Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-01-2022
Goedendag,

Ik wil een betere NAS kopen maar zie door de bomen het bos niet meer en weet niet welke specs echt belangrijk zijn om een miskoop te voorkomen. Heb nu een oude 1 bay zyxel 310 maar dat is me toch te omslachtig, te sloom. Hoop dat jullie mij als NOOB kunnen helpen 8)7

Het MOET een gebruiksvriendelijke NAS zijn om foto's en homevideo's veilig en makkelijk op te slaan, ook via mobiel. Heb diverse incomplete cloudjes (dropbox, drive, transip/Stack) losse oude harde schijven van oude laptops en externe harde schijven. Alle bestanden wil ik eerst thuis bij elkaar brengen om daarna met een cloudservice automatisch te kunnen synchroniseren.

Doel is om leuke filmpjes en foto's thuis veilig kunnen stellen. Snelheid minder belangrijk. Ga geen films meer downloaden en kijken. TV kan eigen filmpjes zelf aan, Raspberry Pi heb ik ook nog mocht dat niet het geval zijn

- 2 bay lijkt me voldoende. Hoeveel Gb aan RAM goed genoeg is zegt me niets irt een NAS.
- Ben niet thuis in de merken maar Synolgy en Qnap lees ik veel positiefs over de gebruiksvriendelijkheid
- Welke specs zijn nu echt belangrijk? Mij schiet alleen DLNA te binnen.

Budget is zonder schijven ongeveer 375 euro

Dacht zelf aan:
pricewatch: QNAP TS-251D (2GB ram)
of
pricewatch: QNAP TS-251D (4GB ram)

Alle tips welkom!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat is er precies sloom aan je oude NAS? De web interface? Bestandsoverdracht?

Qua snelheid heb je voor jouw behoeftes genoeg aan een instapmodel. In het geval van Synology is het dan een pricewatch: Synology DS220j

Het wordt vaak wel aangeraden om minimaal 2 schijven te nemen (wegens redundantie). Een additionele offsite backup is altijd aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Bedankt, Interface is niet gebruiksvriendelijk. Ook geen apps op mobieltje voor gezien maar kan aan mij liggen. Lage schrijfsnelheid.

Maar wil nu ook een 2 bay apparaat. is het geheugen van de DS220j niet wat weinig?

volgens tweakers site heeft deze wwel DLNA en de Qnap 251 niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Synology heeft (wat mij betreft) een erg gebruiksvriendelijke interface. Het klopt dat het geheugen van de DS220j aan de lage kant is, het is ook zeker niet de snelste. Daarentegen heb ik dat zelf nooit echt als een probleem ervaren bij een eerder model (DS216j). Wellicht is er online een goede vergelijking te vinden tussen een DS220j en een DS220+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
mijn oude zyxel nas weer eens opgestart. Is met verkenner niet te bereiken meer zag ik vanwege Smbv1. zag dat ik dat weer moet aanvinken in windows.

nog twee vragen als het mag...

Ik kijk naar de qnap 251D en de synology DS220+. Met ons vieren in huis wil ik niet meteen vastlopen als er veel meer gebruik van gemaakt gaat worden in de toekomst.

- tenzij ik weet of een 512mb ram synology nog uit te breiden is met een meer geheugen als dat nodig is. Zie het ook bij andere modellen gebeuren, kan het ook bij een d2220j?

- kan ik nou mijn oude 2 Tb schijf in de nieuwe nas stoppen met een nieuwe lege schijf ernaast?

[ Voor 4% gewijzigd door brulmuis op 03-12-2020 10:28 . Reden: tikfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:50
Een 220j is, voor zover ik weet, niet uitbreidbaar. Een 220+ is dat wel, daar kun je een module bijplaatsen (https://www.synology.com/en-us/products/DS220+#specs).

Het overzetten van de schijf zal ook niet 1-op-1 lukken daar Synology een eigen indeling maakt op de schijven om het OS (DSM) te kunnen installeren. Wel kun je uiteraard de nieuwe nas met een nieuwe, lege schijf ernaast zetten, de data over kopierëen en daarna de 2TB schijf wissen en gebruiken in de Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Voor het beoogde gebruiksdoel zou een DS220j prima zijn. Maar een DS220+ is wel een klap krachtiger. De Synology modellen heb ik zelf altijd als erg gebruiksvriendelijk ervaren. Als je er eentje hebt, ga je misschien van steeds meer mogelijkheden gebruik maken. Dan is de extra kracht van het plus-model misschien prettig.

Die oude Zyxel is volgens al sinds 2012 op de markt. Als die 2TB-schijf ook al zo oud is, moet je die niet meer in de te kopen NAS willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
bedankt D en Domino, jullie hebben net vragen beantwoord die nog wou stellen.

