[Wasmachine] Reinigen met schoonmaakazijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 10:18
Hoe ontkalken jullie je wasmachine met schoonmaakazijn?

Op hoeveel graden? 60 of 90?
Hoe lang de trommel draaien? Te kiezen uit: 138, 223, 316 min?
Centrifugeren: 1400, 1200, 800, 400?

Ik was altijd op 30 en 40 graden. En eens in de twee/drie maanden dan draai ik een lege trommel met een kop schoonmaakazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Koud, temperatuur heeft geen extra werking van azijn.

[ Voor 171% gewijzigd door Breezers op 30-11-2020 21:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Gewoon een keer een wasje (handdoeken of zo) op 90 graden met zeep en een scheut azijn.
Door de hitte ben je ook meteen van de overtollige zeepresten en de bacteriën af.
3 vliegen in 1 klap, was schoon, ontkalkt en zeepresten/stank weg.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48
Om de 3 maanden een lege trommel op 75 of 90 graden met 2 vaatwastabletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1x per maand leeg wassen op 90 graden met een vaatwastablet en de wasmachine blijft kraakhelder en vrij van vetluis :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ben ik dan de enige die hier nog nooit iets aan heeft gedaan? Wel regelmatig een 60 graden was, een enkele keer op 90, maar nog nooit iets voor of tegen kalk.

Ondertussen ben ik 2 deurmanchetten, 1 pomp (het ventilatortje zat niet meer vast op het asje) en een setje koolborstels verder, en begin ik me af te vragen of een keertje met soda wassen niet goed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 14:28
Microkid schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:09:
1x per maand leeg wassen op 90 graden met een vaatwastablet en de wasmachine blijft kraakhelder en vrij van vetluis :)
Is dat ook gelijk tegen kalk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Paar keer per jaar 1 vaatwastablet + een scheut gewone natuurazijn erin op 90 graden (2 uur + 1400 toeren). Wasmachine is na 4 jaar nog als nieuw en geen muffe geur :D

Edit: ik gebruik een all-in-one vaatwastablet trouwens, die werken het best

[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 30-11-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 10:18
Ik zal mijn buren nu besparen op trommelgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ja, strepen op glas = kalk. Daarmee dat er zoveel reclame wordt gemaakt over geen strepen. Er zit kalk-oplosser in.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
1x per maand 90 graden vol programma met centrifugeren. 2 vaatwastabletten, hoeft geen all in one. Azijn in bakje van wasverzachter (vol). Na de schoonmaak even een doekje door het manchet en klaar.
Overigens gebruik ik altijd een scheutje azijn als wasverzachter.

Waarom centrifugeren: alle rotzooi die is opgespaard komt los en gaat in de gaatjes van je trommel zitten, klaar om in je eerst volgende (witte :X) was te gaan. Bij centrifugeren slinger je dat weg en machine pompt het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nooit, maak alleen de filters schoon, maar tja, misschien heeft daardoor mijn vorige wasmachine (B-Merk) het vanaf 2002 tot 2020 uitgehouden ;)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Wauw, maandelijks? Ik doe dit zelf niet. Mijn vorige wasmachine ging weg omdat de motor zoveel kabaal maakte (lagers dood) en ik een vrij nieuwe 2ehandsje kon overnemen van een kennis die samen ging wonen (ook van 5KG naar 7KG gegaan plus AA+ certificaat). De wasmachine ervoor was een antieke bruin witte wasmachine die het echt lang heeft uitgehouden maar op een dag kortsluiting begon te maken. Heeft allemaal niets te maken met kalkaanslag en zeepresten binnenin de wasmachine.

Wel staat de deurtje altijd volledig open (dit is toch wel beste advies die ik kan geven) indien niet in gebruik en gebruik ik vloeibare A merk zeep zoals Ariel.

