Aruba AP22 problemen, support & rare oplossing.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb me net de HPE Aruba AP22 aangeschaft en vond de verbinding van het toestel bijzonder slecht t.o.v. mijn Asus AC router. Ik las dat ik WPA3, WiFi6 en Bridge al mag vergeten, dit is een bug waar ze aan werken, maar ondanks die aanpassingen was de verbinding slecht.

De testen doe ik met iPerf en een iPhone XR, iPad Air 4 en de iMac op LAN.

HPE support was in gebrekkig Engels, echt bijzonder moeilijk, maar ze hebben via een Zoom call het probleem toch opgelost (met ssh op mijn iMac). Nu werkt hij even snel als mijn Asus, bereik nog niet zo goed als de asus 8)7 .

Ik heb het gevolgd:
  1. hij zette een 5GHz radio kanaal uit (149)
  2. hij zette de max tx power op 64
  3. hij zette de max tx power op 128
  4. dat 5GHz kanaal heeft hij terug aan gezet (149)
met de nodige radio checks en client checks tussen in.

Volgens hem is alle standaard, maar dan voor 1AP. Configuratie zal behouden blijven bij reboot, over firmware/software updates kreeg ik geen antwoord. Als ik een 2de AP zou kopen, zal er ook geen probleem zijn, "de software zorgt ervoor".

De uitleg die ik achteraf via mail kreeg:
  • Network setup consists of one AP-22 connected in private mode
  • As informed, the clients are receiving less coverage from the AP and they are getting less speed
  • Checked the current power level that the AP is broadcasting
  • Changed the channel of the AP
  • Assigned the static power to the AP, the EIRP of the AP got increased
  • Checked the signal coverage and speed of the clients
  • The speed and signal coverage of the AP had got increased.
Wie heeft er ervaring met HPE Aruba support? Want ook al werkt het nu en blijkt dat ik echt een 2de AP nodig heb, heb ik mijn twijfels deze te houden. Al heb ik met mijn Asus ook de nodige problemen gehad en meerdere keren gedacht dat hij hardwarematig stuk was (na update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:03
Wat is nu concreet je vraag en/of probleem? Wil je dat wij voor jou kiezen of je een extra Aruba AP koopt of diegene die je nu hebt moet wegsmijten en een ander merk kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Tja jij kunt dan support krijgen van een gebrekkig Engels sprekende help desk, maar bij andere merken krijg je maximaal een mailtje en vaak helemaal niets.

Support op consumenten spul is nu eenmaal niet te vergelijken met support op professionele apparatuur, maar daar moet dan wel een support contract afgesloten en betaald zijn.

En verder is wifi kwaliteit over het algemeen enkel van plaatsing en fysieke omstandigheden afhankelijk en bijna nooit van apparatuur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:02:
Tja jij kunt dan support krijgen van een gebrekkig Engels sprekende help desk, maar bij andere merken krijg je maximaal een mailtje en vaak helemaal niets.

Support op consumenten spul is nu eenmaal niet te vergelijken met support op professionele apparatuur, maar daar moet dan wel een support contract afgesloten en betaald zijn.

En verder is wifi kwaliteit over het algemeen enkel van plaatsing en fysieke omstandigheden afhankelijk en bijna nooit van apparatuur.
Er zit 1 maand telefonisch support bij, anders is het via mail. Ik ben als je het zo bekijkt wel goed geholpen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
Waarom denkt men dat er enorme verschillen in het bereik zitten waar de natuurkundige uitgangspunten het zelfde zijn.

Er zou verschil in kunnen zitten maar dat zal in ieder gaval in mijn beleving altijd marginaal zijn. Sterker nog, een enterprise georeinteerd product kiest veelal voor stabiliteit boven bereik en snelheid omdat de laatste 2 opgelost word met een extra AP's. Dus in default toepassing zou een enterprise product op bereik altijd slechter horen te scoren.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
mash_man02 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:18:
Waarom denkt men dat er enorme verschillen in het bereik zitten waar de natuurkundige uitgangspunten het zelfde zijn.

