Oude Mac Pro kopen voor Logic, verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:21
Beste tweakers,

Achtergrond
Ik maak hobbymatig gitaar muziek, daarvoor gebruik ik Logic en hoewel mijn plugin bibliotheek beperkt is maak ik gebruik van een plug-in "Archtype Plini" van Neural DSP welke veelvuldig gebruikt wordt en zeer zwaar op de CPU blijkt, met performance issues tot gevolg.

Probleem
Momenteel maak ik gebruik van mijn werklaptop MacBook Pro (13-inch, 2017) met een 2,3 GHz Dual-Core Intel Core i5 CPU. Met grotere projecten merk ik dus performance problemen waardoor ik veel tracks moet "freezen" (tijdelijk renderen zodat er geen berekeningen meer hoeven worden gedaan) om het draaiende te houden. Het probleem lijkt echt CPU gerelateerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f8eB6st7LTVJlvQ90ab0a6uk68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IvcNrO6zLTmh21iDyldTVh5w.png?f=user_large

Mogelijke oplossing
Hoewel er dus omheen gewerkt kan worden m.b.v. freezen was had ik het idee om een oude Mac Pro (3.1/4.1) te kopen aangezien die redelijk betaalbaar te vinden zijn en redelijk wat CPU power aan boord hebben. Daarnaast komen ze met aardig wat storage wat ook niet onhandig is voor vaak grote Logic project files en kan het voor mijn werk handig zijn om Windows te kunnen virtualiseren (voornamelijk browser testing) wat veel geheugen gebruikt.

De 3.1 en 4.1 worden niet meer ondersteund en missen een upgrade naar Big Sur. Even rondgekeken schijnt er wel omheen gewerkt te kunnen worden maar de vraag is of hardware acceleratie van de video kaart gaat werken wat dus wellicht geen optie is (al is het te proberen). Nu hoef ik ik niet per se de laatste MacOS te draaien maar de vraag is natuurlijk hoe lang Logic (en de plug-in) oudere OS'en blijft ondersteunen. Daarnaast is Apple natuurlijk in transitie naar ARM wat ook het nodige omver kan gooien. Ik wil nog wel eens samenwerken en projecten uitwisselen, ik wil daarom het liefst wel de laatste Logic kunnen draaien.

Vragen
  • Is het een goed idee om een oude Mac Pro neer te zetten als affordable powerhouse?
  • Is het een redelijke verwachting dat een dergelijke Mac Pro meer power heeft voor dit soort toepassingen dan mijn huidige Macbook Pro?
  • Suggesties wel model uitvoering?
  • Zijn er dingen waar ik op moet letten? Kan ik bijvoorbeeld een simpele wifi dongle erin hangen of moet ik speciale hardware daarvoor hebben? (Heb op de plek waar die zou moeten komen geen ethernet.)
  • Kan ik verwachten dat op het laatste MacOS Logic de komende ~2 jaar nog kan draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:55
Ik denk dat een nieuwe macmini M1 of een MacBook M1 al snel rondjes gaat lopen rond een MacPro van ongeveer dezelfde (tweedehands) prijs...

De benchmarks van geoptimaliseerde Apps zijn 'off the scale'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33
Pavv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 01:35:
Ik denk dat een nieuwe macmini M1 of een MacBook M1 al snel rondjes gaat lopen rond een MacPro van ongeveer dezelfde (tweedehands) prijs...

Eens! alleen wil hij ook Windows virtueel draaien en dt gaat je niet lukken op die M1 chip met fusion/parallels of virtualbox

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 22:54
Zwelgje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 05:20:
[...]

Eens! alleen wil hij ook Windows virtueel draaien en dt gaat je niet lukken op die M1 chip met fusion/parallels of virtualbox
Nog niet lukken misschien. Onlangs een artikel gelezen waar het wel is gelukt.. ontwikkelaars achter parallels zijn er volgens mij ook al mee bezig.. (betrof ook een ARM versie van Windows..)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

koentjuh1987 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 06:59:
[...]

Nog niet lukken misschien. Onlangs een artikel gelezen waar het wel is gelukt.. ontwikkelaars achter parallels zijn er volgens mij ook al mee bezig.. (betrof ook een ARM versie van Windows..)
Windows op ARM zal alleen vooralsnog illegaal blijven omdat Microsoft geen licenties wil vestrekken. Alleen apparaten die uit de doos met Windows for ARM worden geleverd mogen een licentie ontvangen die dan al ingebakken zit.

Vasthouden aan Windows op een Mac wordt vanaf nu een dure hobby.
Ed Vertijsment schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:53:

De 3.1 en 4.1 worden niet meer ondersteund en missen een upgrade naar Big Sur. Even rondgekeken schijnt er wel omheen gewerkt te kunnen worden maar de vraag is of hardware acceleratie van de video kaart gaat werken wat dus wellicht geen optie is (al is het te proberen). Nu hoef ik ik niet per se de laatste MacOS te draaien maar de vraag is natuurlijk hoe lang Logic (en de plug-in) oudere OS'en blijft ondersteunen. Daarnaast is Apple natuurlijk in transitie naar ARM wat ook het nodige omver kan gooien. Ik wil nog wel eens samenwerken en projecten uitwisselen, ik wil daarom het liefst wel de laatste Logic kunnen draaien.

