Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownOver
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-08-2021
Net zoals vele anderen ben ik geïnteresseerd in het upgraden van mijn bestaande GPU naar een RTX 3080. Nou heb ik niet zo heel veel verstand van hoe bepaalde hardware met elkaar werkt en hoop ik door jullie wat meer inzicht te krijgen.

De vraag is als volgt:
Loopt mijn huidige pc vloeiend indien ik er, met huidige specs, een RTX 3080 in stop, of moet ik ook andere onderdelen upgraden?
(de PSU moet in ieder geval geüpgrade worden)

Specs: (HP ENVY Desktop TE01-0325nd met NVIDIA® GeForce® RTX 2060)
Moederboard: HP Erica 8643 (SMVB)
CPU: Ryzen 7 3700X
RAM: 16 GB DDR4-2666
PSU: 400-watt Platinum Efficiency voeding

De GPU gaat overigens voornamelijk voor rendering gebruikt worden, maar in de vrije uurtjes zal er ook op worden gegamed.

Ik dank u alvast voor uw hulp!

Beste antwoord (via DownOver op 01-12-2020 14:07)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Die voeding gaat je niet lukken, zoals hierboven aangehaald. 750W is het minimum volgens Nvidia, maar een degelijke 650W zou voldoende moeten zijn. Mijn RTX3080 draait vrolijk op een 650W voeding maar ik heb een iets zuinigere CPU.

Voor de rest verwacht ik niet dat jouw combinatie van hardware een bottleneck gaat vormen. Kijk wel eens na of je kast ruimte genoeg heeft, een RTX3080 is niet te onderschatten qua grootte :Y)

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik zag laatst een test op Youtube waarbij de 3600 de 3080 niet gebottlenecked kreeg, dus ik vermoed van niet.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 15:44
Ik denk dat je sowieso moet upgraden. Een RTX 3080 met 400 watt is wel erg spannend.

Een 2060 gebruikt ongeveer 160 watt, terwijl een 3080 al richting de 320 gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownOver
PRoCx schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:13:
Ik denk dat je sowieso moet upgraden. Een RTX 3080 met 400 watt is wel erg spannend.

Een 2060 gebruikt ongeveer 160 watt, terwijl een 3080 al richting de 320 gaat
Je zou dan kunnen zeggen dat een upgrade naar 600 watt voldoende zou zijn?
Of moet ik rekening houden met een eventuele grotere marge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

voeding met twee losse pcie kabels, en 650w.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Ik zie nu pas je 400 watt voeding. Ja, dat zou ik dus ook niet doen. Beetje vragen om problemen.

Neem een krachtige voeding van goede kwaliteit en je bent vele jaren zorgenvrij. Een kapotte voeding kan je je hele pc kosten.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
DownOver schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:26:
[...]

Steek je licht gerust eens op bij het voedingentopic hierover, maar my two cents:

Neem krachtigere voeding. Het prijsverschil is misschien 20 euro en je bent gerust. Je gaat toch op een paar tiental euro's niet kijken als je een 3080 koopt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownOver
Tricolores schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:33:
[...]

Steek je licht gerust eens op bij het voedingentopic hierover, maar my two cents:

Neem krachtigere voeding. Het prijsverschil is misschien 20 euro en je bent gerust. Je gaat toch op een paar tiental euro's niet kijken als je een 3080 koopt? :)
Thanks!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Die voeding gaat je niet lukken, zoals hierboven aangehaald. 750W is het minimum volgens Nvidia, maar een degelijke 650W zou voldoende moeten zijn. Mijn RTX3080 draait vrolijk op een 650W voeding maar ik heb een iets zuinigere CPU.

Voor de rest verwacht ik niet dat jouw combinatie van hardware een bottleneck gaat vormen. Kijk wel eens na of je kast ruimte genoeg heeft, een RTX3080 is niet te onderschatten qua grootte :Y)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Aangezien je HP-Envy behuizing niet extreem groot is zou ik ook goed uitkijken welke RTX3080 nog daarin past (en de meeste RTX kaarten zijn behoorlijk lang). Ik hoop sowieso dat die behuizing in staat is om GPU's met een TDP van ca. 320W veilig te gebruiken, want indien al die warmte niet goed afgevoerd kan worden, zit je met een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

DownOver schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:26:
[...]

Je 3700x is een 65W cpu, laten we zeggen als je deze oc'ed dat hij maximaal 100Watt gaat verstoken. De RTX3080 zit rond de 350W, laten we hem op maximaal 400W zetten, want marge. Dan heb je 100W voor de rest, 600W lijkt mij ruim voldoende.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DownOver Je moet ook kijken of een reguliere ATX voeding wel past in je huidige behuizing.
@TTLCrazy meer 3080's gaan daar overheen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 17:11

Nemesizz

Untouchable

Wat @choogen ook aangeeft, volgens mij past een RTX 3080 niet eens fysiek in die behuizing, laat staan de andere problemen (voeding te zwak, geen afvoer van warmte).

