DRAM QLED op mobo is oranje - nieuwe PC -geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-08 18:19
Beste tweakers,

Ik ben nieuw met het bouwen van PCs en heb vandaag mijn eerste PC in elkaar gezet. Helaas wil de PC geen beeld geven en staan er 2 lampjes actief op mijn MOBO: BOOT (continu groen) en DRAM (continu geel/oranje). Hieronder staan mijn specs, gevolgd met wat vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4MJuyRh6mmf7L-p7O3Ph5lQQqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em8nrUR7E5GOamLP7d8iF0HY.jpg?f=fotoalbum_large

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550M-PLUS (WI-FI)€ 149,89€ 149,89
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internHyperX Predator RGB HX436C17PB3AK2/32€ 149,90€ 149,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,45€ 104,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,14

Eigen onderzoek en opmerkingen

Ik heb een EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Ultra Gaming in de pre-order staan. Ik wilde nu alvast de PC installeren en alles klaar zetten zodat ik gelijk kan beginnen als de GPU binnen komt.

Het beeldscherm geeft 0 signaal; ook niet heel even.

Ik heb het beeldscherm (ultrawide 1440p 144hz) aangesloten via HDMI 2.1 kabel op de MOBO.

Met betrekking tot de DRAM gele led: ik heb de RAM op alle slots geprobeerd, 1 stuk en 2 stuks. Geen veranderingen. Ook als ik de RAM helemaal weg laat heb ik zelfde LED foutmelding.

Daarnaast heb ik geluid aangesloten via optical kabel op het moederbord maar ik hoor helemaal niets. Geen foutmeldingen of bliepjes.

Stroom zit als het goed is gewoon goed; zowel 24-pins op MOBO en 8-pins voor CPU.

Vragen

1. Ik heb hier nog geen GPU in zitten. ik was in de veronderstelling dat mijn beeld signaal zou geven en ik op zijn minst in de BIOS zou kunnen komen. Kan dit wel of kan dit niet zonder GPU?
  2. Ik heb het beeldscherm (ultrawide 1440p 144hz) aangesloten via HDMI 2.1 kabel op de MOBO. Waarom zit er een HDMI ingang op mijn MOBO als hij deze in principe niet ondersteund zonder GPU?
  3. Zou het kunnen dat de DRAM geel knippert omdat ik er nog geen GPU in heb zitten? Hoezo wel/niet?
  4. Als er geen geluid/foutmelding is, zou het dan kunnen dat er iets anders kapot is?
Ik hoop stiekem dat het allemaal te maken heeft met mijn GPU die er nog niet in zit, maar ik ben bang dat er iets anders fout is.... Ik ben heel benieuwd naar jullie feedback, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:39
Zonder gpu geen beeld.

Heb je het moederbord bios geüpdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:52:
Zonder gpu geen beeld.

Heb je het moederbord bios geüpdate?
Hoi Uszka, bedankt voor je reactie! Oké, het is goed om te weten dat ik dus ook niet de bios in kan zonder GPU. Ik heb mijn BIOS niet geüpdate. Wat zou dat voor verschil maken, en hoe kan ik die überhaupt updaten zonder beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Gulioz123 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:01:
[...]

Hoi Uszka, bedankt voor je reactie! Oké, het is goed om te weten dat ik dus ook niet de bios in kan zonder GPU. Ik heb mijn BIOS niet geüpdate. Wat zou dat voor verschil maken, en hoe kan ik die überhaupt updaten zonder beeld?
Nee, zonder GPU geen beeld, en jouw chip heeft geen iGPU ingebouwd. Je zal dan dus ook geen beeld krijgen, ook niet om in de BIOS te komen.

Om je vraag te beantwoorden: die HDMI aansluiting zit op je moederbord om signaal te geven als je een CPU met iGPU zou inprikken.

[ Voor 11% gewijzigd door vistu op 30-11-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
vistu schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:02:
[...]

