nieuws: 'Apple wilde wetgeving voor bestrijding gedwongen arbeid Oeigoeren be...
@arnoudwokke Ik snap dat "Apple sells", maar ik vind de focus op Apple wat disproportioneel en erger nog, zo lijkt het alsof het alleen een Apple-probleem is, terwijl het veel groter is.
De titel van het oorspronkelijke artikel is niet voor niets "Nike & Coca-Cola lobbyden tegen wetgeving"
Uit het rapport van de Congressional Commission, komt de volgende lijst van *directe* afnemers van door slaven geproduceerde goederen:
Het Australische rapport heeft een lijst van 82 bedrijven, met naast Apple, ook andere (grote) tech-bedrijven
In het Australische rapport is er nog wel de derde case study, die licht de focus op Apple legt, maar ook daar :
De focus op Apple, die dan een (voor hun en Amerikaanse politieke begrippen) pinda-bedrag aan lobbygeld heeft betaald, vind ik daarmee journalistiek niet juist. Noch in het bronartikel, noch in de verslagen is die focus aanwezig en het creeert de indruk dat het een Apple-specifiek issue zou zijn, wat de bredere problematiek tekort doet.
@arnoudwokke Ik snap dat "Apple sells", maar ik vind de focus op Apple wat disproportioneel en erger nog, zo lijkt het alsof het alleen een Apple-probleem is, terwijl het veel groter is.
De titel van het oorspronkelijke artikel is niet voor niets "Nike & Coca-Cola lobbyden tegen wetgeving"
Uit het rapport van de Congressional Commission, komt de volgende lijst van *directe* afnemers van door slaven geproduceerde goederen:
(Pagina 6).Adidas29•Badger Sportswear (has since committed to stop sourcing from the XUAR)30•Calvin Klein31•Campbell Soup Company32•Coca-Cola Company33•COFCOTunhe Company34•Costco35•Esquel Group36•Esprit37•H&M38•Hetian Taida39•Huafu Fashion Company40•Kraft Heinz Company41•Litai Textiles42•Nike,Inc.43•Patagonia,Inc.44•Tommy Hilfiger45•Urumqi Shengshi Huaer Culture Technology Company46•Yili ZhuoWan Garment Manufacturing Company47•Zhihui Haipai Internet of Things Technology Company
Het Australische rapport heeft een lijst van 82 bedrijven, met naast Apple, ook andere (grote) tech-bedrijven
(misschien wat tech-bedrijven gemist in mijn high-lighting)Abercrombie & Fitch, Acer, Adidas, Alstom, Amazon, Apple, ASUS, BAIC Motor, Bestway, BMW, Bombardier, Bosch, BYD, Calvin Klein, Candy, Carter’s, Cerruti 1881, Changan Automobile, Cisco, CRRC, Dell, Electrolux, Fila, Founder Group, GAC Group (automobiles), Gap, Geely Auto, General Motors, Google, Goertek, H&M, Haier, Hart Schaffner Marx, Hisense, Hitachi, HP, HTC, Huawei, iFlyTek, Jack & Jones, Jaguar, Japan Display Inc., L.L.Bean, Lacoste, Land Rover, Lenovo, LG, Li-Ning, Mayor, Meizu, Mercedes-Benz, MG, Microsoft, Mitsubishi, Mitsumi, Nike, Nintendo, Nokia, Oculus, Oppo, Panasonic, Polo Ralph Lauren, Puma, SAIC Motor, Samsung, SGMW, Sharp, Siemens, Skechers, Sony, TDK, Tommy Hilfiger, Toshiba, Tsinghua Tongfang, Uniqlo, Victoria’s Secret, Vivo, Volkswagen, Xiaomi, Zara, Zegna, ZTE.
In het Australische rapport is er nog wel de derde case study, die licht de focus op Apple legt, maar ook daar :
Het jammer hieraan is dat op deze manier gedaan wordt alsof het alleen een Apple probleem is. Het probleem is dat de industrie *doordrongen* is van arbeidsmisstanden.O-Film manufactured the ‘selfie cameras’ for the iPhone 8 and iPhone X. The company also claims on its website to manufacture camera modules and touchscreen components for a number of other well-known companies including Huawei, Lenovo and Samsung.
De focus op Apple, die dan een (voor hun en Amerikaanse politieke begrippen) pinda-bedrag aan lobbygeld heeft betaald, vind ik daarmee journalistiek niet juist. Noch in het bronartikel, noch in de verslagen is die focus aanwezig en het creeert de indruk dat het een Apple-specifiek issue zou zijn, wat de bredere problematiek tekort doet.