Er zou verschil in kunnen zitten maar dat zal in ieder gaval in mijn beleving altijd marginaal zijn. Sterker nog, een enterprise georeinteerd product kiest veelal voor stabiliteit boven bereik en snelheid omdat de laatste 2 opgelost word met een extra AP's. Dus in default toepassing zou een enterprise product op bereik altijd slechter horen te scoren.
Ja, ik ga hem denk ik houden, maar wacht nog met een 2de aan te schaffen tot de WiFi 6, WPA3 en Bridge mode problemen opgelost zijn. Dat zijn uiteindelijk zaken die ook niet kunnen bij enterprise gerichte producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
poing schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:46:
[...]

Ja, ik ga hem denk ik houden, maar wacht nog met een 2de aan te schaffen tot de WiFi 6, WPA3 en Bridge mode problemen opgelost zijn. Dat zijn uiteindelijk zaken die ook niet kunnen bij enterprise gerichte producten.
Dat zou ik best knullig willen noemen tot misleiding aan toe.

Wifi6 en WPA3 zijn juist de key points waarop je een dergelijk AP zou prefereren boven andere modellen, en dan werkt dat niet ?

Wat voor problemen had je daar dan mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
mash_man02 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:09:
[...]
Wat voor problemen had je daar dan mee ?
Ik zelf had een onbruikbaar toestel door de zeer beperkte range en ik kan je volgen, misschien is het toestel gemaakt om in elke ruimte een toestel te plaatsen, maar dat had ik niet zo begrepen. Met de default instelling had ik 4 a 5 AP's moeten kopen voor men huis en nu zal ik met 2 toekomen om overal 5GHz te hebben.

Door de problemen ben ik beginnen zoeken en blijkbaar zijn er mensen met onverklaarbare disconnects, waarna de client niet opnieuw kan connecteren. De AP moest herstart worden. De workarround was één van de zaken dat de technieker onmiddelijk nakeek en me ook adviseerde te wachten op de nieuwe firmware, hopelijk nog in december.

Omdat het een enterprise product is, verwacht ik toch een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kanaal 149?

Dat is in EU helemaal niet toegestaan voor WiFi. Klinkt alsof die AP alvast in verkeerde regulatory domain zit :o

In EU kun je 36-64 en 100-140 gebruiken, waarbij DFS verplicht is voor 52-64 en 100-140.

Die Tx power kan ik even niet relateren, wat zijn de eenheden van die "64" en "128"? Tx power druk je meestal uit in dBm of mW. Voor kanalen 36-64 mag je in EU maximaal met 23dBm/200mW zenden, kanalen 100-140 mogen op 30dBm/1000mW max, tenminste als je TPC ondersteunt. Zo niet, dan ook daar 23dBm/200mW.

Als dat 64mW en 128mW is, dan zit je erg laag in zendvermogen en kan dat eea verklaren.

Zie:
Wikipedia: List of WLAN channels

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je bent niet de enige die problemen heeft met het zendvermogen en de gebrekkige firmware van dit access point: pricewatch: HPE Instant On AP22 (RW)

Beetje jammer, ik ben zelf aan het oriënteren op betere access points en had beter van Aruba verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Bigs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:25:
Je bent niet de enige die problemen heeft met het zendvermogen en de gebrekkige firmware van dit access point: pricewatch: HPE Instant On AP22 (RW)

Beetje jammer, ik ben zelf aan het oriënteren op betere access points en had beter van Aruba verwacht.
Let op, zendvermogen moet je vermeerderen met de antenna gain om aan het uitgestraalde vermogen wat neer komt op 14 + 5,6 = 19,6dB.

Dat is aan de lage kant met name als je 40Mhz of hoger gaat gebruiken, en dat is dan gelijk een advies, als het bereik tegenvalt kun je ter compensatie wel de channel bandbreedte beperken om te zien of het beter gaat.

