Zonnepanelen aanbod Eigen Huis: goed of zelf op zoektocht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb me vorige maand ingeschreven bij Vereniging Eigen Huis voor een vrijblijvend aanbod van zonnepanelen en deze is inmiddels binnen.

Omdat we net verhuisd zijn en ik nu niet de tijd heb om uitgebreid zelf uit zoektocht te gaan, ben ik benieuwd hoe de kenners hier er naar kijken. Mijn concrete vraag is dan ook: is onderstaand aangeboden pakket goed genoeg voor de prijs en waar je de komende jaren op het gebied van PV prima mee vooruit kan komen? Of is het beter om deze te laten voor wat het is en begin volgend jaar zelf op zoektocht uit te gaan naar de beste combinatie panelen, omvormer, etc? Normaal steek ik graag tijd in die zoektocht, aangezien ik op korte termijn niet heb, steek ik hem dus nu zo in.

Wat ze aanbieden: 18 panelen met elk 360 Wp voor 5.490 kWh verwachtte opbrengst. Bedrag komt op € 6.817 incl. btw en € 5.634 na btw-teruggave via de Belastingdienst. Dat is incl. schouw, omvormer, montage, montagemateriaal en monitoring. Qua garantie bieden ze 10 jaar lang vermogensgarantie van 90% van het vermogen, daarna 15 jaar lang vermogensgarantie van 80% van het vermogen, 10 of 12 jaar garantie op de omvormer (12 jaar voor de versie met optimizers) en 12 jaar productgarantie op de PV's.

De gebruikte spullen zijn:
- Longi 360 WP "premium" panelen (1755x1038x55mm, 19,8% module efficiëntie)
- GoodWe 3000-NS PV omvormer, of:
- SolarEdge PV omvormer met optimizers (model onbekend)

Een snelle blik op de Longi Solar website toont me al aan dat ze ook al PV's hebben met 21% module efficiëntie en maar liefst 540 WP opbrengst, de Hi-MO5. Die zijn wel wat groter met 2256x1133mm, maar klinkt alsnog veel moderner en beter dan een 360 WP paneel. Ik heb natuurlijk geen idee van prijs of beschikbaarheid, maar ik ben iemand die wel liever net iets meer uitgeeft en een iets langere terugverdientijd heeft, zolang ik daar vervolgens de vruchten van kan plukken.

Een vraag die ongetwijfeld gesteld gaat worden: ons dak ligt op het noordwesten, met een schuin dak op de verdieping en een plat dak gelijkvloers langs de woning, wat grotendeels schaduw vangt van de buren ernaast. Volgens de Greenchoice dakscan komt de volgende info eruit:
Dak 1: dakhelling 23.1°, oriëntatie 152°, 61.9 m2 oppervlak (weinig tot geen schaduw)
Dak 2: dakhelling 6.4°, oriëntatie -178.2°, 44.8 m2 oppervlak (veel schaduw op 2/3e van het oppervlak, 1/3e weinig schaduw)
Hun oordeel "dakpotentieel" is 7-gemiddeld.

Eenvoudige situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx0OFo9YactTXGsRL1klIZWSJ4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Opgq4v68HX8vwHQzBLF0NRm4.png?f=fotoalbum_large
Rood is het platte dak (dak 2) bovenop 1 woonlaag en vangt zoals gezegd veel schaduw.
Geel is het schuine dak, loopt van noordwest naar zuidoost (laag naar hoog), ligging dus op het noordwesten. Deze vangt vrijwel geen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
wat een aparte oriëntatie geef je op.
NW is rond de 315 (W=270 en N=360
Negatieve hoek is heel vreemd.
Zou het -178 ten opzichte van zuid zijn kom je op Noord uit 180-178=2˚
De andere kant op zit je aan 358 is Noord.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Vuiltje Je hebt helemaal gelijk, ik heb die cijfers klakkeloos overgenomen en er verder geen aandacht aan besteed. Maar zoals je op de situatieschets ziet, het gele dak ligt op NW of wellicht NNW zelfs, dus zou het inderdaad 315-330 graden moeten zijn ongeveer.

