Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Edwintje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:40
Hallo samen. Ik heb een ‘leuk’ issue welk ik jullie wil voorleggen. Vooraf: op dit moment werkt de pc naar behoren, maar het kriebelt ontzettend dat ik de vinger niet op het probleem heb kunnen leggen……

Dit weekend een nieuwe build gebouwd, met AMD Ryzen 5 5600X en een Inno3D iChill RTX 3070 3x. Daarvoor het moederbord (MSI MPG B550 Gaming Plus) geflashed naar BIOS versie die de 5600X ondersteunt (7C56v14)

Eerste keer opstarten: BIOS opent, maar valt wel op dat dit op brakke resolutie is. Ziet er verder wel ok uit. Fan curves ingesteld, RAMM naar juiste snelheid en opnieuw opstarten.

Echter, bij opnieuw opstarten loopt het systeem vast: 1 lange beep en 2 korte beeps op moment dat controle-led van moederbord bij “vga” staat, die controle led gaat vervolgens wel uit maar controle led van moederbord blijft vervolgens bij laatste fase (“boot”) aan. Fans en rgb gaan gewoon aan.

Na controle connecties blijft moederbord nog steeds na de beeps op “boot” hangen. Vervolgens opstarten met Windows installatie usb en warempel, dit werkt. Windows geïnstalleerd en voor update is opnieuw opstarten vereist. En… helaas, bij opnieuw opstarten, weer de beeps, en controle led blijft hangen op “boot”.

Next up, verdere trouble shooting:
• Nogmaals alle verbindingen nalopen
• Opnieuw flashen BIOS
• BIOS resetten
• GPU in 2e PCIE slot steken ipv 1e
• Andere GPU (Inno3D iChill 1070 3x uit mijn oude setup)
• RAMM: slot 1 en 3 (ipv 2 en 4), 1 strip RAMM ipv 2, andere RAMM (3200Mhz Corsair Vengeance ipv 3600Mhz G.Skill Ripjaws)
• Verwijderen NVME SSD (opstarten zonder een drive aangesloten)
• Opstartdrive uit vorige build op sata1 aangesloten (als enige drive)
• Ander scherm
• Ander moederbord (wel zelfde type, ook met BIOS naar juiste versie geflashed)
• Andere voeding (Be Quiet Straight Power 11 550w ipv 650w)

Bovenstaande helaas allemaal zonder resultaat: de beeps en vervolgens blijft led hangen op “boot”. Geen beeld, dus ook prompt voor BIOS komt niet in beeld. Verder slaan fans en rgb wel aan.

Na bovenstaande trouble shooting lijkt voor mij het probleem dan uiteindelijk te liggen bij de CPU (ondanks dat de controle led die positie wel succesvol passeert).

….echter voordat ik de CPU er uit haal, stof ik toch nog even mijn oude GTX260 af (nostalgia, bewaard vanwege coole backplate sticker, en was eerste GraKa die ik ooit zelf in een PC heb ‘gebouwd’/gestoken :D)….. en ik kom nu wel weer in de BIOS! Die uiteraard weer op default settings staat ivm eerdere switch van MoBo. BIOS voor nu even onveranderd gelaten, doorstarten naar Windows: succesvol (de Windows installatie van helemaal aan het begin staat nog en kan ik gewoon op verder).

PC nog een keer afgesloten en opgestart zonder problemen, ondertussen actuele grafische drivers geïnstalleerd. Vervolgens proef op de som: de GTX260 er uit en RTX 3070 er weer in. Dit keer pakt ie de RTX 3070 en start gewoon op.

Na wat verdere updates en installatie van programma’s, vervolgens ook in de BIOS de fancurves en het XMP profiel voor de RAMM naar 3600Mhz weer ingesteld. Systeem blijft stabiel en in 3D Mark wordt een score behaald die in lijn is met de basis setup voor combinatie van 5600x + RTX 3070.

Dus alles lijkt op orde… maar damn, het kriebelt dat ik de vinger er niet op heb kunnen leggen wat het nu is/was, want nu is elke keer de pc aanzetten een verrassing of ie het wel doet.

Mogen MSI en Inno3D elkaar gewoon niet (aangezien beide MoBo’s zowel bij de 3070 als ook de 1070 niet verder wilden), ergens een contact punt welk ff wat aangespoord diende te worden? Jullie nog enig idee wat het zou kunnen zijn?

Bij BIOS viel me wel op dat bij allereerste boot met nieuwe GraKa, de BIOS automatisch ging voor het XMP profiel om de RAMM op 3600Mhz te zetten (maar dit zou na reset BIOS en later compleet wisselen van bord niet meer een probleem hebben mogen zijn, omdat daarna de BIOS weer op default zou moeten staan (incl. CMOS reset)). Bij boot met GTX260 deed de BIOS dit niet, en ging voor 2133Mhz.

Mijn vraag
Jullie nog enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3070 iChill X3
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM
2VentilatorenFractal Design Prisma AL-14 PWM, 140mm
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB

BIOS versie: 7C56v14