Ik denk dat men hier gewoon hele goedkope chipsets gebruikt met limitaties. het merk waar ik meestal mee werkt doet dat juist niet en levert altijd tot het maximaal toegestane vermogen en druit dit ook nog eens direct in EIRP uit op het moment dat je interne en dus al bekende antenne's toepast. En dat is op 5Ghz dus 23dB op 36-64 en 30dB op 100 -140.

Maar vergis je niet zendvermogen op ap's is overrated en kan in enterprise netwerken voor diverse nadelige issues zorgen zoals client stickyness met hoge co channel interferentie en daarmee veel lagere prestaties dan dat strikt gezien noodzakelijk is en soms zelfs one way communicatie.

Misschien dat je dat wel herkent, dat als je voor je kantoor loopt je het ssid als wel ziet maar je nog niet kunt connecten, je device ziet het beacon maar heeft zelf niet voldoende zendvermogen om het ap te bereiken.

Doorgaans werk ik met automaitsche calibratie mechanismen op controllers en power thresholds van tussen de 11 en 17dB uitgestraald vermogen om een goede balans te krijgen tussen cel grote en CCI.

Heel veel meer is zinloos omdat de zendvermogens van de clients veelal niet hoger is dan dat.

[ Voor 27% gewijzigd door mash_man02 op 01-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:14:
Kanaal 149?

Dat is in EU helemaal niet toegestaan voor WiFi. Klinkt alsof die AP alvast in verkeerde regulatory domain zit :o

In EU kun je 36-64 en 100-140 gebruiken, waarbij DFS verplicht is voor 52-64 en 100-140.
Ik heb België bij de setup gekozen hoor :-)

2.4GHz is kanaal 1, 7
5GHz is kanaal 32, 52, 100, 116, 132, 149

Ik zit nu met 3 toestellen op 5GHz en de console zegt "oprating at very high (29.7dBm) power". 2.4GHz is "operating medium (20 dBm) zonder clients.
Bigs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:25:

150EUR trok me over de streep :-)

[ Voor 28% gewijzigd door poing op 01-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

poing schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:42:
[...]

Ik heb België bij de setup gekozen hoor :-)

2.4GHz is kanaal 1, 7
5GHz is kanaal 32, 52, 100, 116, 132, 149
Belgie zit tot nader orde in de EU en kanaal 149 is geen legale keuze hier voor WiFi, dat mag alleen voor low-power SRD-devices. 32 is evenmin een toegestane kanaal, 36 is de laagste in de 5GHz band.

Overigens is kanaal 7 ook erg onverstandig voor 2.4GHz, alleen 1, 6 en 11 overlappen niet met aangrenzende kanalen.

Maar goed: dit zijn de beschikbare kanalen - op welke kanaal zit het per band daadwerkelijk?
Ik zit nu met 3 toestellen op 5GHz en de console zegt "oprating at very high (29.7dBm) power". 2.4GHz is "operating medium (20 dBm) zonder clients.
Dat zijn toegestane zendvermogens, althans ervan uitgaande dat het in de 5GHz op 100, 116 of 132 staat.

Welke kanaalbreedte is in beide banden geselecteerd? In 2.4GHz is 20MHz de enige verstandige keuze, in de 5GHz is 80MHz voor thuisgebruik de sweet spot. Als het op 160MHz probeert te werken kan het de slechte dekking verklaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:50:

32 is evenmin een toegestane kanaal, 36 is de laagste in de 5GHz band.

Welke kanaalbreedte is in beide banden geselecteerd? In 2.4GHz is 20MHz de enige verstandige keuze, in de 5GHz is 80MHz voor thuisgebruik de sweet spot. Als het op 160MHz probeert te werken kan het de slechte dekking verklaren.
Sorry, typo het was 36 en geen 32.

Voor 2,4 heb ik het op 20/40MHz gezet, maar de default was 20MHz.

