Afgeschermd netwerk op gedeeld modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-09 21:49
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom, en hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik het juiste aanschaf.

Huidige situatie
Ik woon in een appartement en deel de voordeur aan de straat (en dus hoofdmeter-kast en ziggo lijn) met mijn onderburen. Op dit moment hangt er aan de Ziggo kabel een Ubee EVW321B modem. Daarvandaan loopt een LAN kabel naar mijn appartement en daar hangt een Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE aan. Werkt opzicht prima, snelheid en bereik is naar tevredenheid. Echter, ik zie nu natuurlijk ook de Chromecasts, Sonos installatie, SmartTV etc. van de onderburen (want zij hebben ook een Access Point). Af en toe casten we per abuis naar elkaars TV, en het begint met meer Smart Devices af en toe een beetje irritant te worden :9 .

Gewenste situatie
Binnen mijn appartement heb ik een eigen, afgeschermd netwerk.

Volgens mijn onderzoek tot dusver heb ik volgens mij een router nodig waarbij ik de LAN kabel die nu in de Ubiquiti gaat, in de WAN poort doe, en hiermee een afgeschermd netwerk opzet.
  • Klopt dat?
  • Ik heb nog een Ziggo connectbox over. Volgens mij kan ik die hierin niet gebruiken. Wellicht wel de Ubee Modem vervangen door deze nieuwere?
  • Heeft mijn Ubiquiti AP nog meerwaarde hierin uiteindelijk?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Netwerken scheiden kan je doen door VLAN's te gebruiken. Dat betekent dat je je Ubee in bridge laat zetten, direct daarachter een VLAN capable router plaatst en vanuit deze router de twee netwerken opzet.

Gaat het wel om twee verschillende adressen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
lier schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:48:
Netwerken scheiden kan je doen door VLAN's te gebruiken. Dat betekent dat je je Ubee in bridge laat zetten, direct daarachter een VLAN capable router plaatst en vanuit deze router de twee netwerken opzet.

Gaat het wel om twee verschillende adressen?
Op papier is het 1 adres, wel gescheiden woningen. Abonnement is er dus wel ééntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

lier schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:48:
...
Hmmz, als het alleen gaat om broadcasts te weren, lijkt me dat een beetje overkill.
Bovendien moeten de buren daar ook aan meewerken (meebetalen)
Als @perfect_zed zoals hij zelf voorstelt, een router plaatst op zijn verdieping, ziet hij alleen nog zijn eigen apparatuur en de buren zien alleen die van hullie. Hij moet alleen niet de illusie hebben dat het qua security waterdicht is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Helemaal met je eens @Brahiewahiewa, wat mij betreft is security veel relevanter.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:11:
[...]

Hmmz, als het alleen gaat om broadcasts te weren, lijkt me dat een beetje overkill.
Bovendien moeten de buren daar ook aan meewerken (meebetalen)
Als @perfect_zed zoals hij zelf voorstelt, een router plaatst op zijn verdieping, ziet hij alleen nog zijn eigen apparatuur en de buren zien alleen die van hullie. Hij moet alleen niet de illusie hebben dat het qua security waterdicht is
Dank voor de reacties!

De huisbaas beheert ook het abonnement, dat wordt een hoop gedoe vrees ik. Mijn voorgestelde oplossing lijkt me in ieder geen verslechtering t.o.v. de huidige situatie toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Je kunt gewoon na de bestaande router een eigen router plaatsen en daarmee een eigen subnet maken.
Of je plaats een managed switch en maakt een eigen vlan die je gebruikt.

Iets aan de bestaande router doen is echt niet nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
Ik kan daarvoor niet die Connectbox gebruiken he? Die heeft geen WAN poort als ik het goed zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee die kun je daar niet voor gebruiken, zijn wanpoort zit aan z'n interne docsis modem vast.

Je zult een router of een managed switch moeten aanschaffen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Wat je ook kan doen is een NUC achter de ziggo router plaatsen en dan een draadje naar jou eigen AP en een draadje naar je burens AP. Hiermee creëer een fysieke scheiding ipv virtuele scheiding(Vlan) waarmee beide partijen van elkaar gescheiden zijn.

Als jij nu een router achter jou kabel zet kan de buren wel jou netwerk niet zien maar jij wel hun netwerk en bereiken.... Misschien kan je de kosten van de NUC delen met je buren zodat beide veilig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
Ben(V) schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:53:
Nee die kun je daar niet voor gebruiken, zijn wanpoort zit aan z'n interne docsis modem vast.

Je zult een router of een managed switch moeten aanschaffen.
Zou dit dan werken?

Ubee EVW321B modem =>
Switch zoals TP-Link TL-SG105E met een VLAN =>
Ubiquiti AP

Daarmee prik ik met alles in op het netwerk van de Ubiquiti.
Kunnen de (binnenkort nieuwe) buren dan gewoon het standaard draadloos netwerk van de Ubee gebruiken, of moet de Ubee sowieso in bridge mode en moeten zij dan ook aan de switch een AP hangen?

Deze switch trouwens: https://www.coolblue.nl/p...78/tp-link-tl-sg105e.html

[ Voor 10% gewijzigd door perfect_zed op 01-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je met vlan's wilt werken moet je er wel twee hebben, want ik denk dat die Ubee geen vlan's ondersteund.

Het is misschien handiger gewoon een simpel routertje te nemen dan heb je maar een device nodig.
Dus vervang in jouw opzet de switch met een router en alles werkt zoals je wilt.

Neem zoiets bijvoorbeeld, dan heb je meteen Poe voor eventueel een AP.
https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x/pid=37744

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perfect_zed
Ben(V) schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:21:
Als je met vlan's wilt werken moet je er wel twee hebben, want ik denk dat die Ubee geen vlan's ondersteund.

Het is misschien handiger gewoon een simpel routertje te nemen dan heb je maar een device nodig.
Dus vervang in jouw opzet de switch met een router en alles werkt zoals je wilt.

Neem zoiets bijvoorbeeld, dan heb je meteen Poe voor eventueel een AP.
https://www.routershop.nl/ubiquiti-edgerouter-x/pid=37744
Dank voor je antwoord. Die prik ik er dan tussen i.p.v. de switch, mijn Ubiquity AP er aan, en de buren kunnen dan op het Ubee modem WIFI punt inloggen of evt zelf een router eraan hangen als ze een betere verbinding willen, maar ik heb dan in ieder geval een gescheiden netwerk. Volgens mij ben ik er dan toch? :)
Pagina: 1