Ik heb wel eens de wasmachine (2 keren zelfs) gereinigd met vaatwastabletten en schoonmaakazijn maar dat was omdat ik kleding had geverfd met verfpods (Dylon) en alle verfresten eruit wilde hebben. Mijn wasmachine stinkt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 18:59

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hebben een miele, nu 5 jaar ongeveer. Nog nooit iets mee gehad. 1 op de 4 wasjes is een 90C was (handdoeken, katoenen tshirts, etc). Machine ruikt al 5 jaar lang fris. Af en toe de filter even schoonmaken (waar bijna nooit iets in zit). Voordeel kookwas? Wit blijft ook écht wit (en nee, kom niet aanzetten met die middeltjes voor 20C, want daar geloof ik echt niet in :) )

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Breezers schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:01:
Koud, temperatuur heeft geen extra werking van azijn.
Hoge temperatuur reinigt altijd beter (het maakt niet uit of het azijn of water is).
Zoek maar eens naar de "sinner circle"

Afbeeldingslocatie: https://www.glasswashing.biz/fileadmin/redakteur/en/images/content/gl-content-0303-washing-philosophy-sinners-circle-r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 02:33:
Wauw, maandelijks? Ik doe dit zelf niet. Mijn vorige wasmachine ging weg omdat de motor zoveel kabaal maakte (lagers dood) en ik een vrij nieuwe 2ehandsje kon overnemen van een kennis die samen ging wonen (ook van 5KG naar 7KG gegaan plus AA+ certificaat). De wasmachine ervoor was een antieke bruin witte wasmachine die het echt lang heeft uitgehouden maar op een dag kortsluiting begon te maken. Heeft allemaal niets te maken met kalkaanslag en zeepresten binnenin de wasmachine.

Wel staat de deurtje altijd volledig open (dit is toch wel beste advies die ik kan geven) indien niet in gebruik en gebruik ik vloeibare A merk zeep zoals Ariel.

Ik heb wel eens de wasmachine (2 keren zelfs) gereinigd met vaatwastabletten en schoonmaakazijn maar dat was omdat ik kleding had geverfd met verfpods (Dylon) en alle verfresten eruit wilde hebben. Mijn wasmachine stinkt nooit.
De mijne is een combi droger/wasmachine, met alle daarbij behorende ontwerpfouten van AEG. Drogerfunctie gebruiken we al zeker 8 jaar niet meer, puur omdat het niet voldoet. (de pluis van het drogen moet door gaatjes in het manchet en dan afgepompt worden... die gaatjes zitten altijd vol met natte vette stofresten).

Wij wassen vrij vaak en met goed gevulde trommels. Kleding gaat hier ook gewoon mee tot het compleet versleten is. Die zooi spaart allemaal op in de wasmachine. Verder heb ik de eerste 5 jaar eigenlijk geen ene fuck aan onderhoud aan die machine gedaan, en die troep komt beetje bij beetje steeds meer los, vandaar maandelijks reinigen.

Ik houd hier gewoon het eerste weekend van de maand aan voor onderhoud/schoonmaak van zowel vaatwasser als wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10
Fijne tips, gelijk maar even de wasmachine een schoonmaak beurt gegeven!

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:13:
Ondertussen ben ik 2 deurmanchetten, 1 pomp (het ventilatortje zat niet meer vast op het asje) en een setje koolborstels verder, en begin ik me af te vragen of een keertje met soda wassen niet goed zou zijn.
*vloek*
Ik moest dit ook echt weer zeggen gisteren... Gisteren een fles natuurazijn besteld, vandaag draait de wasmachine niet meer. Ik heb zonder hem open te maken maar meteen een nieuw setje koolborstels besteld... Die zijn dan wel minder lang meegegaan dan het origineel.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 01-12-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 17:56
Een vriendin raadde aan om regelmatig een kookwas te doen met Dettol.
https://www.dettolarabia....tiseptic-liquid-original/

Dit doe ik ongeveer 1 keer per maand. Na het wassen laat ik altijd de deur open. Ik gebruik alleen nog poeder (lost beter op dan gel bij lage temperatuur).
Wasmachine (Siemens) is volgens mij bijna 20 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik draaide zo af en toe een heet programma met azijn maar toen dat laatst een vervelende geur niet wegkreeg ben ik overgegaan op een vaatwastablet met super resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kieper je die vaatwastabletten of wasmachine reiniger in het zeepbakje of rechtstreeks in de trommel?

