Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe mid-high end game pc

Pagina: 1
Acties:

• Daan61
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
Hallo allemaal,

Na bijna 10 jaar heb ik besloten om eindelijk een nieuwe game pc aan te schaffen. Met mn oude setup (inclusief GTX680 die kapot ging vorige maand ;w ) heb ik namelijk alle recente games maar overgeslagen. Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven over de nieuwe setup die ik heb samengesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen en algemeen gebruik. Ik wil graag de komende jaren de nieuwste games op redelijke hoge graphics kunnen spelen (hoeft dus niet allemaal max settings hoor). Op dit moment kijk ik vooral naar Cyberpunk 2077 uit.

Streamen zou ik ook nog wel eens willen proberen. Video bewerken waarschijnlijk ook wel eens, maar dat zal niet heel serieus zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al een videokaart, processor, en ultra wide monitor besteld die samen al flink duur zijn. Ik zat daarom aan 500-750 euro voor de rest te denken. Absolute max zou wel 1000 zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het onderstaande lijstje heb ik al besteld. Eigenlijk wilde ik gaan voor de 6800XT, maar na de paper launch was het me wel duidelijk dat ik die waarschijnlijk niet voor de Cyberpunk release zou krijgen. Daarom snel geswitched naar de RTX3070, waar ik nu op plek 2 voor in de wachtrij sta. Duimen dus dat die op tijd komt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3070 OC€ 689,10€ 689,10
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B€ 862,61€ 862,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.551,71

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle andere core onderdelen voor de pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope. Al lijkt dat misschien wel zo in het onderstaande lijstje. :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Een beetje stil systeem vind ik wel belangrijk, maar heb ik geen harde eisen voor. Zelfde verhaal voor energieverbruik eigenlijk.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet. Ik heb me er nooit goed in verdiept om eerlijk te zijn. Ik hoor het graag als jullie denken dat ik het wel serieus zou moeten overwegen.

Wat verwacht je van ons?
Gezien het al zo lang geleden is dat ik een pc heb samengesteld was het best overweldigend om allemaal uit te zoeken. Ik hoor daarom graag van jullie of de gekozen onderdelen een beetje deugen samen. Ik sta natuurlijk ook open voor suggesties van andere onderdelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 128,95€ 128,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 113,50€ 113,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,50€ 73,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 164,62€ 164,62
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 125,05€ 125,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,62

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De DRP4 is meer iets voor een 5900x. De 65W TDP 5600x heeft weinig aan een high-end koeler. Pak liever de pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart.

De voeding kun je downgraden naar pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W. Die kan al een RTX 3080 voeden en je gaat voor een RTX 3070.

• Designerkarma1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Je hebt zelf al geweldige research gedaan! Ben het zelf echter wel eens met @Djarune, je hoeft niet zo'n dikke koeling te hebben voor die CPU. Voeding zou ik echter wel hetzelfde laten, voor die extra 15 euro 100 Watt terugkrijgen is de moeite altijd waard.

Ik zou zelf alleen niet voor dit moederbord gaan, ik heb zelf de Gigabyte Aorus B550 ELITE v1 en ben absoluut geen fan van hun BIOS.

Wellicht is dit ook leuk? pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS

Alle pc's die ik tegenwoordig voor mensen bouw gaan gepaard met een Asus moederbord, danwel ROG, danwel TUF.

Succes! Stuur vooral een foto van je systeem wanneer die af is :)

• Djarune
Die heeft een mindere stroomvoorziening en geen USB-C header voor de kast.

• Designerkarma1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Djarune schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:53:
[...]

Die heeft een mindere stroomvoorziening en geen USB-C header voor de kast.
Heb jij inderdaad helemaal gelijk in! Excuus:)

• DannyCabins
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-01-2021
Waarom de LG 34GN850-B en een 3070?

Ik zou dan voor een Gigabyte g34wqc gaan en met het overige geld een 3080 bestellen.

Op je voeding zou ik niet besparen. Wil je ooit weer upgraden dan kun je de voeding van een hogere wattage behouden. Koop in ieder geval 80+ gold.

Moederbord zou ik gaan voor een MSI B550 Tomahawk.

• Daan61
Bedankt voor alle feedback! _/-\o_

@Djarune Goed punt, dan pak ik de Pure Rock 2. Voeding laat ik gebaseerd op de andere reacties hetzelfde.

@Designerkarma1 Dankjewel! Een aardig deel van die research was ook dit forum, dus dat helpt vast. ;) Goed om te weten van het moederbord. Ik heb wat meer gekeken naar moederborden en als ik zou switchen dan zou het waarschijnlijk de MSI B550 Tomahawk worden. Verder zal ik hier een fotootje plaatsen zodra het systeem af is.

@DannyCabins De 3070 was eigenlijk een snelle keuze omdat de 6800XT launch dramatisch slecht was en ik niet had nagedacht over een backup plan.. Maar goed, voor de komende jaren zal de 3070 vast genoeg zijn. De LG 34GN850-B had ik later gekozen omdat ik een keer voor een high-end IPS scherm wilde gaan en deze goed uit de reviews die ik keek kwam.

Wat betreft moederbord, waarom die ipv de Gigabyte die nu in het lijstje staat? Op zich heeft het wel mn voorkeur als ik zou moeten switchen, maar puur naar de kenmerken kijkend zie ik weinig verschil. Verder heb ik ook nog naar de ASRock B550 Extreme4 gekeken, maar die mist een Display Port aansluiting wat de FPS kan limiteren als ik het goed begrijp..

• Djarune
De B550 Tomahawk heeft met name een betere stroomvoorziening, maar daar heb je niets aan bij de 5600x. Daarnaast een 2e M.2 heatsink en 2,5 Gbps ethernet. Wel heeft de Tomahawk minder USB poorten.

De Extreme4 is niet interessant. Die heeft op de 2e M.2 poort een snelheid van PCIe 3.0 x2 wat erg karig is.
Het heeft qua specs een goede stroomvoorziening, maar in de praktijk is die minder dan de Tomahawk.

De Tweakers B550 round-up is trouwens matig, want die mist een deel van bovenstaande informatie.

Qua prijs is de Aorus Elite de beste keuze momenteel. Helemaal omdat met de V2 er een USB-C header bijgekomen is en omdat je niet gaat overklokken. De software van Gigabyte is vrijwel altijd matig. De BIOS ontkom je niet aan, maar installeer vooral geen software in Windows.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 01-12-2020 22:45 ]

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Display Port kabel sluit je aan op de gpu niet het moederbord. Dat is alleen boeiend wanneer je een cpu hebt met integrated graphics.

• Daan61
@Djarune Bedankt voor alle info zeg, dat heldert het lekker op. :) Qua relevante zaken is de MSI dus beter in koeling en BIOS software (ten koste van wat USB poorten). Dan denk ik dat ik toch bij de Gigabyte blijf. Die ook een 2.5Gbps ethernet heeft als ik het goed zie.

@soldin Ah tuurlijk, was ik vergeten. Dan is dat idd niet de overweging waard.

• Daan61
Ik heb ondertussen de onderdelen besteld. Ten opzichte van de originele build heb ik de volgende veranderingen:Nogmaals bedankt voor de hulp. :*) Nu is het hopen dat ik nog op tijd ga zijn voor de Cyberpunk release. Helaas is het al fout gegaan met mijn processor (die staat op status bezorgd bij DHL terwijl ik niks ontvangen heb), dus dat wordt nog spannend.
Pagina: 1