Toon posts:

HELP! Problemen met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het volgende probleem en hoop hier hulp te vinden. Ik kocht onlangs een Abit KT7A moederbord en een AMD Thunderbird 1,4 Ghz. en gebruik een Seagate Barracuda 20 Gb HD met 728MB intern geheugen. Nu heb ik alles in elkaar gezet en mijn HD overgezet van mijn oude systeem (PII 400; Windows 98)naar het nieuwe systeem. Ik krijg nu de navolgende foutmelding die met geen mogelijkheid is weg te krijgen.
- Verifying DMI Pool Data....

Daarna gaat het nieuwe systeem geen stap verder. Als ik probeer de opstartinstellingen te wijzigen (i.e. allereerst Floppy dan cd-rom en dan HD)heb ik niet de indruk dat hij de opstartdiskette in de a-drive pakt. Ook de w98 cdrom ziet hij niet. De HD zit op IDE1 en de cdrom (ik heb pogingen gewaagd met een Liteon 12-10-40 CDWriter; Pioneer DVD; Mitsumi 32X Cdrom)zit op IDE 2

Als ik in de setup dan - Load Fail Save Defaults - aanklik en opnieuw opstart, krijg ik de volgende melding.

- Verifying DMI Pool Data ....update succesful.

Om vervolgens weer vast te blijven steken. Als ik de HD in het oude systeem plaats, draait het als een zonnetje.

Mijn vragen zijn dan ook:
- Wat houdt Verifying DMI Pool data in?
- Hoe krijg ik mijn nieuwe systeem wel opgestart?

Alvast mijn dank: ik heb zelf geen idee meer wat ik eraan kan doen.

Verwijderd

Ik denk dat jij ff je HD opnieuw moet laten detecteren in de BIOS.
Want het lijkt er op dat hij de MBR niet kan vinden van je HD.

DMI = Device Management Interface.
Je BIOS slaat bij het opstarten informatie op over alle aangesloten hardware

Verifying DMI Pool Data -> is overigens geen foutmelding hoor

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dan nog even een vraag: hoe laat ik mijn HD detecteren in de Bios?
En wat bedoel je met "Want het lijkt er op dat hij de MBR niet kan vinden van je HD". Ik weet niet wat de MBR van mijn HD inhoudt: toegegeven ik ben een redelijke leek met de wens om meer te weten te komen.

Nogmaals mijn dank

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 16:32 schreef AntonvanSchaijk het volgende:
Bedankt! Dan nog even een vraag: hoe laat ik mijn HD detecteren in de Bios?
En wat bedoel je met "Want het lijkt er op dat hij de MBR niet kan vinden van je HD". Ik weet niet wat de MBR van mijn HD inhoudt: toegegeven ik ben een redelijke leek met de wens om meer te weten te komen.

Nogmaals mijn dank
Er zijn een paar dingen, als je in de BIOS bent (DEL knop indrukken, uitgaande dat je een AWARD BIOS hebt) dan vindt je er deze optie:

1- IDE HDD AUTO DETECTION, is heel simpel:

Je gaat met de cursor op IDE HDD AUTO...... staan en drukt vervolgens op Enter, druk een paar x op Yes totdat die klaar is (4x Ja) vervolgens ESC je komt nu weer terecht in het beginscherm van de BIOS, druk nu op F10 SAVE TO CMOS and EXIT en laat het systeem booten.

2- Indien de optie IDE HDD AUTO niet aanwezig is:

De kans bestaat dat de optie IDE HDD AUTO DETECTION niet te vinden is in de BIOS ga dan naar het MAIN menu (als je AWARD hebt tenminste) en zet:
Primairy Master/Slave en Secondairy Master/Slave op auto of verander de Primairy Master in User Type HDD, F10 en opslaan

Boot het systeem nu weer, doet hij het nu is het mooi :) zoniet dan heb ik nog 1 ding.

Opstarten met bootflop, vervolgens opstarten in de DOS prompt (c:) en dan intypen Fdisk/MBR, rebooten (opstartvolgorde ff herstellen) en opnieuw starten.

Ik hoop dat het nu goed is anders zou ik het zo 1,2,3 niet weten

MBR:

Tijdens het opstarten doet de pc een paar hardware test om te kijken wat voor een hardware in de pc zit en of alles goed werkt, vervolgens krijg je het scherm te zien van "verifying DMI pool data" en nu moet het MBR aangesproken worden, MBR is nodig om Windows te starten en die kan hij dus niet vinden.

MBR kun je denk ik vergelijken met het veranderen van de bootsequence van de computer, normaal gesproken staat die op eerst HDD, dan CD-ROM vervolgens op FDD)
Windows wordt nu automatisch opgestart omdat de hardeschijf als eerste opstartapparaat staat, verander je nu de opstartvolgorde in FDD (diskdrive) en dan HDD dan wordt Windows niet meer automatisch opgestart omdat de diskdrive als eerste opstartschijf staat.

Hoop dat dit een beetje klopt wat ik hier nu zeg, want dit is voor mij oook nieuw namelijk :)

Ik hoop dat je er iets aan hebt, zoniet dan horen we het wel :)

SUC6 !!

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 15:57 schreef AntonvanSchaijk het volgende:
opstartinstellingen te wijzigen (i.e. allereerst Floppy dan cd-rom en dan HD)heb ik niet de indruk dat hij de opstartdiskette in de a-drive pakt. Ook de w98 cdrom ziet hij niet. De HD zit op IDE1
Heb je trouwens wel aangegeven dat de hardeschijf MASTER is en de CD-ROM SLAVE ? (dmv jumpers)
En waarom pakt hij de floppy niet/wat gebeurd er ?

Verwijderd

Let op wat je doet, Devil_2000!
Niet iedereen is klaar om de volle kract van de "force" mee te maken.

There are some things normal mortals should not touch!!

Mohahaha
<serious mode>
Nee, maar hij zegt het wel goed hoor. Inderdaad effe je schijfje laten detecteren en waarschijnlijk nog effe een fdisk /mbr doen (dat staat in de search)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 17:25 schreef Masta-T het volgende:
Let op wat je doet, Devil_2000!
Niet iedereen is klaar om de volle kract van de "force" mee te maken.

There are some things normal mortals should not touch!!
Mooi gesproken Masta-T *D

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 augustus 2001 20:23 schreef msmal het volgende:
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/InformationBulletins/15007.html
Bedankt voor de hulp: alles werkt inmiddels. Ik heb de CMOS veranderd en weer hersteld. Daarna liep het gesmeerd.
Pagina: 1