Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zware en toekomstigbestendige PC, max budget 2500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik merk dat mijn oude, trouwe Core i7-5820K het inmiddels toch wel erg zwaar begint te krijgen (hoewel hij technisch volledig functioneert), dus ik ben op zoek naar een opvolger.

Ik kan jullie input wel gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround systeem. Licht tot medium gamewerk (zeker geen top-end). Ook wat videobewerking, maar niets professioneels oid. Wel heel veel extreem CPU-intensieve management- en simulatiespelen, waarbij tegelijkertijd ook ruim capaciteit moet overblijven voor andere werkzaamheden. Vandaar bewust voor de 5950X gekozen.

Ook is het de intentie om middels hypervisors meerdere virtuele machines tegelijkertijd te gaan draaien tbv server taken.

Insteek is dat het systeem minstens 5-7 jaar mee moet gaan (gemiddeld doen ze bij mij 6 jaar), en er moet ook nog ruimte zijn voor toekomstige uitbreidingen van RAM, extra SSD/disks, en evt videokaart. CPU vervangen is geen vereiste.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het keiharde maximum is 2500 euro, maar als het daaronder blijft is dat wel mooi meegenomen natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis en speakers gaan allemaal meegenomen worden. Het gaat hier dus alleen om het kern-systeem zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na heel veel lees- en speurwerk en aanpassingen, ben ik uitgekomen op onderstaande.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 906,90€ 906,90
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 346,05€ 346,05
1VideokaartenAsus Dual Radeon RX 5600 XT EVO€ 325,14€ 325,14
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 191,90€ 191,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 110,05€ 110,05
1Solid state drivesSamsung 970 Pro 1TB€ 254,95€ 254,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.322,98

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Liever geen MSI-apparatuur, ivm meerdere zeer slechte ervaringen uit verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een eis is de 5950X, ivm het te verwachte zware rekenwerk. Al het andere valt over te praten.
Een harde eis is dat het systeem zo stil mogelijk moet zijn, dit omdat hij in een ruimte staat waar ik het geluidsniveau tot het absolute minimum wil beperken.

Ga je overklokken?
Vooralsnog zit dit niet in de planning, maar ik sluit het ook niet uit. Ik wil dus wel opties openhouden die overklokken in de toekomst mogelijk maken.

Wat verwacht je van ons?
Input op mijn samengestelde systeem. Zie ik problemen met bijv compatibiliteit over het hoofd? Zijn er dingen die echt anders moeten?

Virussen? Scan ze hier!

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Gigabyte Aorus Master borden bestaan alleen maar voor extreme overclock. Als het je om de aansluitingen en features te doen is kun je beter voor de pricewatch: Asus ROG Strix X570-E Gaming gaan. Deze heeft trouwens ook een enorme stroomvoorziening voor een goede overclock.

Zo stil mogelijk. Dan komt 1 van deze koelers om de hoek kijken:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black

De pricewatch: Fractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart is stiller dan de Meshify 2. Die is meer gemaakt voor airflow voor high-end videokaarten.

De Samsung 970 Pro is alweer antiek. Zo snel gaat de techniek. Prijstechnisch is de pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB het meest interessant. Wil je het snelste van het snelste. Dan kun je gaan voor de absolute koning onder de SSD's momenteel: pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

[ Voor 20% gewijzigd door Djarune op 30-11-2020 14:40 ]

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
In principe hoef je niet zo'n duur moederbord te nemen, zelfde geld voor de ssd. In de praktijk zal je het verschil niet merken met bijv de EVO versie die nu toevallig in de sale is. Ik zat zelf hieraan te denken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 906,90€ 906,90
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenAsus Dual Radeon RX 5600 XT EVO€ 325,14€ 325,14
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 78,30€ 78,30
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 61,44€ 61,44
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 138,05€ 138,05
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.879,73

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wildhagen schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:39:
Ik merk dat mijn oude, trouwe Core i7-5820K het inmiddels toch wel erg zwaar begint te krijgen (hoewel hij technisch volledig functioneert), dus ik ben op zoek naar een opvolger.
<snip>
Wat verwacht je van ons?
Input op mijn samengestelde systeem. Zie ik problemen met bijv compatibiliteit over het hoofd? Zijn er dingen die echt anders moeten?
je kan je huidig systeem toch "degraderen" tot Hypervisor host .. als daar genoeg ram in zit

Daarnaast kan je ook best wat taken die CPU kracht vereisen verplaatsen naar je oude machine(desnoods via VM) .. bv converteren van format x naar Y ..

