0-draad mist

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanveghel
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01-2023
Mijn vraag
Ik heb in een impulsieve bui wat Shelly 1's gekocht in de hoop deze in te bouwen in mijn huis.
Bij het openen van mijn wandschakelaar kwam ik echter maar 2 draden tegen: 1 zware, 1 bruine.
De Shelly 1 werkt helaas niet zonder de blauwe 0-draad.

Ik vraag me af of het mogelijk is om een 0-draad aan te leggen? Of moet ik dan érg veel (laten) vervangen bij alle schakelaars/stopcontacten?
Wat zijn de kosten waar ik tegenaan kijk? Weet ik meteen of dit de moeite waard is of niet.

Alvast bedankt :)

PS:
Mijn kennis van Elektra is vrij nihil, maar simpele klussen voer ik het liefst zelf uit (hobby, interessant).

Beste antwoord (via jeroenvanveghel op 02-12-2020 11:21)

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32
Je kunt de shelly ook achter de lamp plaatsen waar je wel de 0 hebt.
De 2 draden van je schakelaar moeten hoe dan ook toch in de Shelly 1 omdat je (neem ik aan) je schakelaar wilt kunnen blijven gebruiken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:31
Over het algemeen loopt er een buisje vanaf de plek van de schakelaar naar een centraaldoos (meestal de plek waar je lampen hangen. In de centraaldozen zit wel een 0 draad. Het is niet heel moelijk om met een trekveer een blauw draad te trekken.

Denk wel heel goed na voordat je begint en haal er eventueel iemand bij die wel verstand heeft van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heel simpel bij centraaldoossysteem. Als je weggestopte lasdozen onder je vloeren hebt...

Van welk bouwjaar is je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Ga er maar vanuit dat alle schakelaars geen nul hebben. Je zult bij elke schakelaar die wil ombouwen een extra blauwe draad moeten trekken naar een centraaldoos (meestal in het plafond).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:59

Bob Popcorn

Plop!

Kun je ze niet nog ruilen voor Shelly Dimmer 2's? Die werken ook zonder nul.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32
Je kunt de shelly ook achter de lamp plaatsen waar je wel de 0 hebt.
De 2 draden van je schakelaar moeten hoe dan ook toch in de Shelly 1 omdat je (neem ik aan) je schakelaar wilt kunnen blijven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:44

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Als de schakelaars de lampen aan het plafond bedienen kan je de Shellys in het plafond inbouwdoosje plaatsen, daar heb je wel de benodigde 0 draad.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
Meelobee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:48:
Als de schakelaars de lampen aan het plafond bedienen kan je de Shellys in het plafond inbouwdoosje plaatsen, daar heb je wel de benodigde 0 draad.
Dit, hier ook gedaan, (bijna) nergens 0-draad bij de schakelaars beschikbaar en ook is de inbouwdiepte van de dozen vaak minder dan de plafonddozen, de meeste shelly's heb ik hier in de plafonddozen weggestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanveghel
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik ga vanavond kijken of ik de shelly bij de lampen kan toevoegen en of de schakelaar dan blijft werken.

Lukt dat niet ga ik toch maar iemand anders inschakelen die me kan helpen!

Bedankt voor alle tips!
Pagina: 1