Kleur verstelbare LED zonder afstandbediending?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zone2Driller
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Beste Tweakers,

Nu heb ik vrijwel geen ervaring met elektronica, maar pas had ik het geweldige idee om een kleur-verstelbare LED op mijn kamer te plaatsen inplaats van een saaie normale lamp. Maar om het een beetje leuk en moeilijker te maken wil ik geen gebruik maken van die standaard RGBW LED-lampen die met een afstandsbediending/app/wifi/whatever te verstellen zijn maar de lamp verbinden met een draaiknop in de muur waarmee ik de kleur (en wellicht felheid) kan verstellen.

Nu maak ik me niet zoveel zorgen over hoe de schakeling eruit komt te zien en of ik dat wel goed doe maar ik kan niet eens een RGBW lamp VINDEN die zonder afstandsbediending werkt. Ik heb Bol, Amazon en een hele boel andere website afgespeurd maar alles is met afstandsbediending. Is er iemand die mij kan vertellen waar ik wel een in kleur verstelbare E27 lamp kan vinden zonder afstandsbediending? Of kan ik op een of andere manier de afstandsbediending weggooien en het signaal alsnog via de stroom versturen? Heel erg bedankt in ieder geval, en sorry als dit een domme vraag is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mer kleuren vereist meer aansluitingen dus zal een bedrade optie een standaard lampfitting niet werken.

Je zult een interface moeten maken die ipv een app toch de lamp kan bedienen...
Je kunt de afstandsbediening open maken en de drukknoppen voorzien van een rotary draaiknop met een up/down interface.

Anders moet je van het idee van een lamp in een nirmale fitting afstappen en iets met losse LED's of een ledstrip doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Ziets bestaat niet out of the box bij mijn weten. Draaiknoppen in de muur zijn typisch dimmers. Je zou dat signaal kunnen interpreteren met een (zelfgemaakte slimme) lamp, welke dat signaal omzet naar een kleur. Dat is niet het makkelijkste zelfbouwproject.

Wil je echt geen afstandsbediening, dan kun je bijvoorbeeld een moodlight mini kopen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/256566/files/176840675/image.jpg

Die is de enige die ik ken met de bediening ingebouwd. Anders kom je toch aan een app/afstandsbediening.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-07 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt desnoods via een bridge ertussen zetten en dan via een schakelaar op de muur een bepaalde scene laten in- of uitschakelen. Misschien dat dimmen ook nog wel lukt, maar dat weet ik niet zeker.

Anders de afstandsbediening op de muur plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Hoe had je bedacht een "signaal via de stroom" te versturen? Zoek je een lamp met een soort powerline-netwerk-functionaliteit oid?

Dat kan wel eens moeilijk zoeken worden denk ik ja. Bovendien, dat zou nog altijd een afstandsbediening zijn?

Beantwoord eerst eens de vraag: Hoe verwacht je dat een E27-lamp (met ingebouwde controller dus) te bedienen is, als het NIET dmv een afstandsbediening is?

Zoek je een lamp met een extra aansluiting voor USB/seriële poort/GPIO/whatever? Of met druk/draaiknopjes op de lichtbron zelf of zo? Kortom, hoe zie je dit uberhaupt voor je?
Pagina: 1