Nee, zonder GPU geen beeld, en jouw chip heeft geen iGPU ingebouwd. Je zal dan dus ook geen beeld krijgen, ook niet om in de BIOS te komen.

Om je vraag te beantwoorden: die HDMI aansluiting zit op je moederbord om signaal te geven als je een CPU met iGPU zou inprikken.
Ahh oké, hartstikke bedankt! omdat het een B550 moederbord is voor een AM4 socket, was ik in de veronderstelling dat er enkel AMD CPUs ingingen. Ik wist niet dat die ook met integrated graphics kwamen.

En hoeveel zorgen moet ik me maken om dat gele DRAM LED lampje? Ik ben bang dat er van alles fout is met m'n systeem nu en dat ik straks met GPU alsnog niets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 20:45
Daarnaast heb ik geluid aangesloten via optical kabel op het moederbord maar ik hoor helemaal niets. Geen foutmeldingen of bliepjes.
:D .. De piepjes komen niet via je speakers of headset. Waarschijnlijk heeft je mobo geen onboard speaker om de foutcode piepjes door te geven. Je zal hier een los speakertje moet aansluiten op je mobo.

[ Voor 27% gewijzigd door Lumics op 30-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
Lumics schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:06:
[...]

:D .. De piepjes komen niet via je speakers of headset. Waarschijnlijk heeft je mobo geen onboard speaker om de foutcode piepjes door te geven. Je zal hier een los speakertje moet aansluiten op je mobo.
Hoe bedoel je? Ik sluit mijn 2.1 speaker aan via optical kabel op het MOBO. Dat is toch in principe hetzelfde als een los speakertje aansluiten op mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Gulioz123 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:05:
[...]

Ahh oké, hartstikke bedankt! omdat het een B550 moederbord is voor een AM4 socket, was ik in de veronderstelling dat er enkel AMD CPUs ingingen. Ik wist niet dat die ook met integrated graphics kwamen.

En hoeveel zorgen moet ik me maken om dat gele DRAM LED lampje? Ik ben bang dat er van alles fout is met m'n systeem nu en dat ik straks met GPU alsnog niets kan.
Ja, die zijn er wel, bijvoorbeeld de AMD 3400G die met een Vega iGPU komt.

Over het gele lampje durf ik niets met zekerheid te zeggen, mijn vermoeden is dat er niet zoveel aan de hand is en het te maken heeft met het ontbreken van een GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
vistu schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:09:
[...]

Ja, die zijn er wel, bijvoorbeeld de AMD 3400G die met een Vega iGPU komt.

Over het gele lampje durf ik niets met zekerheid te zeggen, mijn vermoeden is dat er niet zoveel aan de hand is en het te maken heeft met het ontbreken van een GPU.
Fingers crossed! Hartstikke bedankt voor je feedback, voor nu 'goed' nieuws dus _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:39
Gulioz123 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:01:

Ik heb mijn BIOS niet geüpdate. Wat zou dat voor verschil maken, en hoe kan ik die überhaupt updaten zonder beeld?
Zonder recent bios wordt de cpu niet ondersteunt op B550. Er zijn maar een paar B550 borden die Ryzen 5*** cpu's uit de doos ondersteunen en dat zijn de Gigabytes met V2 in de naam.

Updaten kan op B550 borden zonder cpu. Hoe, wat, waar en waarmee vind je in de handleiding van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 20:45
Gulioz123 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:08:
[...]

Hoe bedoel je? Ik sluit mijn 2.1 speaker aan via optical kabel op het MOBO. Dat is toch in principe hetzelfde als een los speakertje aansluiten op mobo?
Nee, foutmeldingen vanuit je bios zullen niet via de speakers lopen. Je hebt ik een onboard speakertje voor nodig zoals in de link aangegeven. Vroeger zat dit op het mobo gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gulioz123
Heren (en dames), het is gelukt! Het was inderdaad puur een GPU kwestie. Ik heb een oude GPU geïnstalleerd en het werkt. Bedankt voor alle input!
Pagina: 1