Vraag

• JordydG1998
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-03 13:32
Mijn vraag:
Is het verstandig om van een i5 8400 naar een i7 9700K over te stappen? hij is nu in de aanbieding voor 280€, voor de i5 8400 is nog afgerond 100€ te verdienen. Dus is de overstap voor €180 het waard?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
1070TI NVIDIA

Wat ik vooral doe:
Gamen, en dan met name: FIFA 21, Battlefield, you name it

Ik hoor het graag van jullie! :)

Altijd zelf blijven nadenken

Alle reacties

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Loop je nu tegen een CPU-bottleneck aan?

Cunning linguist.

• JordydG1998
Bart ® schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:41:
Loop je nu tegen een CPU-bottleneck aan?
Daarover twijfel ik een beetje, ik speel bijvoorbeeld ook Football Manager 2021 en dat is wel een CPU-based spel, en dan hoe sneller de processor hoe sneller de dagen gesimuleerd kunnen worden wat wel fijn is.

Mijn vraag is ook een beetje, ga ik hier in-game (niet alleenvan FM2021, maar ook bij FIFA of BF) iets van merken? Wil graag overstappen naar een nvidia 3070 maar we weten allemaal hoe het zit met de voorraad van die dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:32
Meet met MSI Afterburner de cpu en gpu load tijdens je game. Zomaar iets op gevoel upgraden loopt vaak uit op een teleurstelling.

• JordydG1998
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:08:
Meet met MSI Afterburner de cpu en gpu load tijdens je game. Zomaar iets op gevoel upgraden loopt vaak uit op een teleurstelling.
Goede tip, en aan de hand waarvan kan ik dan bepalen of de upgrade nodig is ja of nee?

• Uszka
Het onderdeel dat het meest wordt belast. Klik op 'detach' in Afterburner en rechter muisklik op de grafiek. Selecteer 'log opslaan naar bestand' en ga gamen. Als je uitgegamed bent klik je weer op log opslaan en een screenshot van dat bestand deel je hier als afbeelding. Kunnen we meekijken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

JordydG1998 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:44:
[...]

Daarover twijfel ik een beetje, ik speel bijvoorbeeld ook Football Manager 2021 en dat is wel een CPU-based spel, en dan hoe sneller de processor hoe sneller de dagen gesimuleerd kunnen worden wat wel fijn is.

Mijn vraag is ook een beetje, ga ik hier in-game (niet alleenvan FM2021, maar ook bij FIFA of BF) iets van merken? Wil graag overstappen naar een nvidia 3070 maar we weten allemaal hoe het zit met de voorraad van die dingen.
Je gaat dat op dit moment alleen merken als :
-Op dit moment compleet CPU gelimiteerd is.
&
-Die limitatie compleet multithreadbaar is. (Dus 30% cores levert ook 30% tijdswinst op)

Maar dat is maar zeer de vraag. en bij meer spellen niet dan wel het geval.
Is je cpu uberhaubt 100% belast tijdens dat spel ?

Verder vind ik het relatief veel geld voor een kleine opwaardering.

Persoonlijk denk ik dat als die 8400 te traag word, die 9700 niet veel langer voldoende zou zijn
Ik zou liever die config nog 1 a 2 jaar houden en kijken hoe de markt er voor staat.
maar dat is ook persoonlijk.

[Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 30-11-2020 13:38]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• JordydG1998
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:25:
Het onderdeel dat het meest wordt belast. Klik op 'detach' in Afterburner en rechter muisklik op de grafiek. Selecteer 'log opslaan naar bestand' en ga gamen. Als je uitgegamed bent klik je weer op log opslaan en een screenshot van dat bestand deel je hier als afbeelding. Kunnen we meekijken.
Met een potje fifa (settings op max) ziet dat er dan als volgt uit (opstarten en afsluiten zijn ook aanwezig in die chart, obvious maar ik meld het toch even):
https://tweakers.net/i/mxo8ISqukYgEdGrapyk3d76razE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XmLlUbFWBJY0ah4geomFKyt.png?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/1twGiRHSkiijNmA61YMPCt1widQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gnAzjzZenYBU43Z5cZKEjwz8.png?f=fotoalbum_large

Update: Football Manager even gespeeld zojuist, CPU valt inderdaad reuze mee, gaat hier vooral om de rekenkracht neem ik aan:
https://tweakers.net/i/VpLtGljLpmgzwKX0cWKLrx5iNBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmOorR4Q2J6cLyECLChFeaeI.png?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/3tyiSZOAowiA3kZ8Q4-DbQsgQ3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWDjFNftJdcKeNPuYzRk2OV0.png?f=fotoalbum_large

Zal Battlefield in de avond posten.

[Voor 38% gewijzigd door JordydG1998 op 30-11-2020 14:30. Reden: settings op max, GPU screentje toegevoegd, FM toegevoegd.]

