Batterijleven minder na update macOS Big Sur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
Mijn vraag
Sinds ik MacOS Big Sur op mijn MacBook Pro (13 inch, 2020 model) heb geïnstalleerd, merk ik dat de batterij minder lang meegaat dan voorheen, terwijl ik niet veel (zware) programma's tegelijk open heb staan. De batterijconditie zegt 'normaal', en de MacBook is net 3 maanden oud.

Hebben meer mensen hier last van, en wat is er aan te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door JimSt op 01-12-2020 13:10 ]

Beste antwoord (via JimSt op 01-12-2020 15:48)

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 09:46
Een nieuwe macOS moet altijd eerst z'n spotlight indexeren en batterij informatie kalibreren, dus als je net geïnstalleerd hebt zou ik me er niet te druk over maken. Eventueel de batterij een keer zo goed als leeg trekken en weer vol laden kan helpen om de meting wat accuraat te maken.
Daarnaast evt. even controleren met activity monitor of er misschien processen 'druk' zijn. Ook kijken of 'optimized charging' aan staat - daarmee voorkom je vaak het volladen tot 100% wat natuurlijk ook betekent dat de batterij eerder leeg is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 09:46
Een nieuwe macOS moet altijd eerst z'n spotlight indexeren en batterij informatie kalibreren, dus als je net geïnstalleerd hebt zou ik me er niet te druk over maken. Eventueel de batterij een keer zo goed als leeg trekken en weer vol laden kan helpen om de meting wat accuraat te maken.
Daarnaast evt. even controleren met activity monitor of er misschien processen 'druk' zijn. Ook kijken of 'optimized charging' aan staat - daarmee voorkom je vaak het volladen tot 100% wat natuurlijk ook betekent dat de batterij eerder leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
Dankjewel voor je antwoord!

Ik zeg bij voorbaat; ik ben een leek, maar hoe lang doen ze over batterijen kalibreren? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Zover ik weet hoeven lithium batterijen niet opnieuw gekalibreerd te worden. Wel zal MacOS eerst bestanden indexeren. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de hoeveelheid data die je op je Macbook hebt staan. Bij mij is dat een proces van ongeveer 3 uur lang, maar je kunt er wel vanuit gaan als je de Macbook even 2 dagen, bijvoorbeeld op je werk gebruikt alles wel geïndexeerd is.

Als je spotlight opent en je typt een bestandsnaam in zie je ook een progressbar hoever het indexeren is.

Ik heb tevens op MacOS Big Sur ook een battery drain ten opzichte van Catalina, zonder dat processen hoog staan. Gezien de staat van Big Sur denk ik dat dit in 11.1 of 11.2 opgelost wordt.