Vragen
  • Is het een goed idee om een oude Mac Pro neer te zetten als affordable powerhouse?
  • Is het een redelijke verwachting dat een dergelijke Mac Pro meer power heeft voor dit soort toepassingen dan mijn huidige Macbook Pro?
  • Suggesties wel model uitvoering?
  • Zijn er dingen waar ik op moet letten? Kan ik bijvoorbeeld een simpele wifi dongle erin hangen of moet ik speciale hardware daarvoor hebben? (Heb op de plek waar die zou moeten komen geen ethernet.)
  • Kan ik verwachten dat op het laatste MacOS Logic de komende ~2 jaar nog kan draaien?
Neem dan in ieder geval geen 3,1 meer. Die krijg je zonder videokaart upgrade niet voorbij High Sierra. Mojave en Catalina werken vrij matig zonder Metal versnelling. Dan ben je beter af met een 4,1 of 5,1. Moet je daar wel een dual CPU versie van pakken, kan je zelf evt. nog 2x een 6-core in hengelen. Die presteren heel aardig en kunnen 16GB DDR3 ECC modules aan, zijn twee tientjes per stick op eBay. Videokaart moet daar ook een upgrade hebben in de meeste gevallen. Nvidia 600 serie of AMD 7000 serie of nieuwer wordt volledig ondersteund.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Bedankt voor jullie reacties:
Pavv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 01:35:

Ik heb eerlijk gezegd ook nagedacht over een Mac mini A1, deze staan voor € 799,00. Het nadeel hiervan vind ik wel het beperkte geheugen en dat ie beperkt inzetbaar is voor de extra taken (virtualisatie bijvoorbeeld niet) . Ik kan er ook geen storage bak van maken zonder externe hardware. Dat maakt de meerprijs voor een "zijbakje" nog aardig hoog aangezien ik in principe een goed functionerende machine heb. Ik houd de tweedehands prijs in de gaten en die ligt doorgaans lager naar mijn idee, misschien door de concurrentie van de Mac mini. Het is in ieder geval iets om in de gaten te houden.
Neem dan in ieder geval geen 3,1 meer. Die krijg je zonder videokaart upgrade niet voorbij High Sierra. Mojave en Catalina werken vrij matig zonder Metal versnelling. Dan ben je beter af met een 4,1 of 5,1. Moet je daar wel een dual CPU versie van pakken, kan je zelf evt. nog 2x een 6-core in hengelen. Die presteren heel aardig en kunnen 16GB DDR3 ECC modules aan, zijn twee tientjes per stick op eBay. Videokaart moet daar ook een upgrade hebben in de meeste gevallen. Nvidia 600 serie of AMD 7000 serie of nieuwer wordt volledig ondersteund.
Check. Dus geen 3.1. Van Google snap ik dat je een 4.1 kunt patchen naar 5.1 en een video kaart er in kan zetten met metal ondersteuning en dat je hem dan wellicht naar Big Sur krijgt? Ik heb hier geen ervaring mee hoe complex is dit om te doen? Ik ben niet bang voor het nodige scriptjes draaien en hardware vervangen maar brick liever niet een machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ed Vertijsment schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:59:

[...]

Check. Dus geen 3.1. Van Google snap ik dat je een 4.1 kunt patchen naar 5.1 en een video kaart er in kan zetten met metal ondersteuning en dat je hem dan wellicht naar Big Sur krijgt? Ik heb hier geen ervaring mee hoe complex is dit om te doen? Ik ben niet bang voor het nodige scriptjes draaien en hardware vervangen maar brick liever niet een machine.
De 3,1 is met name gewoon te oud geworden. 8 cores klinkt in theorie leuk, maar het zijn wel 13 jaar oude Penryn kernen op een lage kloksnelheid. Hoewel de 4,1 ook vrij antiek is, is er door de brute kracht van de 6-core Westmere chips nog wel wat van te maken. De patch naar 5,1 is nodig om deze te kunnen gebruiken.
Een andere kaart erin hangen is idd goed mogelijk. Bijv. een RX580 van AMD. Moet je alleen wel rekening houden met het feit dat je dan je toegang tot de boot picker en recovery verliest. Je hebt namelijk met een PC kaart pas beeld als macOS is geladen. Of er al een manier voor Big Sur is durf ik je niet te zeggen. Officieel zijn ze niet ondersteunden Dosdude1 heeft nog geen Big Sur patcher. Momenteel eindigt het bij Catalina.

