Crimping tool voor PWM fan connector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidogeek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-05-2022
Hi,

Nieuw in dit forum, dus excuses als dit niet de juiste plek is om het te vragen.
Ben voor het eerst sinds 15 jaar weer een PC aan het bouwen en heb de SFFPC bug te pakken ;)

Nu heb ik het gross van m'n cables custom sleeved besteld. Echter heb ik nog een DDC pomp met een molex en een PWM fan header aansluiting die ik graag wil sleeven en voorzien van een enkele fan pwm header om aan te sluiten op m'n Quadro. De connectors etc wel goed te verkrijgen en de sleeve heb ik al weten te regelen, echter heb ik een crimping tool om deze mod te finalizen. Ik vind ze op Amazon voor pakweg €35 en op Aquatuning voor €50 een setje. Nu vroeg ik mij af, is er een eenvoudigere/goedkoepre manier om dit te maken zonder deze tool aan te hoeven schaffen voor 1 lullig fan pwm connectortje ?

Of is er wellicht in Tweaker in de omgeving Twente die er eentje wil uitlenen ? _/-\o_

Advies welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18
Ik doe dat gewoon met een kniptangetje en soldeer ze af zodat het zeker weten vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Krimptangen zijn best duur gezien het best exacte tools zijn met weinig tolerantie, 35-50 euro is al een best goeie deal.
Als het voor 1 kabeltje is kun je de connector ook met een puntbektang en een soldeerbout goed vast krijgen. Misschien kun je ook wel een andere PWM kabel op je huidige kabel solderen, de sleeve verbergt je solderingen/tape/heatshrink wel.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 01-12-2020 13:01 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb een paar krimptangen en mijn favoriet is de Iwiss IWS-2820. De krimps die ik daarmee maak zijn veel beter dan van die krimptangen die de 2 krimps in één keer willen doen. Voor € 17,13 op ali is dat echt een zeer goede koop. Bruikbaar voor heel verschillende connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 28-09 17:43

World Citizen

FreeReef.nl

Volgens mij begrijp ik het niet.
Je kunt toch de plug eraf klikken, tapje om de connector en dan door de sleeve trekken. Vervolgens tape eraf halen en connector terug in plugje klikken?

Anders heb je een SN tang nodig op Ali een stuk goedkoper en die werkt wel aardig. (Niet perfect)

Ik zou alle bekjes erbij pakken. Maar naar ik heug heb je een SN 28b of SN 48b nodig

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gidogeek
Nou, dit is de uitgang van de pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv0BGxSnRoyGnITvDD_7Fc4mJAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGrh5lMOnUkOAY5911lJwFX6.jpg?f=fotoalbum_large

Molex voor power, en 4 PIN fan connector voor PWM. Nu wil ik van de molex af en de power ook van de fan connector krijgen. Dus zal ik nieuwe connectors moeten zetten op de kabel toch ?

Vandaar de krimp tang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 28-09 17:43

World Citizen

FreeReef.nl

gidogeek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:45:

[Afbeelding]

Molex voor power, en 4 PIN fan connector voor PWM. Nu wil ik van de molex af en de power ook van de fan connector krijgen. Dus zal ik nieuwe connectors moeten zetten op de kabel toch ?

Ahhhhh ja ik snapte het dus niet. :)

Dan heb je inderdaad die tang nodig. Mocht je in Brabant wonen kun je langskomen, ik heb het allemaal liggen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

gidogeek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:45:

[Afbeelding]

Oh je kan de kabeltjes gewoon uit die PWM plug krijgen en er weer terug in stoppen. In de open gaatjes aan de zijkant kun je een weerhaakje indrukken en de kabel eruit trekken. Wanneer je m terug stopt, moet je het weerhaakje weer even terug veren.
Hier hoeven geen nieuwe crimpjes op.

Als je de dikke molex connector niet wil gebruiken, dan mag je die ook gewoon afknippen. Maar ik weet niet of je de power allemaal van de PWM wil halen, die kan namelijk maar 1A aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 01-12-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidogeek
Ja dat afknippen snap ik, maar dan zal die toch power moeten hebben :D dus dan moet er vervolgens zo'n nieuw klemmetje op en die moet dan in de fan connector. Daar heb ik volgens mij dus een krimp tang voor nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

gidogeek schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:02:
Ja dat afknippen snap ik, maar dan zal die toch power moeten hebben :D dus dan moet er vervolgens zo'n nieuw klemmetje op en die moet dan in de fan connector. Daar heb ik volgens mij dus een krimp tang voor nodig :D
Volgens mij is die Molex er met een reden. Ik denk dat die je moederbord header teveel kan belasten.

2 kabels in een enkel crimpje krijgen is trouwens ook niet chill. Je zit dan met 2 draaddiktes en een enkele te kleine crimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidogeek
Fordox schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:04:
[...]

Volgens mij is die Molex er met een reden. Ik denk dat die je moederbord header teveel kan belasten.

2 kabels in een enkel crimpje krijgen is trouwens ook niet chill. Je zit dan met 2 draaddiktes en een enkele te kleine crimp.
De draden zijn even dik, en mijn moederbord kan het inderdaad niet aan, daarom sluit ik het ook aan op een Quadro, die op zich zelf weer gevoed is met een molex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
Ik heb deze https://www.aliexpress.com/item/4000967152000.html werkt prima maar ik heb geen ervaring met dure tangen.
Bestel er wel direct wat dupond https://www.aliexpress.com/item/32850618673.html en mini-fit https://www.aliexpress.com/item/4000169849288.html terminals bij dan kan je vanaf nu zelf custom psu kabels maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
@Rrob dat is een krimptang voor fastonnetjes. Een imitatie krimptang kan ik nog wel in mee gaan, maar pak dan wel een tang die geschikt is voor dat contact, want de krimpbarrel van een faston is aanzienlijk anders dan die van een mini-fit of zo'n dupont. Dit hoor je met 2 tangen te doen.

De term 'dupont connector' zie ik nu voor het eerst. Volgens mij zijn dit gewoon 2.54mm female crimp headers. Daar zijn zoveel merkbenamingen van maar dupont heeft volgens mij niks met connectors te maken. Komisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
@Flake je hebt ongetwijfeld gelijk, ik heb alleen gepost wat ik gebruik omdat ik weet dat het werkt. Misschien heb je een naam of link voor de TS zodat hij weet wat hij moet zoeken?

Overigens lijkt mijn tang verdacht veel op deze die het wel allemaal lijkt te kunnen https://images-na.ssl-ima...es/I/51QGEfa34rL._AC_.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 03-12-2020 00:46 ]

Pagina: 1