Ik ga voor de DS220+ met twee 4Tb schijven. Ben ik wel € 610 al ik het bij de Bol zou kopen (au)

Laat ik de Zyxel zijn eigen schijf (waarschijnlijk 6 jaar oud) houden. Geen idee wat ik daar dan weer mee aan moet maar goed.

vraagje nog. Hoe krijg ik het eea gesyncd met mijn stack cloud als het in eerste instantie verschilt wat er op beide plekken staat?
Dus op de NAS zet ik alles wat ik in huis heb aan oude externe harde schijven. In de cloud staat weer wat anders. Als ik gewoon ga syncen raak ik misschien wat kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:48
ik zou (als je budget het toelaat) voor een 4-bay NAS gaan, bijv Qnap TS 451d en 2 Gb aan geheugen(ca €450). beginnen met 2x 4T(2x €100) en later uitbreiden. Ook het geheugen is later makkelijk(en goedkoper) uit te breiden tot zelfs 16Gbyte.

met 4-bay kun je ook wat makkelijker naar een raid-5 (ivm schijf crash)

[ Voor 13% gewijzigd door peter-rm op 04-12-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
dank voor je tip. 4 schijven wordt mij wel wat duur. En met een betaalde cloud service hoop ik met raid 1 uit te kunnen. halvering van opslagcapaciteit neem ik voor lief. 4 Tb krijg ik voorlopig niet vol....

gaat mij nu om het eenvoudige werk. Foto's en video's veilig opslaan die ik nu verspreid heb opgeslagen en ik niet even zo maar bij kan zonder achter mijn laptop te kruipen....

[ Voor 12% gewijzigd door brulmuis op 04-12-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 20:16
brulmuis schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:12:
bedankt D en Domino, jullie hebben net vragen beantwoord die nog wou stellen.

Ik ga voor de DS220+ met twee 4Tb schijven. Ben ik wel € 610 al ik het bij de Bol zou kopen (au)

Laat ik de Zyxel zijn eigen schijf (waarschijnlijk 6 jaar oud) houden. Geen idee wat ik daar dan weer mee aan moet maar goed.

vraagje nog. Hoe krijg ik het eea gesyncd met mijn stack cloud als het in eerste instantie verschilt wat er op beide plekken staat?
Dus op de NAS zet ik alles wat ik in huis heb aan oude externe harde schijven. In de cloud staat weer wat anders. Als ik gewoon ga syncen raak ik misschien wat kwijt?
Ik zit ook te kijken om een NAS aan te schaffen.
Op Megekko.nl is het toch wat goedkoper?
220+ is daar 333€
Seagate HDD NAS 3.5" 4TB ST4000VN008 Ironwolf 104,90€

Welke schijven zou je nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brulmuis
Zie verschillen van max 5 euro. Bol winkel ik vaak bij, is is 337 euro

ik las goede reacties over de WD red .
pricewatch: WD Red (256MB cache), 4TB

meer cache, iets mindere rotatiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
brulmuis schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:31:
Zie verschillen van max 5 euro. Bol winkel ik vaak bij, is is 337 euro

ik las goede reacties over de WD red .
pricewatch: WD Red (256MB cache), 4TB

meer cache, iets mindere rotatiesnelheid.
Deze WD Reds kun je beter vermijden aangezien ze op basis van SMR zijn. Zie ook:
nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden

Volgens mij zijn pricewatch: WD Red Plus, 4TB en pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB betere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulmuis
Heb de DS220+ gekocht en 1 wdred 4tb! Mooi ding. Nu nog een beter plekje in huis vinden met Lan.

Als NAS beginneling is het ook weer geen makkie om alles in te stellen. Synchroniseren met Stack is gelukt maar ging bijna fout door veranderen van pad de cloud ineens half leeg werd getrokken. 😄
Dat bidirectioneel syncen misschien even aanpassen.
Apart wel dat volume1 van de DS niet benaderbaar was in verkenner en de oude zyxel wel... Kon er geen stationsletter aan geven. Dus de hele schijf gaf ik eerst een nieuwe partitie (ook volume 1). Beetje onhandig en had misschien anders gekund.

Oude NAS schijf van 2 Tb kopiëren lukt me alleen via Windows in langzame stapjes. Had eerder gehoopt dat ie er gewoon naast gezet kon in de ds maar dat dat niet kan omdat de zyxel nas anders ingedeeld is.
Wellicht een nas app voor maar weet niet welke.

Automatisch laptop backup doe ik ook maar via Windows.
Apps doen het op mobiel... Suf dat je 5 apps nodig hebt. Ds file speelt bij mij geen filmpjes af.

Zyxel schijf wil ik er leeg bijplaatsen in raid1. 2tb totaal is voorlopig genoeg. Als ie vol is koop ik een 4 tb erbij. Dan zijn de 2 schijven ook verschillend in leeftijd en gaan ze hopelijk niet tegelijk stuk.
Erbij plaatsen kan toch zonder problemen?

Blij mee, maar nog veel in te stellen en te prutsen met kerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik wil nog even meegeven dat een 220+ geen enclosure er bij kan hebben, slechts losse USB-schijven die geen onderdeel kunnen vormen van de driveset in de Synology zelf.

Het heet niet voor niets 220+ de 1e 2 is voor het max aantal schijven, de 20 is voor het jaartal en de + de versie.

Als hij uitbreidbaar was geweest met een enclosure, dan had hij 720+ geheten: pricewatch: Synology DS720+

Beetje lullig als je op basis van die info bij deze NAS bent uitgekomen en het blijkt uiteindelijk niet zo te zijn (je zit nu nog binnen die 14 dagen).
Pagina: 1