• Uszka
Dat is cpu totaal. Alleen de belasting per core is belangrijk, dus van alle 6 de cores.

• JordydG1998
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:49:
Dat is cpu totaal. Alleen de belasting per core is belangrijk, dus van alle 6 de cores.
Excuus! Onderstaande is van fifa, die daaronder is van FM2020

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:37
@Uszka Het bekijken van de individuele core belasting tijdens een cpu intensieve taak is geen goede indicatie om te bepalen of je wel of niet een cpu bottleneck hebt. Dat komt omdat Windows en de processor de belasting over de cpu kernen verdeelt om onder andere de warmte te verspreiden, en daarmee (vermoed ik)hogere boostsnelheden kan behouden.

Start maar eens een benchmark of stressprogramma met 1 thread, bijvoorbeeld Cinebench Single core. Je zult zien dat je niet duidelijk 1 core hebt die volledig belast is, maar is plaats daarvan een belasting die verdeelt word over meerdere cores. Daarbij draait de taak slechts op 1 core tegelijkertijd (maar switch wel meerdere keren per seconde van core)

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

• Bennnie
Zijn alle resultaten die je gepost hebt gebaseerd op games zonder fps cap en zonder v-sync aan? In dat geval:

Daarbij kijkend naar je resultaten @JordydG1998 is vooral een gpu gebruik van ~40% erg laag te noemen. Dit is een zeer sterke indicatie dat jee een flinke cpu bottleneck hebt. Ik twijfel echter of dat de upgrade het gewenste resultaat gaat opleveren. Als ik naar benchmarks kijk dan scoort de 9700k zo'n 16% meer fps ten opzichte van de 8400, dus ik denk dat een realistische schatting is van de verbetering is die je zal ervaren met de upgrade. het is aan jou of dat je dat het geld waard vind of dat je misschien moet kijken naar een upgrade naar een nieuwer platform

Bron: https://nl.hardware.info/...g/producten/412178-475109

[Voor 8% gewijzigd door Bennnie op 30-11-2020 16:21]

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

• JordydG1998
Bennnie schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:19:
Zijn alle resultaten die je gepost hebt gebaseerd op games zonder fps cap en zonder v-sync aan? In dat geval:
Geen FPS cap, geen V-Sync, heb echter wel G-sync aanstaan voor mijn compatibele scherm.

Update, zal zodadelijk een potje BFV spelen zonder fps cap en v-sync (wat ik gewoonlijk al doe).

Update 2, hieronder de screen, hele hoge CPU load en merk als die de 100% aantikt dat ik dan ingame dat oranje 'warning' tekentje te zien krijg.

https://tweakers.net/i/z0uBlnHfRofHyiKpcyCqGpaCJJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwLq6FlYUyB720Mkm1seLPOx.png?f=fotoalbum_large

Dus, 3 verschillende games, is het verstandig om up te graden voor 180€?

[Voor 65% gewijzigd door JordydG1998 op 30-11-2020 18:16. Reden: Screens BF]

• JordydG1998
Bovenstaande gamesessie was met alles op LOW, doet mij me toch afvragen wat mijn bottleneck is..

Vind het erg raar dat ik met een i5 8400 en een 1070TI Battlefield 5 op low moet spelen en dan nog soms haperingen hebben. Alle tempraturen zijn prima verder.

• Bennnie
Met het verlagen van de grafische instellingen vergroot je gek genoeg de belasting op de cpu. Dat komt omdat de grafische berekeningen vooral op de gpu(g in gpu = graphic). Andere berekening zoals geluid, netwerk, aansturen van gpu, verwerken van bewegingen tegenstanders en heel veel andere dingen moeten ook op low gewoon op de cpu uitgevoerd worden.

De haperingen die je ervaart word inderdaad veroorzaakt door de cpu bottleneck. Die kun je visualiseren door de frametimes weer te geven, dat kan als het goed is ook in MSI afterburner. Daar is online vast goede uitleg over te vinden wat dat inhoud.

Vooral Battlefield Multiplayer staat erom bekend dat het zwaar is op de cpu, het bracht mijn vorige cpu een 3770k ook op de knieën. Vooral in die game zul je zeker een verbetering gaan merken, maar andere games verwacht ik dat de eerdere 16% verbetering met de cpu upgrade die je benoemd realistisch is.

• Bennnie
JordydG1998 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:49:
[...]

