Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sneeuwwitje_91
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12-2023
Hallo Tweakers, binnenkort verloopt mijn contract en zal ik aanspraak maken op een WW uitkering. Ik vroeg me af of hier mensen zitten die ervaring hebben met het ontvangen van een WW en wat men verstaat onder passend werk?

Mijn studie, en huidige baan, is namelijk in een bepaalde richting geweest waarin ik niet verder wil.
Ik heb een HBO diploma in een richting (business richting) waar voldoende werk in is, ik heb ook enkele jaren relevante werkervaring in dit vakgebied.

Ik wil echter graag een andere richting opgaan (ICT) maar heb hier nog geen werkervaring in, wel heb ik onlangs een relevant certificaat behaald in eigen tijd. Ik solliciteer op junior functies/trainee functies hierin waar ik in principe gewoon aanspraak op maak en ook al eens voor sollicitatiegesprek ben uitgenodigd, nu met corona is het echter een moeilijkere tijd om binnen te komen.

Mijn vraag is, wordt dit door het UWV gezien als "passend werk"? Ik maak er kans op en het zal op termijn vast wel lukken een junior/trainee functie te krijgen, maar mijn HBO diploma is in een andere richting en als ik in die richting solliciteer verwacht ik sneller aan de bak te komen.

Hoe wordt dit beoordeeld? Ik begrijp dat het maatwerk is maar ik hoor graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

WW is een vangnet, niet voor jouw situatie bedoeld dus.
Zoek een baan en werk vanuit die situatie naar je nieuwe carrière.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Alle banen op MBO en HBO niveau (>= jouw opleidingsniveau -1) zijn volgens het UWV passend.

Dat “passende arbeid” is geen grabbelton waaruit de werkloze mag kiezen. Het is de verzameling van banen die je niet mag weigeren als je ze als uitkeringsgerechtigde aangeboden krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Het UWV is enorm overwerkt, ik zou me geen zorgen maken zolang jij maar netjes kan laten zien dat je zoveel maal per week een mailtje de deur uitdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Wat anderen hierboven al zeggen, WW is een vangnet en niet voor jouw situatie bedoeld, maar de eisen zijn zeker in het begin niet zo heel strikt, zolang je netjes laat zien jouw taken te doen is er vanuit WW-oogpunt weinig aan de hand. Zorg alleen dat het gat niet te groot wordt op jouw CV, want voor je het weet zak je dan door naar de bijstand en zak je alleen maar verder weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:25
Als iemand die helaas al een aantal keren aanspraak heeft moeten maken op WW zeg ik dat je nogal in een luxe positie zit met je HBO papiertje. En "waarin ik niet verder wil" komt best verwend over. Als jij echt doodongelukkig wordt van dat werk en elke ochtend met pijn in je pens je naar je werk moet slepen kan ik het mij nog voorstellen.

Als jij in je huidige richting makkelijk aan het werk komt zou ik dat gewoon doen, want je komt vele malen makkelijker aan ander werk. Het staat gewoon beter op je C.V. Zeker als de vraagsteller misschien weet dat in jouw oorspronkelijke richting genoeg werk te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:00
sneeuwwitje_91 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:51:
Mijn vraag is, wordt dit door het UWV gezien als "passend werk"? Ik maak er kans op en het zal op termijn vast wel lukken een junior/trainee functie te krijgen, maar mijn HBO diploma is in een andere richting en als ik in die richting solliciteer verwacht ik sneller aan de bak te komen.
Als je een HBO hebt en werkervaring dan wordt je door het UWV waarschijnlijk als 'zelfredzaam' beoordeeld. Niemand die naar je om zal kijken zolang je aan je verplichte sollicitatieactiviteiten voldoet. Grote kans dat je nooit iemand te spreken krijgt van het UWV gedurende je WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:41
WW-ervaringsdeskundige hier. Zelf heb ik ook eens zo'n mening gekregen "er is daar genoeg werk dus blijf vooral zitten waar je zit" van notabene iemand bij het UWV, en dat werkte averechts.
Het is 2020 / 2021, 40 jaar werken voor een werkgever of in 1 sector doet vrijwel niemand meer in dit land. Het kaartenhuis is ingestort en daarmee is het nu ook nog eens een perfecte tijd om iets heel anders op te gaan pakken.

Naarmate mensen ouder worden, ervaringen opdoen, en in een andere levensfase terechtkomen, is het sowieso helemaal niet vreemd dat je uitgekeken raakt op iets, of zelfs een aversie kan ontwikkelen tegen iets waar je voorheen plezier uithaalde of waar je zelfs verder niet bij stil stond. Als je door blijft gaan met iets wat je totaal niet ligt en waar je alleen maar ongelukkig van wordt kan dat simpelweg leiden tot psychische en uiteindelijk ook fysieke klachten, en dan ben je nog veel verder van huis (en kost het de maatschappij nog veel meer (voor degenen die vinden dat je moet zoeken vanuit een baan die je niet ligt)). Voorbeelden genoeg..

Mijn tip: bespreek dit soort vragen met een goede loopbaancoach. Het UWV biedt een gratis online coaching gesprek aan (heeft mij goed geholpen toen ik helemaal klaar was met mijn sector), en er is toevallig sinds vandaag weer een budget beschikbaar voor een erkend loopbaanadviseur:

www.werk.nl/werkzoekenden...es-via-nl-leert-door.aspx

Maak je vooral niet te druk over gaten in je cv, de sollicitatieactiviteiten in de eerste periode en het stukje 'passend werk'. Je wordt idd gezien als zelfredzaam met je hbo-papiertje: een koffietje doen met een vriend of vriendin is al een netwerkgesprek. En die gaten vul je gewoon met een goed verhaal.

Edit: typfoutjes

[ Voor 7% gewijzigd door Gethijsem op 01-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sneeuwwitje_91
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12-2023
Dag allen, bedankt voor alle input/insights, wordt gewaardeerd!
Pagina: 1