5GHz is 20/40MHz of 20/40/80MHz, hij staat op default 20/40/80MHz.

Ik ga trapsgewijs aanpassingen doen, eerst naar 20MHz voor de 2.4GHz en daarna de illegale kanalen schrappen.

Edit: wat zie ik, asl ik 20MHz kies krijg ik kanalen 1, 6, 11.

[ Voor 12% gewijzigd door poing op 01-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
poing schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:56:
[...]

Sorry, typo het was 36 en geen 32.

Voor 2,4 heb ik het op 20/40MHz gezet, maar de default was 20MHz.

5GHz is 20/40MHz of 20/40/80MHz, hij staat op default 20/40/80MHz.

Ik ga trapsgewijs aanpassingen doen, eerst naar 20MHz voor de 2.4GHz en daarna de illegale kanalen schrappen.

Edit: wat zie ik, asl ik 20MHz kies krijg ik kanalen 1, 6, 11.
2,4Ghz kun je beter op 20Mhz houden en het advies om signaal sterkte kunnen winnen door kanaal breedte te limiteren op 5ghz is dus al uitbevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Voor wie interesse heeft (ooit): ik heb nog wat extra info gevraagd en gekregen.

De AP stond op 149E en dat werkte niet goed. Hij heeft de dit kanaal uitgezet en de AP ging naar kanaal 52. Dan heeft hij 149E terug opgezet en power laten zakken op kanaal 52.

ARM (adaptive radio management) deed dan een scan en beslist over het kanaal en de power. Power is maximum als er geen storing is op het gekozen kanaal. Dan heeft hij power van kanaal 52 terug default gezet.

Een nieuwe AP zou hetzelfde moeten doen, dus een kanaal kiezen waar geen storing is en dan de power eventueel op maximum zetten. Waarom deze dat niet deed is nog steeds onduidelijk, zend iemand hier iets op 149E?

Ik zit nu steeds op kanaal 100.

[ Voor 3% gewijzigd door poing op 04-12-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kanaal 100 zou doorgaans een van de beste opties moeten zijn: diep in DFS-domein, dus meeste consumentenmeuk werkt daar niet op, in high-power (30dBm/1W)-bereik, maar slechts 1 min CAC nodig. Is bij mij ook eerste voorkeur.

Die 149 zou simpelweg niet moeten kunnen in EU, waardoor veel EU client devices er niet mee willen verbinden en noodgedwongen terugvallen op 2.4GHz. Als je correct BE of EU ingesteld hebt en dat ding komt *ooit* op 149, dan zou je een support ticket moeten aanmaken wegens uitzenden op verboden frequenties. Technisch mag BIPT je een vrij forse boete geven als je op die frequenties werkt - al is de kans op vervolging minimaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:54:
Kanaal 100 zou doorgaans een van de beste opties moeten zijn: diep in DFS-domein, dus meeste consumentenmeuk werkt daar niet op, in high-power (30dBm/1W)-bereik, maar slechts 1 min CAC nodig. Is bij mij ook eerste voorkeur.

Die 149 zou simpelweg niet moeten kunnen in EU, waardoor veel EU client devices er niet mee willen verbinden en noodgedwongen terugvallen op 2.4GHz. Als je correct BE of EU ingesteld hebt en dat ding komt *ooit* op 149, dan zou je een support ticket moeten aanmaken wegens uitzenden op verboden frequenties. Technisch mag BIPT je een vrij forse boete geven als je op die frequenties werkt - al is de kans op vervolging minimaal.
Bedankt, dat verklaart de hele problematiek die ik in het begin had, ik heb het kanaal zelf ook uitgezet omdat ik hierboven al las dat het niet mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Vandaag is firmware v2.2.0 uitgekomen, die zou eventuele issues moeten verhelpen. WPA3, WiFi6 e.d. werken hier vooralsnog prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris.nl op 12-12-2020 00:23 ]

Pagina: 1