Dus, 3 verschillende games, is het verstandig om up te graden voor 180€?
Dat is aan jezelf. Een oude 9700k met 8 cores zonder hyperthreading voor 280 is niet een hele goede deal. Een moderne 5600X voor 300 euro zal op de lange termijn een betere investering zijn. Nadeel is dat je daarvoor 1) nog lang moet wachten tot ie beschikbaar is en 2) ook je moederbord zou moeten updaten. Ik zou persoonlijk het vraag & aanbod in de gaten houden. Is er een 8700(k) of 9700(k) voor 150, dan vind ik dat een goede prijs en redelijke update. Anders zou ik persoonlijk doorsparen en upgraden naar een nieuw moederbord+cpu. Het is maar net hoe geduldig je bent :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JordydG1998 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:39:
Mijn vraag:
Is het verstandig om van een i5 8400 naar een i7 9700K over te stappen? hij is nu in de aanbieding voor 280€, voor de i5 8400 is nog afgerond 100€ te verdienen. Dus is de overstap voor €180 het waard?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
1070TI NVIDIA

Wat ik vooral doe:
Gamen, en dan met name: FIFA 21, Battlefield, you name it

Ik hoor het graag van jullie! :)
Om alvast aan te schaffen zeker. Ligt er ook aan welk MB je nu hebt, en de rest van je hardware..

@Bennnie Ryzen 5600X behoeft sowieso een nieuw moederbord. verder is die nu nergens te koop, en zeker niet voor E300,-. de R3600 kost al E249,-(nu ten tijde, en verkrijgbaar)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JordydG1998
Hackus schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:26:
[...]

Om alvast aan te schaffen zeker. Ligt er ook aan welk MB je nu hebt, en de rest van je hardware..

@Bennnie Ryzen 5600X behoeft sowieso een nieuw moederbord. verder is die nu nergens te koop, en zeker niet voor E300,-. de R3600 kost al E249,-(nu ten tijde, en verkrijgbaar)
Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming als MB en Corsair 1066MHz (15-15-15-36) 16GB RAM (DDR4).

Blijf het lastig vinden.... Wat is wijsheid!? :9

• Uszka
JordydG1998 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:19:
Bovenstaande gamesessie was met alles op LOW, doet mij me toch afvragen wat mijn bottleneck is..

Vind het erg raar dat ik met een i5 8400 en een 1070TI Battlefield 5 op low moet spelen en dan nog soms haperingen hebben. Alle tempraturen zijn prima verder.
Op hogere settings wordt de videokaart meer belast. Draai daar eens een sessie mee.

• JordydG1998
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:42:
[...]

Op hogere settings wordt de videokaart meer belast. Draai daar eens een sessie mee.
Onderstaand alles op HIGH (Battlefield), dit is niet fijn om mee te spelen. Heb een 144HZ monitor en het gaat niet echt vlekkeloos. CPU usage blijft hoog.
https://tweakers.net/i/3ZC0OZ-MjFv-ZJ0Q5-0OiRPP_zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQwCtqCZrUMEj7BHzqYkKbyp.png?f=fotoalbum_large

• Uszka
GPU ook 100%?

• JordydG1998
Wat bedoel je hiermee? vraag is me niet helemaal duidelijk.

• Uszka
Hoe hoog is de gpu usage in BF V op HIGH?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JordydG1998 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:32:
[...]

Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming als MB en Corsair 1066MHz (15-15-15-36) 16GB RAM (DDR4).

Blijf het lastig vinden.... Wat is wijsheid!? :9
Die kun je wel blijven gebruiken. Je haalt in elk geval een upgrade binnen, ook goed geschikt voor krachtiger gpu als je die (komende tijd)gaat upgraden.

RAM speed kan ook nog omhoog btw. Je draait nu op 2133mt/s

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 30-11-2020 20:59]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JordydG1998
Uszka schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:51:
Hoe hoog is de gpu usage in BF V op HIGH?
https://tweakers.net/i/rN5Ol7-8gxJ_qFpfl7HOKh0JKWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qhk3oBhOZeZXbTSRENFAZ3Um.png?f=fotoalbum_large

• Uszka
Lijkt op een cpu bottlekneck want de videokaart heeft het niet heel druk. Zou eerder ipv de 9700K een 9900K pakken voor de HT maar ik verwacht problemen met het moederbord vanwege de nogal matige stroomvoorziening.

• JordydG1998
Na lang wikken en wegen zoals jullie hebben kunnen zien dan toch besloten hem te bestellen. Heb namelijk geen zin in een nieuw moederboord en verwacht alleen nog een nieuwe videokaart om vervolgens met die setup weer 2 a 3 jaar te doen om dan pas weer verder te kijken.

Bedankt voor jullie tips en hulp allen!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:54:
[...]

Die kun je wel blijven gebruiken. Je haalt in elk geval een upgrade binnen, ook goed geschikt voor krachtiger gpu als je die (komende tijd)gaat upgraden.

RAM speed kan ook nog omhoog btw. Je draait nu op 2133mt/s
@JordydG1998 Dit laatste niet vergeten he 😉

• JordydG1998
Uiteindelijk de nieuwe processor geïnstalleerd in mijn set-up, en ta-da!

Problemen zijn voor mij verholpen (nu zonder problemen PUBG en BFV op high kunnen spelen zonder haperingen), processor goed compatibel met moederboord dus ik vind het een goede upgrade tot zover!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee