Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliv3r90
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10-2021
Goedemorgen allemaal,

Na het uitproberen van 2 soundbars en toch telkens ontevreden te zijn met de geluidskwaliteit heb ik besloten om voor een analoge setup te gaan voor mijn woonkamer home cinema. Ik heb een Onkyo TX-L50 gekocht i.v.m. zijn dunne design en smart-home integratie.

Nu ben ik op zoek naar twee front speakers die ik in mijn 5.1 opstelling kan gaan gebruiken. Nu is de lastige situatie: Mijn vrouw heeft haar veto geuit over speakers die te veel in het zicht staan 8)7 . Dat wil zeggen, een speaker van 0,5 m hoog op de vloer is ok maar tower speakers van 1.5m hoog niet. Ook speakers op standaards plaatsen wordt hem niet. Nu wil ik graag een oplossing vinden die voor haar ook acceptabel is maar ik vind het een uitdaging.

Ik heb mijn oog laten vallen om mooie 2e hands B&W DM602 S1 speakers of Tannoy Eclipse Gold maar ik lees dat deze eigenlijk op een standaard moeten worden geplaatst voor het beste geluid. Hoe groot is deze impact? Kan ik deze speakers op de vloer zetten met nog steeds een goede geluidservaring of is een andere oplossing beter? Als een andere optie beter is, hebben jullie ideeen voor niet te opvallende oplossingen?

Bedankt voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:37

DjVe

Hatsaflats!

Het kan prima klinken, maar de kans is groot dat vooral midden/hoog niet lekker bij de luisterplek aan komen. Je zou de speakers ook op wat lagere stands kunnen zetten (beetje retro effect). Ander optie: speakers aan de muur hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:52
Voor een goed luisterervaring plaats je de speakers het beste op oorhoogte. Boekenplank-modellen op de grond zetten is niet ideaal, want dan lijkt het geluid vanonder je TV vandaan te komen. Afhankelijk van je verdere setup kun je ze misschien op het/een TV-meubel naast je scherm zetten. Een ander mogelijkheid die de discussie misschien overleeft zijn LCR-modellen die gemaakt zijn om tegen de wand te plaatsen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliv3r90
Bedankt voor jullie reactie. In dat geval is de volgende vraag: Wat zijn goede, betaalbare 2e hands vloerspeakers die de front kunnen vormen voor een 5.1 systeem en die ook goed matchen bij mijn Onkyo TX-L50. Hebben jullie daar ideeen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:10
Oliv3r90 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:37:
Bedankt voor jullie reactie. In dat geval is de volgende vraag: Wat zijn goede, betaalbare 2e hands vloerspeakers die de front kunnen vormen voor een 5.1 systeem en die ook goed matchen bij mijn Onkyo TX-L50. Hebben jullie daar ideeen voor?
Budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er zijn ook wel lage luidsprekerstandaarden waarmee je de luidspreker een beetje achterover laat hellen, dan komt het midden en hoog nog redelijk bij je oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarloesX
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 04:10
T-MOB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:23:
Voor een goed luisterervaring plaats je de speakers het beste op oorhoogte. Boekenplank-modellen op de grond zetten is niet ideaal, want dan lijkt het geluid vanonder je TV vandaan te komen. Afhankelijk van je verdere setup kun je ze misschien op het/een TV-meubel naast je scherm zetten. Een ander mogelijkheid die de discussie misschien overleeft zijn LCR-modellen die gemaakt zijn om tegen de wand te plaatsen.
Een optie is wel om een standaard te nemen die wat omhoog gericht staat. Misschien iets wat je kunt uitproberen?

Voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5M2D6BJ1torKixNJN7I-FML35k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0jYz8DDxCtzdh2O2TxCJxseJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliv3r90
Ik Zat zo te denken rond €200-300 voor 2 speakers (wat mij betreft is 2e hands helemaal prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliv3r90
MarloesX schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:28:
[...]

Een optie is wel om een standaard te nemen die wat omhoog gericht staat. Misschien iets wat je kunt uitproberen?

Voorbeeldje
[Afbeelding]
Bedankt voor je idee. Ik had hier nog nooit van gehoord maar het ziet er ook uit als een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:10
Oliv3r90 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:35:
[...]

Ik Zat zo te denken rond €200-300 voor 2 speakers (wat mij betreft is 2e hands helemaal prima)
Keuze zat lijkt me, maar je zou toch best gaan luisteren. Je eigen oren zeggen meer dan duizend reviews.
Hou er trouwens rekening mee dat indien je nu enkel voor de fronts gaat, dat het niet altijd makkelijk is om later matchende rear en center speakers te vinden.
Op marktplaats komen er binnen jouw budget best wel leuke speakers voorbij (JBL, Focal, Klipsch, Jamo, ...).
Voor 450 staat er o.a. ook een witte Jamo s807 set (2 front + center + 2 rears).
https://www.marktplaats.n...-new.html?previousPage=lr
Maar nogmaals, enkel je eigen oren kunnen je vertellen of het een goede aankoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:29

j4y

Ik zou ook gaan luisteren. We hadden een 3 tal boekenplank speakers geselecteerd maar de verkoper plaatste er nog een "schattige" vloerstaander als referentie bij. Na een even nagedacht te hebben hoe we eigenlijk die speakers kwijt konden op het kastje naast de tv tot de conclusie gekomen dat die schattige vloerstaanders lang geen slecht idee waren. Want ze nemen niet de weinige ruimte op het kastje in, maar staan er iets van af. Dit stond uiteindelijk veel mooier dan alles op het kastje proppen. En de vloerstaanders klonken ook nog eens beter dan de boekenplank speakers die we in eerste instantie kwamen beluisteren.

De speakers zijn de Dali Oberon 5. Echt een stuk smaller dan andere zuilen. Wel boven je budget helaas maar wellicht geeft het te denken dat een vloerstaander helemaal niet lelijk of lomp hoeft te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:20
Heb je weleens aan Teufel gedacht? Een compleet 5.1 microsetje is heel betaalbaar en klinkt behoorlijk goed.
Zie bijv.: https://teufelaudio.nl/consono-25-mk3-103968000
Deze set kost incl. verzenden en 8 weken vrijblijvend proberen €249. De iets zwaardere set (Consono 35) ligt iets boven je budget en kost €349.
Wellicht krijg je je vrouw ook om met zo'n setje... ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Pagina: 1