Extra batterij step (48V->42V)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 22:15
Hey,

Ik kreeg onlangs een e-step cadeau.
Het betreft een MICRO MERLIN X4. Op zich leuk speelgoed, maar het bereik valt me wat tegen.

Voor in de buurt is het OK, maar om eens naar het werk te gaan wordt het nipt. Zeker als het koud is.

Het viel me deze week op, dat deze step kan laden en rijden tegelijkertijd. Als ik hem in de lader doe, ka nik gas geven en blijft ie mooi rijden. Dus dacht ik als ik een 2e batterij daar op aansluit, zal ik een heel stuk belasting van de 1e batterij uitsparen ? Te eenvoudig ? Zie ik iets over het hoofd ?

De huidige lader geeft als uitvoer "42V - 3A" (dus invoer voor de BMS)

Het plan/Idee
> Batterij: https://nl.aliexpress.com/item/1005001346705516.html
> 52 USD - 48V - 32Ah "1000W" - met eigen lader

> 48V > 42V Step down module : https://nl.aliexpress.com/item/32850561479.html
> Moet ik wel even nadenken over een protective case

Voordeel is dat ik de 2e batterij kan los pluggen (gaat in de gewone laadopening) als ik hem niet nodig heb

Verder dacht ik ik ook nog een USB uitvoer toe te voegen aan de 1é of 2e batterij - https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1573147.html

Ik vermoed dat deze parallel over de uitvoer kan ? Alhoewel ik dit niet zeker ben, moet ik met de kabels gaan knoeien. Garantie wise lijkt me dat gevaarlijker. (ondanks duidelijke service videos op https://vimeo.com/user95354746)

Het lijkt me bijna te eenvoudig om waar te zijn. Ik ken wat basis elektronica, maar ben zeker geen expert - overzie ik iets ? Of zeggen jullie - gewoon doen !

[E-B-X]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:21
Let ook even op dat je niet op openbare weg mag met een step (of is hij RDW gekeurd en heb je een kenteken bewijs? maar daar is er tot nog toe maar 1 van, en dat is niet deze) .

voor rest: dat werkt vooral als je meerdere cellen hebt, waardoor de ene cel leeg loopt en de andere cel volgeladen wordt (en andersom).

denk ook na over het opladen: wil je ze onafhankeljk opladen, of batterij 1 opladen via batterij 2?

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 30-11-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Dat met die step-down module gaat niet werken. Zo'n batterijoplader werkt doorgaans volgens het principe van constant current. Als je dan de output van die step-down (constant voltage) op de oplaadingang zet krijg je problemen.
Als je je step wil opvoeren kan je denk ik beter de originele batterij vervangen door een meer capabel type. Klooien met een tweede batterij parallel aan de laadingang lijkt mij wat twijfelachtig.

Knoeien met dit formaat lithium-batterijen (en dan ook nog uit de koopjeshoek van ali...) is erg gevaarlijk en kan heel snel uit de hand lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebx
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 22:15
99ruud99 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:30:
Let ook even op dat je niet op openbare weg mag met een step (of is hij RDW gekeurd en heb je een kenteken bewijs? maar daar is er tot nog toe maar 1 van, en dat is niet deze) .

voor rest: dat werkt vooral als je meerdere cellen hebt, waardoor de ene cel leeg loopt en de andere cel volgeladen wordt (en andersom).

denk ook na over het opladen: wil je ze onafhankeljk opladen, of batterij 1 opladen via batterij 2?
Thanks voor de feedback

a) Ik ben woonachtig in België - daar is deze toegestaan tot 25 km/hr - deze is gekocht in 'Fiets!' onderdeel van de Colruyt groep - ik ga ervanuit dat dit geen probleem zou mogen zijn ? Nederland en Duitsland zijn wat strenger op dat vlak

b) principe van de 2e batterij ('cel' - juist ?) die de eerste originele ('cel') vollaadt is inderdaad de bedoeling

c) Idealiter kan ik ze appart opladen (bij 2e batterij zit in dit voorbeeld een extra lader). > tijdswinst ! + meer flexibiliteit. De 2e batterij is maar voor af en toe
Tom-Z schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:06:
Dat met die step-down module gaat niet werken. Zo'n batterijoplader werkt doorgaans volgens het principe van constant current. Als je dan de output van die step-down (constant voltage) op de oplaadingang zet krijg je problemen.
Als je je step wil opvoeren kan je denk ik beter de originele batterij vervangen door een meer capabel type. Klooien met een tweede batterij parallel aan de laadingang lijkt mij wat twijfelachtig.

Knoeien met dit formaat lithium-batterijen (en dan ook nog uit de koopjeshoek van ali...) is erg gevaarlijk en kan heel snel uit de hand lopen.
c) Verschil tussen current/voltage sturing zit bij mij héél ver weg (heb met LEDs ook die vraag) maar bedankt voor die opmerking - zijn hier alternatieven ?

Als ik mijn GSM oplaad met een battery-pack gaat dit toch ook DC->DC ? Is dit dan ook current gestuurd ? Hoe kan ik dit zeker weten ?

