[Excel] database oproepen met VBA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guano_1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
Hi,
Ik heb al even gezocht bij de open en gesloten topics maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Wij hebben een Excel database met artikelen van klanten, ik wil deze doormiddel van VBA dichttimmeren zodat de klant alleen zijn/haar artikelen ziet en niet ook van andere klanten.

Het te tonen formulier moet er een beetje gelikt uit zien met plaatjes van het eindproduct, de doos waar het in zit etc. (dat ontwerp is al klaar)

Nu heb ik bij User forms al gekeken, maar weet niet zeker of ik in de goede hoek zit.
De bedoeling is dat de klant doormiddel van zijn bedrijfsnaam (die vast staat) een artikelnummer kan selecteren door middel van een drop down, drukt hij op de button show dan krijgt hij het formulier te zien met de inrichting van dat artikel.

Is een User form dat wel de beste optie? Voor ik straks een hoop werk heb gedaan voor Jan met de korte achternaam.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Uitgaande van wat je in de topicstart plaatst zou ik eerlijk gezegd afraden om een (naar iedereen rond te sturen?) .xlsx te gebruiken. Kan je niet veel beter een webapplicatie maken?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:16

g0tanks

Moderator CSA
Guano_1981 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:15:
Wij hebben een Excel database met artikelen van klanten, ik wil deze doormiddel van VBA dichttimmeren zodat de klant alleen zijn/haar artikelen ziet en niet ook van andere klanten.
Hoe zie je dat voor je? Komt er een inlog of iets dergelijks?

Uiteindelijk zijn Excel en VBA hier niet voor gemaakt. Als je eenmaal toegang hebt tot een bestand is het niet zo moeilijk om alle data erin te zien. Als je echt een beveiligde/ afgeschermde database wil maken moet je kijken naar andere oplossingen waar ik niet mee bekend ben.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guano_1981
F_J_K schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:26:
Welkom :)

Uitgaande van wat je in de topicstart plaatst zou ik eerlijk gezegd afraden om een (naar iedereen rond te sturen?) .xlsx te gebruiken. Kan je niet veel beter een webapplicatie maken?
Zou ook kunnen, alleen dan zijn we afhankelijk van derden.
Ik kan het op zich natuurlijk best goed dichttimmeren. (al weet ik dat alles open te breken is)

Vestigingen maken ook gebruik van dit "tooltje" (hiervoor is het oorspronkelijk bedacht).
De achterkant (database in Excel wordt door verschillende afdelingen gevuld en bijgehouden, hierom denk ik aan Excel ivm input en output op 1 locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guano_1981
g0tanks schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:30:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Komt er een inlog of iets dergelijks?

Uiteindelijk zijn Excel en VBA hier niet voor gemaakt. Als je eenmaal toegang hebt tot een bestand is het niet zo moeilijk om alle data erin te zien. Als je echt een beveiligde/ afgeschermde database wil maken moet je kijken naar andere oplossingen waar ik niet mee bekend ben.
Ja ik ben hier ook inderdaad wel bang voor, maar goed, zie eerdere reactie, het is ook de bedoeling dat de vestigingen hiermee gaan werken zodat ze weten hoe het product eruit moet komen te zien.

Dat van de klant kant is een optie waar ik mijn brein nog even over ga breken vrees ik. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Guano_1981 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:35:
[...]
Zou ook kunnen, alleen dan zijn we afhankelijk van derden.
Ik kan het op zich natuurlijk best goed dichttimmeren. (al weet ik dat alles open te breken is)
Nee, dat kun je niet... En zelfs al zou jij het dichttimmeren, dan is de kans op een foutje bij het versturen dermate groot dat het een kwestie van tijd is totdat klantdata in de verkeerde handen valt. De suggestie van F_J_K is de enige fatsoenlijke, maar als het perse anders moet zul je in de richting van exports moeten denken, waarbij alleen relevante data geexporteerd wordt. Di export kun je dan versturen, maar ook dat is een accident waiting to happen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Tijd voor een fatsoenlijk pakket, niet met Excel dit gaan doen dat gaat echt mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guano_1981
Bedankt voor jullie input, begrijp me niet verkeerd. Ik ben het met jullie eens, maar ook ik moet roeien met de riemen die ik heb helaas.

Wat mij betreft mag er een slotje op.
Pagina: 1