Uitval Internet en dus uitval WiFi icm Domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 12:55
Moguh!
Ik heb thuis een aantal Philips Hue lichtbronnen, aangestuurd via de Hue Bridge.
Wat draadloze speakers over WiFi.
En ik stream zo nu en dan over WiFi, vanaf mijn thuisnetwerk (als ik een NAS had, zou dit vanaf een NAS zijn).

Mijn WiFi wordt dmv een Linksys Velop WiFi mesh in Bridge Mode door m'n huis verspreid.

Onlangs viel internet weg en daarmee viel ook de WiFi weg, met alle gevolgen van dien; geen lokale streaming meer over WiFi, geen bediening meer van de verlichting, geen netwerkschijven meer bereikbaar, handig hoor al die Domotica 8)7 :P

Wat kan ik doen zodat m'n thuisnetwerk overeind blijft als internet weg valt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
beter wifi aanleggen bij voorkeur bekabelde acces points. als internet wegvalt wat bij mij al nooit gebeurd heb je alsnog netwerk. ik heb een edge router met op elke verdieping een ubiquiti AC Pro.
ik weet niet wat je budget is.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Het is geen gegeven dat wanneer internet wegvalt, ook je thuisnetwerk (in jouw geval via wifi) wegvalt.

Waarschijnlijk gebruik je het modem van de provider ook als router, als je hier regelmatig problemen mee ondervindt zou het kunnen zijn dat dan ook je netwerk wegvalt. Een oplossing zou dan kunnen zijn om de router te scheiden van het modem, door bijvoorbeeld een eigen router tussen het modem en je netwerk te plaatsen en DHCP op het modem uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 12:55
@maartentmm
In de bijna 2 jaar dat ik hier woon is m'n internet niet eerder uitgevallen. Maar toen het gebeurde dacht ik wel "kak, dit is onhandig!!"

Voordat ik de linksys velop aanschafte was ik in de veronderstelling dat het allemaal bekabeld, ieder station afzonderlijk, op een utp port kon en samen een mesh vormden, waardoor roaming zonder hikjes mogelijk zijn.
Blijkt achteraf een debiel systeem, wat in serie gekoppeld moet zijn met notabene het eerste station tussen de router/modem en de switch....in de meterkast...

Hoe is de roaming met die ubiquity accespoints? Blijft je verbinding lang hangen op een accesspoint als je naar bijv een andere verdieping gaat? Of springt ie vloeiend over naar het sterkste punt?

@Raegin
Klopt. Het apparaat van m'n provider is m'n router/modem, staat op dhcp.

Jouw suggestie is ook nog wel een experiment waard. Volgens mij heb ik nog wel een nette router liggen in een of andere bak op zolder.

Dus dat ding van m'n provider puur als modem en m'n eigen router daar achter met dhcp?

[ Voor 8% gewijzigd door Vuilnisauto op 01-12-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Vuilnisauto schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:21:
[...]

Dus dat ding van m'n provider puur als modem en m'n eigen router daar achter met dhcp?
Klopt ja