Ik merk dat mijn oude, trouwe Core i7-5820K het inmiddels toch wel erg zwaar begint te krijgen (hoewel hij technisch volledig functioneert), dus ik ben op zoek naar een opvolger.
Ik kan jullie input wel gebruiken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround systeem. Licht tot medium gamewerk (zeker geen top-end). Ook wat videobewerking, maar niets professioneels oid. Wel heel veel extreem CPU-intensieve management- en simulatiespelen, waarbij tegelijkertijd ook ruim capaciteit moet overblijven voor andere werkzaamheden. Vandaar bewust voor de 5950X gekozen.
Ook is het de intentie om middels hypervisors meerdere virtuele machines tegelijkertijd te gaan draaien tbv server taken.
Insteek is dat het systeem minstens 5-7 jaar mee moet gaan (gemiddeld doen ze bij mij 6 jaar), en er moet ook nog ruimte zijn voor toekomstige uitbreidingen van RAM, extra SSD/disks, en evt videokaart. CPU vervangen is geen vereiste.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het keiharde maximum is 2500 euro, maar als het daaronder blijft is dat wel mooi meegenomen natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis en speakers gaan allemaal meegenomen worden. Het gaat hier dus alleen om het kern-systeem zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na heel veel lees- en speurwerk en aanpassingen, ben ik uitgekomen op onderstaande.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen MSI-apparatuur, ivm meerdere zeer slechte ervaringen uit verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een eis is de 5950X, ivm het te verwachte zware rekenwerk. Al het andere valt over te praten.
Een harde eis is dat het systeem zo stil mogelijk moet zijn, dit omdat hij in een ruimte staat waar ik het geluidsniveau tot het absolute minimum wil beperken.
Ga je overklokken?
Vooralsnog zit dit niet in de planning, maar ik sluit het ook niet uit. Ik wil dus wel opties openhouden die overklokken in de toekomst mogelijk maken.
Wat verwacht je van ons?
Input op mijn samengestelde systeem. Zie ik problemen met bijv compatibiliteit over het hoofd? Zijn er dingen die echt anders moeten?
Ik kan jullie input wel gebruiken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround systeem. Licht tot medium gamewerk (zeker geen top-end). Ook wat videobewerking, maar niets professioneels oid. Wel heel veel extreem CPU-intensieve management- en simulatiespelen, waarbij tegelijkertijd ook ruim capaciteit moet overblijven voor andere werkzaamheden. Vandaar bewust voor de 5950X gekozen.
Ook is het de intentie om middels hypervisors meerdere virtuele machines tegelijkertijd te gaan draaien tbv server taken.
Insteek is dat het systeem minstens 5-7 jaar mee moet gaan (gemiddeld doen ze bij mij 6 jaar), en er moet ook nog ruimte zijn voor toekomstige uitbreidingen van RAM, extra SSD/disks, en evt videokaart. CPU vervangen is geen vereiste.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het keiharde maximum is 2500 euro, maar als het daaronder blijft is dat wel mooi meegenomen natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis en speakers gaan allemaal meegenomen worden. Het gaat hier dus alleen om het kern-systeem zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na heel veel lees- en speurwerk en aanpassingen, ben ik uitgekomen op onderstaande.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 906,90 | € 906,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 MASTER | € 346,05 | € 346,05 |
| 1 | Videokaarten | Asus Dual Radeon RX 5600 XT EVO | € 325,14 | € 325,14 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 48,99 | € 48,99 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 191,90 | € 191,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 110,05 | € 110,05 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Pro 1TB | € 254,95 | € 254,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.322,98 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen MSI-apparatuur, ivm meerdere zeer slechte ervaringen uit verleden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een eis is de 5950X, ivm het te verwachte zware rekenwerk. Al het andere valt over te praten.
Een harde eis is dat het systeem zo stil mogelijk moet zijn, dit omdat hij in een ruimte staat waar ik het geluidsniveau tot het absolute minimum wil beperken.
Ga je overklokken?
Vooralsnog zit dit niet in de planning, maar ik sluit het ook niet uit. Ik wil dus wel opties openhouden die overklokken in de toekomst mogelijk maken.
Wat verwacht je van ons?
Input op mijn samengestelde systeem. Zie ik problemen met bijv compatibiliteit over het hoofd? Zijn er dingen die echt anders moeten?
Virussen? Scan ze hier!