Edit: Zou ziets beter zijn ? https://nl.aliexpress.com/item/32995961693.html (Constant current)

d) Bedoeling is niet om permanent op te voeren - de ruimte waar de batterie-pack nu zit is zeer beperkt - ik denk dat daar weinig tot geen winst te bekomen is. Bovendien zou ik de extra batterij maar 1 of 2 dagen per week gebruiken - de andere dagen is de gewone battery genoeg (extra batterij is ook meer gewicht)

e) True, hier staat op "Panasonic" maar China is altijd gevaarlijk. Bestellen uit BeDeNeLux is zeker een alternatief als ik zeker ben dat het gaat werken ....

[ Voor 4% gewijzigd door ebx op 01-12-2020 01:03 ]

[E-B-X]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Volgens is er hier wat misverstand over stroom en spanning. Zelf ben ik geen Li-ion expert, maar als ik zo snel even google gaat dit vaak eerst met een constante stroom (CC) en boven een bepaald voltage met constante spanning (CV).

De vraag is hoe de huidige lader van de step zich gedraagt. Bij het opladen van een telefoon geeft de "USB lader" een vaste spanning af van 5V. Vanuit veiligheidsoverwegingen wordt dit wel beperkt tot bijvoorbeeld 1 of 2 ampère, maar de echte "lader" zit in de telefoon zelf. Hier zit een circuit in die er voor zorgt dat de juiste spanning (geen 5V) bij de accu van de telefoon komt, en dat de maximale stroom wordt beperkt tot wat de accu kan hebben. Daarom kan je ook elke andere 5V spanningsbron gebruiken zoals een powerbank of een USB poort van je computer. Die spugen in de basis allemaal dom 5V uit.

Als jouw step dezelfde opbouw heeft, dus met een uitgebreide lader in de step zelf, kan je op dezelfde manier voeden met elke geschikte spanning. Het kan echter ook zijn dat het regelende deel van de lader niet in de step zit, maar in de losse 230V lader zelf. In dat geval kan je niet zomaar een voltgage aanbieden op de step om deze op te laden. De stroom moet dan beperkt worden tot wat de accu aankan, en het voltage moet ook vrij exact zijn.

Tenzij je dit al weet van je step, zul je denk ik eerst moeten gaan meten wat de laadstroom en spanning zijn vanuit de externe 230V lader naar de step. Aan de hand daarvan zou je redelijkerwijs moeten kunnen vaststellen waar het laadcircuit precies zit.

Als je bij een lege accu ziet dat de laadspanning flink inzakt, maar er met een constante stroom wordt geladen weet je dat de laadcircuit in de 230V oplader zit. Je kan dan niet zomaar een spanningsbron (zoals een externe accu) aansluiten. Je zult dan eerst een nieuwe CC/CV lader moeten maken/kopen die kan werken op een DC output van het "powerpack" dat jij wil gebruiken.

Indien je zit dat bij een lege accu de laadspanning gelijk is als bij een volle accu kan dat een indicatie zijn dat het CC/CV laadcircuit in de step zit en net zoals je telefoon alleen maar enigszins geregelde spanning nodig heeft. Afhankelijk van hoe dat laadcircuit werkt, zou je zelfs mogelijk met een hogere spanning kunnen laden, maar dat is lastig te bepalen en kan heel snel heel erg fout gaan. Met een DC-DC converter zoals je zelf al linkt zou het in dat geval in theorie best moeten kunnen.

Chinese discount accus en laders vind ik echter wel doodeng als het om Li-ion gaat. Je weet nooit hoe goed de beveiliging is. Of die angst terecht is weet ik eigenlijk niet.

De specs van die accu kunnen eigenlijk niet waar zijn. 48V en 32Ah geeft een cappaciteit van 1536Wh!

De gemiddelde autoaccu heeft een capaciteit van 80Ah en 12V wat neerkomt op 960Wh. Natuurlijk is Li-Ion efficiënter, maar niet zoveel!

De omschrijving heeft het over 3x13 18650 cellen. Als ik even google vindt een typisch voltage van 3,6V en een typische capaciteit van 2000 tot 3000mAh ofwel ca 10Wh per cel. 3x13x10 geeft ca. 400wh dus bijna 1/4e van wat de verkoper claimt.

13 cellen van 3,7 in serie is 48V dus dat zal wel kloppen, maar de Ah is dan nog steeds gelijk aan een enkele cel. Als er dan 3 van deze series parallel staan heb je dus 3x de capaciteit, bijvoorbeeld 3x 2600mAh = 7,8Ah. Dat kan natuurlijk meer zijn als het 3400mAh cellen zijn.

Neemt niet weg dat ik deze accu dan wel heel erg goedkoop vind. 400 a 500Wh inclusief lader voor 45,- inclusief verzending klinkt nog steeds een beetje te mooi om waar te zijn. Iemand hier een andere mening over? Ik ben ook geïnteresseerd in goedkope energieopslag, dus ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet dat dit een oud topic is maar als je lader 42V afgeeft is je batterij/motor combinatie maar 36V, dus kijk uit naar een batterij van 36V en dan kun je deze misschien te samen opladen, omdat er toch in elk batterij pack een BMS zit :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1