Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infectedpaddo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-12-2021
Ik heb afgelopen weekend de ASUS Phoenix GTX 1660 Super gekocht. Heel dom van mij, maar ik heb pas achteraf reviews etc bekeken. Nu zijn de meningen best verdeeld. De één zegt dat ze onwijs heet worden en de ander zegt dat het wel meevalt.

Zelf game ik zo'n 4 uurtjes per week en heb een redelijke airflow in mijn case. Ik heb gebeld met Max ICT waar ik hem gekocht heb en zij gaven mij aan dat een GPU tot max 100graden kan qua hitte, maar op internet lees ik dat je je zorgen moet maken als het boven de 83 graden komt. De kaart is een single fan, maar ik ben er simpelweg niet in thuis

Heeft iemand ervaring met deze GPU of kan iemand mij wat meer vertellen of het een goede aankoop is?
Het lijkt mij niet dat ASUS al een langere tijd een Phoenix lijn op de markt brengt waarbij het een slecht product is.(of zie ik dat verkeerd?)

Ik weet dat het een budget kaart is, maar heb simpelweg niet meer geld te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Zelf game ik zo'n 4 uurtjes per week en heb een redelijke airflow in mijn case. Ik heb gebeld met Max ICT waar ik hem gekocht heb en zij gaven mij aan dat een GPU tot max 100graden kan qua hitte, maar op internet lees ik dat je je zorgen moet maken als het boven de 83 graden komt.
Helaas geef je net niet aan hoe warm de kaart word in je systeem :P

Echter, als ik een review doorspit over de kaart, vermoed ik dat die bij die 83 graden komt, wat overigens niet apart is.

Het is inderdaad een 'budget' kaart (niet qua prijs, wel qua koeling), en word inderdaad warm en wat luidruchtig.

Het punt is dat moderne kaarten vaak werken met dingen als 'boost' en 'target temperatures' (en dan vaak in combinatie). Het kan dus zijn dat een fabrikant kiest voor een stille oplossing, dat betekend dat de kaart warmer word en uiteindelijk minder ver boost, of bijvoorbeeld kiest voor maximale prestaties maar dat een kaart beduidend meer lawaai maakt.

Echter, met een 'budget' kaart als de Phoenix, heb je warmte én geluid.
maar op internet lees ik dat je je zorgen moet maken als het boven de 83 graden komt
Zorgen? Nee, is nog ruim binnen de 'gevarenzone' voor de chip.
Echter, boven die 83ºC (althans, dat is de 'target temperature' zeg maar) gaat de kaart minder ver boosten, wat dus minder FPS oplevert.

Om 'boost' beetje simpel uit te leggen, je kaart heeft een basis-snelheid wat die hoort te halen onder volle belasting (een game), als de temperatuur het toelaat kan een kaart zichzelf overklokken om meer FPS te halen in een game (dit doen bijna alle moderne kaarten tegenwoordig vanzelf).

Baseclock is 1530Mhz (GTX 1660 snelheid die nVidia specificeert)
Boostclock is 1785Mhz (waar Asus mee adverteert)
Echter, bijna alle kaarten zullen zelfs boven die geadverteerde boostclock gaan als temperatuur dat toe laat.
Dus kan zijn dat je kaart (even uit te de lucht gegrepen getallen) 1900Mhz doet, maar als hij eenmaal die 83ºC aantikt of erboven wil gaan, zal de kaart de kloksnelheid verlagen om niet boven die 83ºC uit te komen.

Als ik mij niet vergis gaan een boost-bin per 15Mhz, dus zo gauw die 83ºC aantikt, of erboven, gaat er 15Mhz vanaf, als die dan (weer) 83ºC aantikt gaat er weer 15Mhz vanaf, net zo lang dat die stabiel blijft op die temperatuur. Zo lang die dus die 1785Mhz blijft halen (uiteindelijk) is er niks aan de hand (of eigenlijk, zo lang die boven de 1530Mhz blijft is er niks aan de hand).

Pas als een kaart dusdanig heet word, dat die onder belasting onder de 'baseclock' (van 1530Mhz) komt moet je je zorgen gaan maken.

Hoop dat het hele verhaal zo ietsje duidelijker is (hele 'boost' verhaal is zelfs nog iets complexer met power-limit en dergelijke, maar heb dat voor de eenvoud even achterwege gelaten ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Temperaturen zullen wel meevallen als je airflow redelijk is. Het is voornamelijk het geluid wat slecht zal zijn. In tegenstelling tot 2- of 3-fan-modellen moet hier een enkele ventilator het werk voor twee of drie doen. Waarschijnlijk haal je prima temperaturen bij maximale fansnelheid maar dan heb je een mini-stofzuigertje in je PC.

Wat je kan overwegen is de kaart te undervolten of stroomlimieten te verlagen. In het laatste geval verlies je een beetje prestatie maar dat kan ontzettend schelen qua stroomverbruik en dus ook warmte/geluid.