Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoi,

Ik bevind me in een wereld waar ik geen verstand van heb. Ik wil een verslag gaan maken van een Build project waar ik mijzelf meteen een beetje meer ervaring wil gaan geven in het plannen van video en foto opnames.

Normaal gesproken is mijn uitgangspunt bij een video of foto, om het zonder plannen on the fly in elkaar te tweaken, maar dit project wil ik anders aanvliegen.

- Ik ben een build aan het maken waarvan ik verslag wil doen middels foto's en een video.
- Ik vermoed dat het over 150 foto's gaat en 200 videoshots (bij elkaar denk ik 2 uur videomateriaal).
- De shots worden niet in dezelfde volgorde genomen als dat ik het ga monteren.

Ik moet dus gaan voorkomen dat ik vergeet een foto of een video te maken van iets. Ik ben dus een chronologische takenlijst aan het maken. Zodat ik niet vergeet een foto te maken van iets voordat ik er mee aan de slag ga.
Deze lijst moet ik alleen weer herstructureren voor het monteren van bijvoorbeeld de video. De eerste shot die ik maak kan goed pas halverwege die video verschijnen.

Ik kan dit allemaal in Excel doen natuurlijk, maar vraag me eigenlijk af hoe je dit professioneler en vooral makkelijker kunt doen.

Zijn er hulpmiddelen waarin je zo een heel project kwijt kan, en relaties kunt maken of op basis van takenlijsten een soort workflows kunt maken?
Hoe pakken de pro's dit aan, en welke manier van aanvliegen hanteren jullie?

Mijn grootste ergernis in deze is dat mijn chronologische takenlijst niet overeenkomt met de montage. Ik moet dus 2 lijsten gaan bijhouden in Excel, die ik niet lekker kan kruisvergelijken. Het gaat wel, maar is rete onhandig.

Het plan wat ik nu heb
- Chronologische takenlijst maken met letterlijk elke stap voor foto's en videoshot's
- Als deze takenlijst is uitgevoerd de taken splitsen in een montage lijst voor het fotoverslag en een montage voor het video verslag
- Foto en video montage lijsten op volgorde gaan zetten
- Monteren

Om je een idee te schetsen van het niet chronologisch zijn van al deze lijsten:
Ik moet bijvoorbeeld een video maken van een onbewerkte CPU koeler. Die video moet ik dus helemaal aan het begin maken waar ik nog niet aan de CPU koeler heb gemod. Dit shot komt echter pas halverwegen in de video terug.

In de takenlijst staat hij dus helemaal bovenaan, maar in de montagelijst staat hij halverwege.

Zijn hier geen super fancy script/storyboard/planning tools voor? Zodat ik ook meteen verlichtingsplannen, Pan,tilt,zoom plannen en eventueel dialoog erin kan verwerken?

Alvast dank.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Dit begint exponentieel uit de hand te lopen. Ik begin me meer dingen af te vragen en kan niet meer uit de voeten met lijsten.

Ik heb wat software pakketten bekeken die de wat serieuzere vakman gebruikt, en daardoor realiseer ik me dat als je eenmaal begint met vragen stellen over hoe je dit doet, het geen hobby meer blijft :+

Gezien er ook niet zoveel animo is in dit topic, zal ik later nog een verslagje doen van wat ik heb gebruikt om het af te sluiten.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidrasp
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-09 11:30
Interessant, zeker wel. Om te beginnen kan je een shotlist maken.

Bijvoorbeeld een excel maken met twee kolommen, 1 kleine cel voor het shotnummer, 1 lange cel voor beschrijving van het shot. Ik zou het niet te moeilijk maken. Aan 1 woord heb je meestal al genoeg.
En dan eventueel uitprinten, om los te koppelen van de computer en in alle rust op te schrijven. Tenzij je de data wilt verwerken later, dan uiteraard via de computer gewoon.

Heb je daar misschien iets aan? Ik weet maar al te best dat het snel ingewikkeld wordt :)

[ Voor 19% gewijzigd door vidrasp op 07-12-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
vidrasp schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:02:
Interessant, zeker wel. Om te beginnen kan je een shotlist maken.

Bijvoorbeeld een excel maken met twee kolommen, 1 kleine cel voor het shotnummer, 1 lange cel voor beschrijving van het shot. Ik zou het niet te moeilijk maken. Aan 1 woord heb je meestal al genoeg.
En dan eventueel uitprinten, om los te koppelen van de computer en in alle rust op te schrijven. Tenzij je de data wilt verwerken later, dan uiteraard via de computer gewoon.

Heb je daar misschien iets aan? Ik weet maar al te best dat het snel ingewikkeld wordt :)
Dank!

Daar hang ik nu inderdaad een beetje. Ik heb een Excel met een aantal kolommen zoals

- Object om vast te leggen.
(Waar het om gaat)
- Film of foto
(Ik wil een foto verslag en filmpje)
- Wat het doel van de shot is.
(Het moet een informatieve shot zijn)
- Kraan, statief, gimbal of in de hand.
(Ik hobby wat aan met die techniek, niks serieus)
- Welke kamer (ruimte) in huis
(Ik heb shots van werken, bouwen en showen in verschillende ruimtes)
- Dialoog
(Twijfel of ik het ga gebruiken)

Ik denk dat ik zo niks vergeet wat van belang is en naderhand niet meer veranderd kan worden. Ik probeer het allemaal met 1 camera en 1 lens te doen dus hoef dat niet te noteren. (hopende dat meer mensen met een simpele camera aan de slag gaan hier)

Ik heb de lijst vrijwel compleet. Ik heb een stapje terug gedaan.
Mijn leercurve past gewoon niet in 1 project. Ik ga dus in dit project proberen zo zorgvuldig mogelijk snotlijsten te maken. In een volgend project probeer ik dan ook meteen de Montage van de daadwerkelijke video mee te nemen.

In het verleden kwam ik er altijd tijdens het monteren achter dat ik liever een Pan shot of een Tilt shot had gehad. Ik kan dan vaak de shot niet meer opnieuw maken. Maar eerlijk is eerlijk.. dit ga ik nooit in 1 project leren.

Ik hou dus nu tijdens het maken van de shot een beetje in het achterhoofd wat ik wil hebben, en leg enkel vast of het een kraan, statief of handheld shot word. Hopende dat ik tijdens het monteren niet weer zit te balen :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidrasp
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-09 11:30
Type shot misschien kan je een kleurlegenda maken, en alleen kleuren gebruiken. bijvoorbeeld 3 soorten. om snel te zien hoeveel soorten info shot s je hebt. quick glance and you know :)

Het doel van het filmpje zou ik zelf meer opschrijven, per shot zou erg veel info zijn denk ik.
Less is more, en door beperkingen start je - in mijn ervaring - aan de creatieve gedachtegang. Teveel info kan dat hinderen