan had het minder tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aezeal1980 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:04:
[...]

Momenteel is het sowieso jouw probleem. :+

Wie heeft die Bora geplaatst? De bouwer? In eigen beheer laten doen na oplevering van het huis?

Lijkt me dat je zonder terugslagklep nogal in de problemen komt qua qv10... maarja, dat zullen ze wel als streekproef gedaan hebben in een huis waar niet zo'n gat zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:28:
[...]

Momenteel is het sowieso jouw probleem. :+

Wie heeft die Bora geplaatst? De bouwer? In eigen beheer laten doen na oplevering van het huis?

Lijkt me dat je zonder terugslagklep nogal in de problemen komt qua qv10... maarja, dat zullen ze wel als streekproef gedaan hebben in een huis waar niet zo'n gat zit..
De keuken is los geplaatst, maar de afvoer van de BORA is door de aannemer gedaan. Qua berekeningen zul je wel gelijk hebben van zonder alles wat je aan de buitenkant kan zien en >30% van de prijs was het een standaard woning van Selekthuis (Mont blanc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:34
Ik kan mij toch herinneren dat in de muurdoorvoer van de Bora een terugslagklep zit?

De link is ook al een dikke hint :-)

https://boraonderdelen.nl...met-terugslagklep-uebf-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Rostares schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:02:
Ik kan mij toch herinneren dat in de muurdoorvoer van de Bora een terugslagklep zit?

Dat wil niet zeggen dat deze ook geplaatst is. Wellicht een goedkopere zonder terugslagklep (net wat de aannemer kent of zijn leverancier liggen had).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:34
naftebakje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:07:
[...]
Dat wil niet zeggen dat deze ook geplaatst is. Wellicht een goedkopere zonder terugslagklep (net wat de aannemer kent of zijn leverancier liggen had).
Daar heb je gelijk in. Ik doelde er eigenlijk op dat de officiële van Bora volgens mij altijd inclusief terugslagklep is. Maar misschien is dat ook een verkeerde aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezeal1980
Rostares schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:02:

Ik denk niet dat het afvoerkanaal (niet geplaatst door Bruynzeel) met BORA met spullen gedaan is, mede omdat de buis in de kelder rond is en niet rechthoekig zoals deze :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ria74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-02-2021
Wij hadden ook kou vanuit de afvoer van de Bora. Er was een gewoon muurrooster geplaatst met terugslagklep. We hebben in de pijp een thermobox van Naber geplaatst. Geen kou meer. Heerlijk.
Pagina: 1