Ik heb dat nooit gedaan dus geen idee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:42
evilution schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:03:
Kieper je die vaatwastabletten of wasmachine reiniger in het zeepbakje of rechtstreeks in de trommel?

AEG geeft aan op hun eigen website om de twee tabletten in het zeepbakje te gooien. In de trommel gaat dat zo rammelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
RemcoDelft schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:40:
[...]

*vloek*
Ik moest dit ook echt weer zeggen gisteren... Gisteren een fles natuurazijn besteld, vandaag draait de wasmachine niet meer. Ik heb zonder hem open te maken maar meteen een nieuw setje koolborstels besteld... Die zijn dan wel minder lang meegegaan dan het origineel.
Daar heb ik ook last van, maar op Ali zijn ze 2 dollar voor mijn Bosch. Origineel 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
evilution schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:03:

In de trommel. Evt wat oude handdoeken erbij als je het gerammel storend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rukapul schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:40:
[...]

In de trommel. Evt wat oude handdoeken erbij als je het gerammel storend vindt.
Dat rammelen is maar even. Het tablet lost snel genoeg op bij 95 graden :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:07:
[...]

Daar heb ik ook last van, maar op Ali zijn ze 2 dollar voor mijn Bosch. Origineel 40 euro.
Ik heb ze ondertussen vervangen, 8 euro bij de rijkste man ter wereld. Ik heb meteen een reservesetje besteld, nu was het er in 2 dagen, Ali duurt te lang.
Bij de vorige vervanging viel me al op dat de originele koolborstels een veel dikkere koperdraad hadden. Bij het vervangen deze week bleek dat een van de vervangende koolborstels doormidden was gespleten, en het koperdraadje dus niet meer vast zat. Ze waren wel al voor meer dan de helft versleten, maar toch...

De fles natuurazijn is er ondertussen ook op 90 graden ingegaan.

Edit: net even bij Ali gekeken: zodra ik mijn vervangende koolborstels installeer bestel ik daar een nieuw setje. Nog geen 2 euro inderdaad :X

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 06-12-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:48
ChiMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:06:
Om de 3 maanden een lege trommel op 75 of 90 graden met 2 vaatwastabletten.
Wat een goeie tip (denk ik). Toevallig dacht ik net dat ik weer naar de Jumbo moest gaan om dure niet zo heel goed werkende HG wasmachine reiniger te kopen :)

Zojuist een in het bakje, en een in de trommel gegooid. Ben benieuwd of het weer wat frisser er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
RemcoDelft schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:15:
[...]

Edit: net even bij Ali gekeken: zodra ik mijn vervangende koolborstels installeer bestel ik daar een nieuw setje. Nog geen 2 euro inderdaad :X
Zoe doe ik het ook. Ik had ze er preventief al eens gekocht en achterop de wasmachine getaped :). Na vervanging direct weer bij besteld. Ze zijn idd niet zo duurzaam als origineel, maar zorg gewoon dat je reserve hebt liggen.

Ontopic: ik ga ook eens spelen met een paar vaatwastabletten.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 06-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48
ppeterr schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:17:
[...]

Wat een goeie tip (denk ik). Toevallig dacht ik net dat ik weer naar de Jumbo moest gaan om dure niet zo heel goed werkende HG wasmachine reiniger te kopen :)

Zojuist een in het bakje, en een in de trommel gegooid. Ben benieuwd of het weer wat frisser er uit komt.
En wat is de resultaat?

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:48
Goed, Wel een beetje een typisch vaatwasser luchtje naderhand. Maar een normaal warm wasje er achter aan en dat was toen ook wel weg.
Pagina: 1