Kan ook bar weinig goede foto's vinden van de behuizing/voeding/moederbord, maar wat ik wel eens gezien heb bij die kleinere HP dingen is dat veel van de onderdelen proprietary zijn, dus bijvoorbeeld een voeding met afwijkende connectoren (ik heb zelf hier zo'n kleine HP desktop staan, die gebruikt een 6-pin en een 4-pin als power connector, geen 24-pin ATX connector bijvoorbeeld, zulke dingen moet je ook soms rekening mee houden met zulke pre-build machines).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownOver
Mavamaarten schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:36:

Goed punt met betrekking tot de grootte van de kaart, ik had hier niet over nagedacht.
En dan kom je na het opmeten erachter dat het bij verre na (7 cm lengte) niet past.. 8)7
Ook maar tijd om te kijken naar een nieuwe case dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

DownOver schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:04:
[...]

Goed punt met betrekking tot de grootte van de kaart, ik had hier niet over nagedacht.
En dan kom je na het opmeten erachter dat het bij verre na (7 cm lengte) niet past.. 8)7
Ook maar tijd om te kijken naar een nieuwe case dan.
Of ga voor een iets bescheidener kaart. In dat verband is het ook van belang te weten op welke resolutie je gamet/rendert. Wat heb je echt nodig? Speel je op 1080p of 1440p? Met of zonder hoge verversingsfrequentie? Van je huidige RTX2060 kun je bijv. misschien ook best naar een RTX 3060Ti gaan of naar een RTX3060 (die laatste is nog niet uit). Dat zijn waarschijnlijk kleinere kaarten die ook een stuk minder stroom vreten (al blijft een voeding van 400W nog steeds te weinig voor zulke kaarten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

choogen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:16:
[...]

Of ga voor een iets bescheidener kaart. In dat verband is het ook van belang te weten op welke resolutie je gamet/rendert. Wat heb je echt nodig? Speel je op 1080p of 1440p? Met of zonder hoge verversingsfrequentie? Van je huidige RTX2060 kun je bijv. misschien ook best naar een RTX 3060Ti gaan of naar een RTX3060 (die laatste is nog niet uit). Dat zijn waarschijnlijk kleinere kaarten die ook een stuk minder stroom vreten (al blijft een voeding van 400W nog steeds te weinig voor zulke kaarten).
oa Gigabyte 3060Ti heeft 1x8-pin. als je geen ' grootverbruiker' koopt zal dat evt. kunnen. RTX3060 gaat waarschijnlijk nog minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownOver
choogen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:16:
[...]

Op dit moment gebruik ik een 1080p Ultrawide, maar aangezien ik op veel games al (bijna) de hoogste instellingen kan gebruiken is dit de hoofdreden voor upgrade.
Ik werk als architect en ben veel bezig met het visualiseren van gebouwen. Snelle tussentijdse renders van hoge kwaliteit en resolutie (4k) zijn dus een vereiste.
Ik ben nu aan het kijken voor de 3070 kaarten, maar zie veel verschil in lengtes. De ene is 232 mm in lengte en de andere 323 mm. Wat is hier het verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DownOver schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:34:
[...]

Op dit moment gebruik ik een 1080p Ultrawide, maar aangezien ik op veel games al (bijna) de hoogste instellingen kan gebruiken is dit de hoofdreden voor upgrade.
Ik werk als architect en ben veel bezig met het visualiseren van gebouwen. Snelle tussentijdse renders van hoge kwaliteit en resolutie (4k) zijn dus een vereiste.
Ik ben nu aan het kijken voor de 3070 kaarten, maar zie veel verschil in lengtes. De ene is 232 mm in lengte en de andere 323 mm. Wat is hier het verschil in?
oa 2fans of 3 fans. zo kan laatste voor betere koeling zorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

DownOver schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:34:
[...]

Langere kaarten hebben inderdaad meer fans en ook grotere koelblokken. Ze zijn bijna altijd ook een stukje duurder en vaker voorzien van allerlei RGB-verlichting (waar niet iedereen op zit te wachten).

Met betrekking tot het renderen van 4K beelden kan ik je zelf niet adviseren. Misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft of er iets over kan zeggen (m.b.t. een RTX 3070).

[ Voor 10% gewijzigd door choogen op 01-12-2020 15:23 ]

Pagina: 1