Pi2AES - Raspberry PI streamer- Ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-07 07:54
Nu ik net een nieuwe Mytek Brooklyn DAC heb geïnstalleerd ben ik ook op zoek naar een vervanger van mijn Denon DNP-730ae streamer.

Tijdens de zoektocht hebben diverse apparaten uit diverse prijsklassen de revue gepasseerd. Uiteindelijk ben ik gestuit op een Raspberry PI project, genaamd Pi2AES. Het kan hi-res streams aan en de software heeft ondersteuning voor diverse diensten (Spotify/Tidal/Deezer). De geluidskwaliteit moet niet minder zijn dan bijv. Bluesound apparaten.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor muziekstreamingdiensten als Tidal, Spotify en Deezer. Daarnaast om van mijn HDD muziek te streamen. Volgens mij moet dit apparaat het allemaal bit-perfect kunnen. Als software lees ik dat Volumio vaak gebruikt wordt.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met dit project. Vooral ben ik benieuwd naar het gebruiksgemak en keuzes in software.
Hopelijk zitten hier enkele ervaringsdeskundigen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 18:51
Je kunt je Mytek Brooklyn ook gewoon via USB op een Raspberry aansluiten, daar heb je geen Pi2AES bordje voor nodig.

Volumio is een leuk project en dat imho doet wat het beloofd te doen. Bit perfect muziek doorgeven aan je DAC zal geen probleem zijn vanaf een Pi.
Gebruikerservaring en onderhoudsvriendelijkheid is natuurlijk met een Pi anders dan met je Denon, maar de mogelijkheden ook. Met bijv. Volumio zit dat echter al behoorlijk goed. Ook de stabiliteit is in de recente versies prima in orde.
Volgens mij heb jij een heerlijk hobbyproject voor deze grauwe dagen voor je liggen ;)

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moode42
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 00:27
Hallo Thijs,

Ik gebruik de Pi2AES al sinds oktober 2019 en hij bevalt mij uistekend :) . Eindelijk een pi-hat met AES/EBU uitgang voor een optimale verbinding met mijn DAC. Op de Pi draait moOde Audio software die eenvoudig is te installeren en via OpenHome-UPnP mijn FLAC-bestanden op mijn NAS stabiel afspeelt.

Ik zocht een goed klinkende streamer. Ik heb gekeken naar een SOtM, MicroRendu, Metrum Ambre, Alluxity, dCS bridge, Auralic Aries G2, Lumin U1 (mini) maar deze apparaten hebben of geen AES/EBU uitgang, implementeren geen OpenHome (dCS, Alluxity) of klinken gewoon beroerd (Lumin, Auralic).

De Pi2AES profiteert van een goede voeding: ik gebruik een Farad Super3 voor het voeden van de Pi2AES hat en een normale raspberryPi voeding voor de Pi. Trek in dat geval de jumper uit de Pi2AES. De Pi2AES heb ik vervolgens met 1,5 meter AES/EBU Cardas Clear kabel aangesloten op mijn DAC.

Streamingsdiensten als Qobuz, Tidal of Spotify gebruik ik niet omdat ik mijn eigen flac's beter vind klinken. Voor een vriend van mij heb ik de Pi2AES geinstalleerd als Roon-endpoint: moOde audio biedt daar een scriptje voor aan waarmee dat eenvoudig is te regelen.

Samengevat: erg goed klinkende streamer met OpenHome UPnP, stabiel en voordelig.

groet, Mike