Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Coca-Cola en Nike laten wegkomen met slavernij

Pagina: 1
Acties:

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
nieuws: 'Apple wilde wetgeving voor bestrijding gedwongen arbeid Oeigoeren be...

@arnoudwokke Ik snap dat "Apple sells", maar ik vind de focus op Apple wat disproportioneel en erger nog, zo lijkt het alsof het alleen een Apple-probleem is, terwijl het veel groter is.

De titel van het oorspronkelijke artikel is niet voor niets "Nike & Coca-Cola lobbyden tegen wetgeving"

Uit het rapport van de Congressional Commission, komt de volgende lijst van *directe* afnemers van door slaven geproduceerde goederen:
Adidas29•Badger Sportswear (has since committed to stop sourcing from the XUAR)30•Calvin Klein31•Campbell Soup Company32•Coca-Cola Company33•COFCOTunhe Company34•Costco35•Esquel Group36•Esprit37•H&M38•Hetian Taida39•Huafu Fashion Company40•Kraft Heinz Company41•Litai Textiles42•Nike,Inc.43•Patagonia,Inc.44•Tommy Hilfiger45•Urumqi Shengshi Huaer Culture Technology Company46•Yili ZhuoWan Garment Manufacturing Company47•Zhihui Haipai Internet of Things Technology Company
(Pagina 6).

Het Australische rapport heeft een lijst van 82 bedrijven, met naast Apple, ook andere (grote) tech-bedrijven
Abercrombie & Fitch, Acer, Adidas, Alstom, Amazon, Apple, ASUS, BAIC Motor, Bestway, BMW, Bombardier, Bosch, BYD, Calvin Klein, Candy, Carter’s, Cerruti 1881, Changan Automobile, Cisco, CRRC, Dell, Electrolux, Fila, Founder Group, GAC Group (automobiles), Gap, Geely Auto, General Motors, Google, Goertek, H&M, Haier, Hart Schaffner Marx, Hisense, Hitachi, HP, HTC, Huawei, iFlyTek, Jack & Jones, Jaguar, Japan Display Inc., L.L.Bean, Lacoste, Land Rover, Lenovo, LG, Li-Ning, Mayor, Meizu, Mercedes-Benz, MG, Microsoft, Mitsubishi, Mitsumi, Nike, Nintendo, Nokia, Oculus, Oppo, Panasonic, Polo Ralph Lauren, Puma, SAIC Motor, Samsung, SGMW, Sharp, Siemens, Skechers, Sony, TDK, Tommy Hilfiger, Toshiba, Tsinghua Tongfang, Uniqlo, Victoria’s Secret, Vivo, Volkswagen, Xiaomi, Zara, Zegna, ZTE.
(misschien wat tech-bedrijven gemist in mijn high-lighting)

In het Australische rapport is er nog wel de derde case study, die licht de focus op Apple legt, maar ook daar :
O-Film manufactured the ‘selfie cameras’ for the iPhone 8 and iPhone X. The company also claims on its website to manufacture camera modules and touchscreen components for a number of other well-known companies including Huawei, Lenovo and Samsung.
Het jammer hieraan is dat op deze manier gedaan wordt alsof het alleen een Apple probleem is. Het probleem is dat de industrie *doordrongen* is van arbeidsmisstanden.

De focus op Apple, die dan een (voor hun en Amerikaanse politieke begrippen) pinda-bedrag aan lobbygeld heeft betaald, vind ik daarmee journalistiek niet juist. Noch in het bronartikel, noch in de verslagen is die focus aanwezig en het creeert de indruk dat het een Apple-specifiek issue zou zijn, wat de bredere problematiek tekort doet.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 20:47

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je opmerking. Je hebt helemaal gelijk, maar Nike en Coca Cola hebben op deze site niets te zoeken. We schrijven over technologie, niet over schoenen en frisdrank. Andere techbedrijven hebben, voor zover in het artikel staat, niet gelobbyd voor aanpassing aan de wetgeving, de focus van het artikel.

Mochten we voor een langer artikel in deze problematiek duiken (uiteraard ook weer met focus op tech), dan komen alle bedrijven die ervan profiteren aan bod. Maar dit korte nieuwsbericht ging allleen over het lobby'en en deze site gaat over tech, dus Apple staat nu toevallig op dit kruispunt.

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-10 15:46

DaveFlash

Here's to the crazy ones

nike en coca cola horen er wat mij betreft prima bij, coca cola is een food tech bedrijf en niks is een textile tech company

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:16
Nike en Coca Cola horen niet op Tweakers thuis. Desondanks hoort er ergens wel een opmerking te staan dat het niet alleen Apple was, maar ook andere grote internationale bedrijven er aan mee deden.

Verwijderd

DaveFlash schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:15:
nike en coca cola horen er wat mij betreft prima bij, coca cola is een food tech bedrijf en niks is een textile tech company
8)7 want Tweakers heeft ook altijd een nieuwsbericht als Coca Cola met een nieuwe smaak op de markt komt? Of de nieuwe schoenenlijn van Nike? Dan is alles Tech 8)7

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-11 10:09

page404

Website says no

"Techbedrijven wilden wetgeving voor bestrijding...." zou in elk geval de schijn wegnemen in dit geval dat de naam Apple als clickbait gebruikt wordt :) Want het gaat hier wél vaak genoeg over Microsoft, Amazon, Panasonic, Sony...
Het enige wat wel opvallend is dat Apple een van de bedrijven lijkt te zijn die oprecht iets wil doen aan slechte werkomstandigheden en dan zich toch inlaat met dit soort gedrag. Ik bedoel, van Sony en Amazon weten we het, dat ze meedogenloos zijn. Van Apple hoopten we dat het beter was.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1