Door de taken te splitsen heb je minder "kracht" nodig .. ik weet 2 ex-collega's van je te noemen die al jaren zo werken 1 zat een tijd lang tegen over je bij KT4

Tja vanalles

• wildhagen
  • Niet online
Dank jullie voor de feedback, ik ga eens naar de feedback kijken.

Die Dark Rock 4 en ook de Noctua-koeler maakt volgens de specs meer lawaai dan de Scythe, 24 dB tegen 14.5 dB voor de Scythe, vandaar dat mijn keuze op de Scythe was gevallen. Is die Dark Rock dan toch zoveel beter?

Ik zal voor de SSD nog eens kijken of het een EVO wordt of die WD SN850, die laatste ken ik eigenlijk nog niet. Dat wordt nog even een review lezen. Had wel bewust voor de Samsung 970 gekozen ipv de 980, omdat de 970 MLC heeft en de 980 het inferieure TLC.

@Klikklak5576 MSI is voor mij geen optie, teveel persoonlijk slechte ervaringen met dat merk en de (nauwelijks bestaande) support gehad :(

De G.Skill die ik genomen had, had ik bewust genomen omdat die een CAS16-latency heeft, tegen CAS18 van de Ripjaws. Hoe lager de CAS-latency, hoe beter volgens mij?

Voor wat betreft moederbord en kast zal ik nog eens verder gaan onderzoeken, dank jullie wel!

@vso 2 systemen is hier geen optie. Ik heb daar simpelweg de fysieke ruimte niet voor, plus dat het me teveel energie kost. Die oude i7 gaat naar mijn ouders, ter vervanging van hun huidige systeem, een antieke Celeron die het inmiddels begint te begeven (wazige problemen steeds).

Jullie hebben me iig weer voldoende leesvoer en tips gegeven, dank daarvoor. Ik kom nog wel terug als ik meer te melden heb, of een nieuwe setup in elkaar gefabriekt heb :)

Virussen? Scan ze hier!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:29
is een RTX3060ti (morgen komt ie, +- 400 euro, +- gelijk aan 2080super) een optie?
pricewatch: Fractal Design Define 7 Zwart geen veel strakkere optie?
heb je echt de pro versie nodig van SSD?
en ja, de dark rock pro 4 is toch echt wel een stukje betere koeler :P

• wildhagen
  • Niet online
Ok, dan gaat iig de koeler eruit voor die Dark Rock Pro 4 :)

De 3060i zal ik eens naar gaan kijken, dank je voor die suggestie.

Voor SSD heb ik niet per se de Pro nodig nee, dat kan ook best een EVO, of dus die WD zijn.

Vwb die kast: tot gisteren had ik de Define 7 (wel in XL-uitvoering) nog op het lijstje staan, die is pas gisteravond vervangen na het lezen van een review. Dit was voor mij toch al een beetje een twijfeldingetje, dus ik denk dat ik die alvast maar terugswitch naar de Define 7.

Ik begreep wel dat dat ongeveer de stilste kast is die er in (in het normale budget) te krijgen is, of zijn er nóg stillere te vinden?

Virussen? Scan ze hier!

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
@wildhagen Dit zou dan eventueel een vervanging voor het MSI moederbord zijn: pricewatch: ASRock X570 Steel Legend. Aangezien je nu nog ruim onder je budget zit kan je inderdaad wel de CAS15 nemen ipv de CAS18.

@99ruud99 Het is nog maar afwachten of er wel genoeg stock is, en als die er is of het dan wel voor die prijs de deur uit gaat. Anders zou ik zeker even afwachten wat nVidia doet.

Ik neem trouwens aan dat de Dark Rock 4 alleen zo luid is als de fans op full speed draaien, je hoeft deze dus ook niet op full speed te laten draaien, waardoor deze dus weer wat stiller word. Of je geeft m een custom fan curve zodat als je cpu koeler pas wat harder gaat draaien naarmate hij warmer word.

Heb je trouwens echt alle 16 cores (En 16 virtuele cores) van de Ryzen 9 5950X nodig? Anders zou je voor zijn kleine broertje kunnen gaan met 4 cores (En 4 virtuele cores) minder, namelijk de pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed. Deze is op papier zo'n €300 goedkoper. Maar dat laat ik aan jouw over.

[ Voor 18% gewijzigd door Klikklak5576 op 30-11-2020 15:29 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Je zou nog de pricewatch: be quiet! Silent Base 802 Window Zwart kunnen nemen als alternatief kast. Die is ook mooi en praktisch net zo stil.

Kies wel liever de Dark Rock Pro ipv de Dark Rock. Die laatste blokkeert een ramslot, waardoor je niet meer kan uitbreiden.
Pagina: 1