Heb je verder nog input over het aanbod wat Eigen Huis biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Over prijzen kan ik niets zeggen, over kwaliteit ook niet.
Wel lijkt me een string omvormer als die Goodwe met zoveel verschuivende schaduw geen juiste keuze.
De SE met onder elk paneel een optimizer klinkt dan wel als de betere keuze.

Google eens op sunnydesignweb en vul daar wat oriëntatie in en aantal panelen. kan je bij benadering ook zien wat de opbrengst kan worden.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Vuiltje Thanks! Ik heb er even mee gespeeld en het is een erg fijne tool om mee te werken. Daarbij kom ik op 151° oriëntatie en 26° hellingshoek.

Met 18 PV's van 360 Wp, wat neerkomt op 6,48 kWp, komt de annual energy yield op 4.279 kWh. En dan zou ik volgend het systeem nog 5 extra PV's kwijt kunnen op het dak. Daarbij heb ik al rekening gehouden met het enige dakraam. 23 PV's van 360 Wp zou neerkomen op 8,28 kWp en annual energy hield van 5534 kWh.

Klinkt dit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
151 zeg je nu na dat sunnydesign. dat is dan 180 + 151 is 331 op een kaart / kompas. NNW.

Je hebt toch wel 380 in huis, want 18 panelen van 360WP gaat niet op 230.

En later bijleggen........ Moet je wel een regelaar kiezen die daar mee overweg kan.
Geen idee hoe het tegenwoordig zit met terugvragen van belasting, maar kan me iets herinneren dat dat maar 1 keer kan.(hang me daar niet aan op)
Dan is het wellicht handiger die 5 extra meteen te leggen.

En ik zei al eerder, ik weet geen prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Vuiltje 380V bedoel je? Nee, dat niet. Is dat nodig dan? De aansluiting die ik volgens Liander heb is 1x35A (8kW) en kan ik verzwaren naar 3x25A (17kW), maar is nog steeds 230V.

Zelfs een 3x35A aansluiting, die 4x zoveel in netbeheer kost (en ik dus nooit ga nemen) is ook 230V, idem voor een kleinzakelijke 3x50A aansluiting van 6x de prijs.

Lijkt mij sterk dat 380V nodig is dan? Liander geeft aan dat een 1x35A geschikt is voor een beperkt aantal zonnepanelen en een 3x25A voldoende is voor zonnepanelen, laadpaal, warmtepomp, etc.

Edit: daarnaast ben ik nu met name op zoek naar antwoord op mijn vraag of het aanbod prima te noemen is of dat ik beter (later) tijd en energie kan steken in het uitzoeken van een passend pakket. Het gaat mij nu te ver om specifieke details ervan te bespreken.

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-11-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
23 panelen van 360WP zullen zover op het Noorden waarschijnlijk nooit 100% gaan leveren.
Maar 23 x 360 is 8280W
8280W gedeeld door 230 is 36 Ampere.

Geen idee waar een echte installateur mee rekent bij die oriëntatie.
Als die zegt dat een 3000Watt regelaar goed is heb je aan 1x35A genoeg, vergeet dan wat ik gezegd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom nu zoveel haast ?
Deze maanden levert de boel toch bijna niets op, steek er in jan/feb wat tijd in, en laat de boel in maart installeren zodat je mooi op tijd bent voor de mooie maanden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ZeRoC00L Je slaat de spijker op z'n kop. Ik heb zelf geen haast, maar als ik hoor dat dit een hele goede aanbieding is, dan wil ik wel toeslaan. Ik heb een week de tijd om de knoop door te hakken voor dit aanbod. Ik laat met niet onder druk zetten hoor, maar vandaar mijn vraag.

Het is dus een vraag van prijs/kwaliteit/opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 14:18

GieltjE

Niks te zien...

Heb persoonlijk het aanbod van VeH geweigerd, geen ethernet mogelijkheid en enkel wpa2 ondersteund. Gezien het aantal jaren dat het mee moet gaan voor mij helaas geen optie.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Aanbiedingen van dit soort toko's zijn per definitie niet goed. Daar kun je vanuit gaan.

Er zit een moloch achter van een organisatie, kantoorpanden, reclame etc. Dat betaal jij allemaal met je zonnepanelen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 14:18

GieltjE

Niks te zien...

Gieliovd520 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:54:
Aanbiedingen van dit soort toko's zijn per definitie niet goed. Daar kun je vanuit gaan.

Er zit een moloch achter van een organisatie, kantoorpanden, reclame etc. Dat betaal jij allemaal met je zonnepanelen.
Echt niet altijd, de collectieve energie inkoop was voor ons echt voordeliger dan zelf afsluiten.

Hell / 0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon lekker wachten en ergens in februari de knoop doorhakken.
Panelen leveren nu te weinig op, om overhaaste beslissingen te nemen waar je spijt van krijgt.

Die VEH "aanbiedingen" zijn niets bijzonders en is maar de vraag wie je op je dak krijgt.
Vaak is het via een PV boer ook nog eens goedkoper.
Maar je geeft al aan, dat je liever iets kwalitatiefs neemt.
Dus lekker laten gaan voor nu.

Heb je niet een google maps foto ofzo?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2020 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er klopt m.i. weinig van die aanbieding.
6480Wp op een Goodwe die maar 3900Wp mag hebben volgens de specs?
Dat ik wel erg krap ondanks de minder gunstige ligging.

Dan even snel een prijs:
18x €122= €2196
Goodwe 3000ns €539

Dan blijft er bijzonder veel over voor montage en materiaal 8)7
Met SolarEdge en een berg losse optimizers is de prijs misschien wat realistischer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Mijn ervaring met VeH is dat ze niet erg scherp zijn en de installateur die gekozen wordt legt het voor zo min mogelijk geld zo snel mogelijk neer. Alles wat tijdens de schouw wordt afgesproken is ineens onbekend. Zoek lekker 2 lokale installateurs en ;art die een vergelijkend aanbod maken. Vergelijk prijzen en beslis dan op je gemak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks voor alle adviezen en tips! Het is mij duidelijk dat deze aanbieding sowieso niet in de categorie "koopje" of "te goed om te laten lopen" valt en dan ga ik inderdaad mijn tijd nemen om e.e.a. uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GieltjE schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:19:
Heb persoonlijk het aanbod van VeH geweigerd, geen ethernet mogelijkheid en enkel wpa2 ondersteund. Gezien het aantal jaren dat het mee moet gaan voor mij helaas geen optie.
Goed punt! Voor mij zou hetzelfde gelden, want ik vind ook dat iets wat jaren mee moet gaan sowieso voorzien moet zijn van de meest recente technieken, zeker op gebied van veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:54:

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben best tevreden met de diverse diensten van VEH, zo heb ik dit voorjaar ook het buitenschilderwerk via VEH's schilderservice uit laten voeren. Tuurlijk, de goedkoopste zullen ze niet zijn door de dienst(en) die ze bieden, maar ik heb wel lange garantie die via VEH zelf loopt en daardoor kunnen ze indien nodig ook een andere partij aansturen. Om maar een voorbeeld te geven.

Ik krijg de indruk dat jij de definitie van een "aanbieding" gelijk stelt aan "goedkoop(ste)", maar dat is te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:
Er klopt m.i. weinig van die aanbieding.
6480Wp op een Goodwe die maar 3900Wp mag hebben volgens de specs?
Dat ik wel erg krap ondanks de minder gunstige ligging.

Dan even snel een prijs:
18x €122= €2196
Goodwe 3000ns €539

Dan blijft er bijzonder veel over voor montage en materiaal 8)7
Met SolarEdge en een berg losse optimizers is de prijs misschien wat realistischer.
De PDF geeft een tweetal voorbeelden van omvormers die ze over het algemeen leveren. Is het daarnaast niet zo dat ze meerdere omvormers gebruiken indien de capaciteit niet toereikend is? Ik ben nog in de beginfase van oriënteren, maar zie regelmatig foto's waar meerdere omvormers hangen.

Goed om te weten wat de prijs ongeveer is voor het materiaal, dan kan ik daar een inschatting mee maken voor montage.

En die SolarEdge zit (indien nodig, volgens de pdf) wel in de prijs, maar de losse optimizers niet. Daar staat bij: reken op €80-100 per PV voor een systeem met optimizers.

Ik denk dat ik in mijn geval met een minder gunstige ligging daar wel baat bij ga hebben, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MooDyBLueS schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:25:
[...]

Ik denk dat ik in mijn geval met een minder gunstige ligging daar wel baat bij ga hebben, toch?
Optimizers maken geen zon van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:01
Vuiltje schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:13:
23 panelen van 360WP zullen zover op het Noorden waarschijnlijk nooit 100% gaan leveren.
Maar 23 x 360 is 8280W
8280W gedeeld door 230 is 36 Ampere.

Geen idee waar een echte installateur mee rekent bij die oriëntatie.
Als die zegt dat een 3000Watt regelaar goed is heb je aan 1x35A genoeg, vergeet dan wat ik gezegd heb.
Voer het eens in Sunnydesign in zou ik zeggen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:32:
[...]
Optimizers maken geen zon van schaduw.
Dat klopt helemaal.
Een set met allemaal optimisers en helemaal geen schaduw is mijns inziens (verkopers beweren anders) volslagen zonde van het geld.
Maar als je een string hebt (alles in serie en er werkt steeds 1 paneel niet doordat er schaduw van een dakkapel of schoorsteen het/een paneel bedekt, vermindert dat paneel de hele opbrengst.
Een optimiser overbrugt dat donkere paneel en je hebt in totaal meer opbrengst.
Heb ik me laten vertellen.
Toen ik in 2011 begon met mijn string waren er nog geen optimisers, was de keuze veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vuiltje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:14:
[...]

Dat klopt helemaal.
Een set met allemaal optimisers en helemaal geen schaduw is mijns inziens (verkopers beweren anders) volslagen zonde van het geld.
Maar als je een string hebt (alles in serie en er werkt steeds 1 paneel niet doordat er schaduw van een dakkapel of schoorsteen het/een paneel bedekt, vermindert dat paneel de hele opbrengst.
Een optimiser overbrugt dat donkere paneel en je hebt in totaal meer opbrengst.
Heb ik me laten vertellen.
Toen ik in 2011 begon met mijn string waren er nog geen optimisers, was de keuze veel makkelijker.
Er zijn ook nog bypass diodes die -beetje afhankelijk van de omvormer- prima hun werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:47:
[...]

Er zijn ook nog bypass diodes die -beetje afhankelijk van de omvormer- prima hun werk doen.
Yup, maar optimisers zorgen er wel voor dat het standaard opbrengstverschil tussen panelen wegvalt. Als je 10 dezelfde panelen pakt, zal er een paar procent verschil tussen de beste en slechtste zitten. Als je die in serie zet, zullen ze allemaal net zo goed als de slechtste werken. Die paar procent krijg je met optimizers wel als extra opbrengst. Maar aangezien optimizers wat meer dan een paar procent extra kosten, zal je terugverdientijd langer worden. Aan de andere kant, als die optimizers een levensduur van 15 jaar halen, zou het goed kunnen dat je ze dan wel hebt terugverdiend.

Maar dan pak je natuurlijk wel de meest optimale mogelijkheid. In de praktijk zou ik dan ook niet voor optimizers kiezen als je geen/weinig schaduw hebt. Je maakt de terugverdientijd langer en het risico groter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MooDyBLueS schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:25:
[...]

De PDF geeft een tweetal voorbeelden van omvormers die ze over het algemeen leveren. Is het daarnaast niet zo dat ze meerdere omvormers gebruiken indien de capaciteit niet toereikend is? Ik ben nog in de beginfase van oriënteren, maar zie regelmatig foto's waar meerdere omvormers hangen.

Goed om te weten wat de prijs ongeveer is voor het materiaal, dan kan ik daar een inschatting mee maken voor montage.

En die SolarEdge zit (indien nodig, volgens de pdf) wel in de prijs, maar de losse optimizers niet. Daar staat bij: reken op €80-100 per PV voor een systeem met optimizers.

Meer omvormers is raar, er zijn omvormers die wel bij deze 18 panelen passen (bijv. SMA SB 5.0 waar tot 7500Wp op mag).
Je zegt dat er weinig schaduw is, dan doen optimizers niets anders dan monitoren per paneel.
Er zijn 18 apparaten extra die kapot kunnen gaan en ook nog lastig bereikbaar zijn (onder zonnepaneel).
Als er met Solaredge nog eens max €1800 bij komt dan is de offerte helemaal slecht :z

Kijk zelf eens naar het dak op een zonnig moment, dan kan je de schaduw beter inschatten.
Vooral nu heb je veel schaduw met de laagstaande zon.
Een SMA omvormer kan omgaan met schaduw en er kan desnoods een enkele optimizer op.
Verder heb je nog diodes in de zonnepanelen die in de lengte steeds 1/3 deel overbruggen bij schaduw.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:16:
[...]

Meer omvormers is raar, er zijn omvormers die wel bij deze 18 panelen passen (bijv. SMA SB 5.0 waar tot 7500Wp op mag).
Bij sma is het toch altijd voor de benelux 200%? dus een 5.0 mag 10.000 Wp
kortsluit stroom etc moeten natuurlijk wel nog kloppen sunny desgin zegt ook gewoon dat het mag.
Maar ik heb die 150% die jij aangeeft ook al vaker op het forum gelezen, waar komt dat vandaan?

mijn bron:
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-12-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 10:54
Begin dit jaar ging ik offertes opvragen voor zonnepanelen. Meerdere aanbieders opgevraagd: grote landelijke, lokale en ook VEH kon ik opvragen (ik ben/was geen lid).

Ik kreeg van sommige aanbieders vrij snel een offerte.
VEH duurde wat langer. Maar het was een grote grap. Het aanbod van VEH liep ook via een wat grotere landelijke speler, en was met dezelfde setup honderden euro's duurder dan het aanbod wat ik van die partij zelf kreeg _O-

Uiteindelijk overigens gekozen voor een lokale aanbieder, de reden: die hadden direct door wat ik wilde, reageerde snel, kwamen snel kijken voor de maten etc. en konden uiteindelijk ook snel leveren voor een eerlijke prijs.
De grotere aanbieders kwamen bij mij toch vaak met standaard pakketten of met een advies waar ik op voorhand totaal niet om vroeg. Niet echt klantvriendelijk als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:16:
[
Een SMA omvormer kan omgaan met schaduw
Ik ben wel benieuwd naar hoe ze dat doen, want volgens mij heb je dan echt een heleboel draden nodig van elk paneel naar de regelaar.
Zitten die er niet is dat shadefix een verkooppraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

twain4me schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:29:
[...]

Bij sma is het toch altijd voor de benelux 200%? dus een 5.0 mag 10.000 Wp
kortsluit stroom etc moeten natuurlijk wel nog kloppen sunny desgin zegt ook gewoon dat het mag.
Maar ik heb die 150% die jij aangeeft ook al vaker op het forum gelezen, waar komt dat vandaan?

mijn bron:
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html
Ik heb zelf zonder schroom 5590Wp op een SB4000tl-2, die 200% is leuk om te weten :)
De 7500Wp staat in de specs van de omvormer zelf, dat zie ik bij de SB 4.0 ook.
Misschien is die al voldoende voor een N/W ligging en die kan op een 16A groep.
Vuiltje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar hoe ze dat doen, want volgens mij heb je dan echt een heleboel draden nodig van elk paneel naar de regelaar.
Zitten die er niet is dat shadefix een verkooppraatje.
De mpp tracker zoekt zijn ideale werkpunt van spanning en stroom, een paneel met schaduw geeft 0V maar laat door de diodes toch alle stroom door van de andere zonnepanelen.
Die tracker is aldoor bezig met zoeken en reageert op veranderingen.
Je verliest wel spanning met elk beschaduwd paneel maar hij blijft toch werken met de overige panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:01
Ik snap nog steeds niet wat dak 1 en dak 2 precies is en wat de orientaties en hellingen zijn. (plat dak heeft uiteraard geen helling).
Deel eens een screenshot van Sunnydesign.
En heb je misschien een foto die wat meer duidelijk maakt qua schaduw?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1