Mijn vraag
...
Onder Ubuntu MATE/Lubuntu is het iets wat altijd out-of-the-box werkt: een grafisch programma bijv. "pcmanfm-qt" aanroepen met root-rechten in een terminal-venster d.m.v. "su".
In Debian werkt dit echter niet, krijg de volgende foutmelding:
Hoe krijg ik het ook onder Debian werkend?
Via een omweg als in een ssh-server installeren, root-login toestaan en dan met "ssh -X root@localhost" verbinding maken met de lokale ssh-server kan ik wèl grafische programma's draaien met root-rechten. Echter, heb ik liever dat het direct onder "su" werkt i.p.v. een lokale ssh-verbinding opzetten met X-forwarding...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Debian Linux 10
- QTerminal
- LXQT desktop
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Na wat Google'en zou de volgende regel...
...toevoegen aan /etc/pam.d/su moeten helpen.
Dat is echter niet het geval, het veranderd de foutmelding alleen maar:
...
Onder Ubuntu MATE/Lubuntu is het iets wat altijd out-of-the-box werkt: een grafisch programma bijv. "pcmanfm-qt" aanroepen met root-rechten in een terminal-venster d.m.v. "su".
In Debian werkt dit echter niet, krijg de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
| root@ws46:~# pcmanfm-qt qt.qpa.screen: QXcbConnection: Could not connect to display Could not connect to any X display. |
Hoe krijg ik het ook onder Debian werkend?
Via een omweg als in een ssh-server installeren, root-login toestaan en dan met "ssh -X root@localhost" verbinding maken met de lokale ssh-server kan ik wèl grafische programma's draaien met root-rechten. Echter, heb ik liever dat het direct onder "su" werkt i.p.v. een lokale ssh-verbinding opzetten met X-forwarding...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Debian Linux 10
- QTerminal
- LXQT desktop
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Na wat Google'en zou de volgende regel...
code:
1
| session optional pam_xauth.so |
...toevoegen aan /etc/pam.d/su moeten helpen.
Dat is echter niet het geval, het veranderd de foutmelding alleen maar:
code:
1
2
| root@ws46:~# pcmanfm-qt QStandardPaths: XDG_RUNTIME_DIR not set, defaulting to '/tmp/runtime-root' |