Alternatieve videokaarten zijn de GTX680 Mac Edition, HD7950 Sapphire Mac Edition en flashen van sommige PC kaarten is ook mogelijk. Er zijn zelfs mensen die geflashte kaarten aanbieden. Dan heb je wel bootscreen e.d. om te wisselen tussen schijven.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 01-12-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
nelizmastr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:09:
[...]

De 3,1 is met name gewoon te oud geworden. 8 cores klinkt in theorie leuk, maar het zijn wel 13 jaar oude Penryn kernen op een lage kloksnelheid. Hoewel de 4,1 ook vrij antiek is, is er door de brute kracht van de 6-core Westmere chips nog wel wat van te maken. De patch naar 5,1 is nodig om deze te kunnen gebruiken.
Een andere kaart erin hangen is idd goed mogelijk. Bijv. een RX580 van AMD. Moet je alleen wel rekening houden met het feit dat je dan je toegang tot de boot picker en recovery verliest. Je hebt namelijk met een PC kaart pas beeld als macOS is geladen. Of er al een manier voor Big Sur is durf ik je niet te zeggen. Officieel zijn ze niet ondersteunden Dosdude1 heeft nog geen Big Sur patcher. Momenteel eindigt het bij Catalina.

Alternatieve videokaarten zijn de GTX680 Mac Edition, HD7950 Sapphire Mac Edition en flashen van sommige PC kaarten is ook mogelijk. Er zijn zelfs mensen die geflashte kaarten aanbieden. Dan heb je wel bootscreen e.d. om te wisselen tussen schijven.
Bedankt voor de informatie, hoe werkt het exact qua drivers als je een PC videokaart gebruikt? Ik neem aan dat MacOS ook gewoon drivers nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ed Vertijsment schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor de informatie, hoe werkt het exact qua drivers als je een PC videokaart gebruikt? Ik neem aan dat MacOS ook gewoon drivers nodig heeft?
Voor AMD kaarten zitten die in macOS verwerkt, die kan je niet updaten. Je kaart moet dus door macOS ondersteund worden, anders is het pech.

Nvidia drivers voor kaarten met een Pascal GPU (1000 serie en nieuwer) hebben wel drivers nodig, maar deze ondersteunen niet hoger dan High Sierra doordat Apple en Nvidia al jaren ruzie hebben.

Een RX500 serie videokaart werkt in High Sierra 10.13.5 en hoger zonder problemen. RX550 t/m 590. Nieuwere Navi kaarten (RX5000) vereisen Catalina 10.15.1 en zullen daarvoor geen beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
nelizmastr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:32:
[...]

Voor AMD kaarten zitten die in macOS verwerkt, die kan je niet updaten. Je kaart moet dus door macOS ondersteund worden, anders is het pech.

Nvidia drivers voor kaarten met een Pascal GPU (1000 serie en nieuwer) hebben wel drivers nodig, maar deze ondersteunen niet hoger dan High Sierra doordat Apple en Nvidia al jaren ruzie hebben.

Een RX500 serie videokaart werkt in High Sierra 10.13.5 en hoger zonder problemen. RX550 t/m 590. Nieuwere Navi kaarten (RX5000) vereisen Catalina 10.15.1 en zullen daarvoor geen beeld geven.
Thx, dat helpt een hoop. Ga ik nog even nadenken wat ik wil/ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

Nibbz

Postmaster General

Als het niet voor professioneel gebruik is, zou je ook nog aan een hackintosh kunnen denken. Een oudere laptop/computer met een i5 en flink wat geheugen, moet al wel heel wat beter werken.

En mocht straks de nieuwe laptops ook windows kunnen draaien, kun je altijd nog over.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Nibbz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:35:
Als het niet voor professioneel gebruik is, zou je ook nog aan een hackintosh kunnen denken. Een oudere laptop/computer met een i5 en flink wat geheugen, moet al wel heel wat beter werken.

En mocht straks de nieuwe laptops ook windows kunnen draaien, kun je altijd nog over.
Mijn voorkeur heeft wel om het volgens het boekje te doen, dus dan valt hackintosh eigenlijk wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-04 14:08
Ik heb zelf ook een MacPro 4.1 - geflashed naar 5.1 - met twee 6 core xeons.

Maar de nieuwe MacMini A1 verslaat hem wel in de benchmarks.

Fijne aan deze oude mac is dat je veel ruimte hebt voor allerlei aansluiten hebt voor harde schijven en pci kaarten. Mits nog supported.
Officieel wordt de 4.5/5.1 ondersteund tot OS Mojave. Maar via wat community tools Clover/OpenCore kan je er Big Sur en Catalina ook helemaal op draaien.

Als je een standaard 4.1 / 5.1 koopt moet er toch nog vaak een en ander aan gebeuren en het werkt niet allemaal perfect out of the box; CPUS, Airport, SSD, GPU etc

Verder is dit natuurlijk een 1000 Watt tower, met twee xeons 140 Watt / stuk. De nieuwe M1 chip gebruikt enkele luttele wattjes.
Pagina: 1