• Nick_66
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12-07 23:12
Wij hebben sinds kort een nieuwe Samsung TV , nl een QE65Q90T. Deze TV heeft een HDMi 2.1 poort. Aangezien we in de toekomst ook een PS5 aan willen gaan schaffen, willen wij ons hierop vast voorbereiden. Zover ik begrepen heb is deze HDMI 2.1 kabel nodig voor 4K/120fps content. Voor audio maken we gebruik van een Marantz SR6014 surround receiver. Deze versterker is geschikt voor HDMI eArc, dus zou je maar een kabel nodig hebben voor video en geluid. De PS5 zou dan rechtstreeks op de TV aangesloten moeten worden om gebruik te kunnen maken van de HDMI 2.1. De surround versterker kan ik dan aansluiten op de HDMI eArc poort van de TV. Ik ben er nog niet echt in thuis en hoop dat ik hier goede adviesen over kan krijgen. Aangezien ik twee HDMI kabels naar de TV zal moeten leggen, vraag ik mij af of ik dan gelijk twee HDMI 2.1 kabels kan gebruiken? Heb ik voor geluid ook nog de optische aansluiting van de TV nodig? We hebben ook een Synology NAS en volgens mij is dan de optische kabel nodig.

Hoor heel graag jullie reacties!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:53

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Nick_66 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:46:
Zover ik begrepen heb is deze HDMI 2.1 kabel nodig voor 4K/120fps content.
Kabels hebben geen versie, een HDMI 2.1 kabel bestaat niet. HDMI kabels hebben classificatie op snelheid en eventueel met netwerk. Maar als je zeker wilt zijn dat alles werkt koop je een "HDMI 2.1 kabel", hoewel ze dus officieel niet bestaan geeft het wel aan wat het ondersteunt.
...dus zou je maar een kabel nodig hebben voor video en geluid.
Vanaf de receiver gezien klopt dat maar de bronnen moet je natuurlijk ook aansluiten. Doe je dat rechtstreeks op de TV, in verband met de beperkingen van de SR6014, dan doet de HDMI kabel alleen ARC.
De PS5 zou dan rechtstreeks op de TV aangesloten moeten worden om gebruik te kunnen maken van de HDMI 2.1. De surround versterker kan ik dan aansluiten op de HDMI eArc poort van de TV.
Klopt.
Heb ik voor geluid ook nog de optische aansluiting van de TV nodig?
HDMI eARC vervangt in deze de optische aansluiting.
We hebben ook een Synology NAS en volgens mij is dan de optische kabel nodig.
De NAS zal je als netwerkbron beschikbaar zijn. Hoe het beeld en geluid ook op de TV komt, je het al eARC terug naar de receiver dus de optische kabel is niet nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nick_66
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12-07 23:12
Dank voor de duidelijke uitleg!

Ik moet dus zoeken naar een HDMI kabel die HDMI 2.1 geclassificeerd zijn dus? Als ik dus twee HDMI 2.1 kabels heb, zou dat dus voldoende moeten zijn?

Op de surround versterker heb ik eigenlijk alleen maar de PS5 aan te sluiten en natuurlijk de TV. De PS5 moet ik dan aansluiten op de HDMI 2.1 poort van de TV. De eARC aansluiting van de TV weer op de surround receiver.

Heb ik het zo goed begrepen? :-)

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee