Vloerverwarming CV slaat af maar temp niet bereikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aruijter114
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-08-2021
Dag tweakers,

Ten eerste dank voor alle kennis over het installeren van een droogbouw vloerverwarmingsysteem, die ik al bij jullie heb mogen ophalen! _/-\o_

Hierbij de vraag over mijn situatie:

Mijn CV slaat af als ik op de verdeler 50 graden aanvoertemperatuur aflees. Die 50 is ingesteld op mijn CV, maar de retour is dan nog maar 25. Pas als de aanvoertemperatuur dan weer gezakt is tot de temperatuur van de retour slaat de CV weer aan. Het resultaat is dat mijn CV iedere 3 minuten aan/afslaat.

Hoort dit? Waarom stookt mijn CV niet door tot de retour de gewenste temperatuur heeft, in plaats van de aanvoer? Mijn wellicht onterechte aanname is dat het sneller kan, en dat zo vaak aanslaan onnodig energie kost. Ik zou de snelle reactietijd van het droogbouwsysteem willen benutten om niet 24/7 te stoken op kamertemperatuur, vandaar de interesse.

Apparatuur/materiaal:
- Intergas HR Kombi Kompakt HR 22
- VTE/Grundfos 3 groeps verdeler
- Radson droogbouwsysteem
- 20 mm Fermacell 2E11

Hierbij op een rijtje wat er gebeurt:

1. Kamerthermostaat zet ik omhoog
2. CV slaat aan
3. Aanvoer klimt vrij rap naar ingestelde 50 graden, Retour stijgt een paar graden. Dit duurt ~3 min.
4. CV slaat af als Aanvoer 50 bereikt
5. Aanvoer zakt naar 30 (temp van retour)
6. CV slaat weer aan
7. Aanvoer klimt weer naar 50, Retour volgt tot weer wat hoger (zeg 33)
8. CV slaat weer af.
9. Aanvoer zakt weer naar 33 (temp van retour)
etc.

Sidenote: ik wil uiteindelijk gaan werken met een lagere temperatuur

Ik hoop dat jullie dit voor me kunnen verhelderen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 19:16
Waarschijnlijk moet je cv installatie nog leren om te gaan met de situatie en verwarmt deze nu met teveel vermogen. Standaard wil deze zo snel Mogelijk verwarmen dus bij warmte vraag schiet de aanvoer temperatuur omhoog; dan constateert de cv ketel dat de max bereikt is en schakelt die af, tot deze constateert dat de temperatuur onder minimum waarde komt (30) en schakelt die weer aan omdat de temperatuur in de woonkamer nog niet bereikt is.

Is het een modulerende thermostaat of aan/uit?

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 30-11-2020 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
De ketel doet precies waar hij op ingesteld staat; hij regelt op de aanvoertemperatuur en dat hoort zo.

Een snelle klap die je kan doen is de pompsnelheid verhogen en/of toestelvermogen minimaliseren. Dan zou je moeten zien dat de retour en aanvoer dichter bij elkaar komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 23:33

RvL

Inderdaad, wat @WeetIkHetNou zegt. Ook wel de low-load modus genoemd. Vrijwel alle CV-ketels zijn voor verwarmingsdoeleinden overgedimensioneerd. In low-load modus zal de ketel een aantal keer per uur aan en uit gaan. De brander dan, de pomp zal door blijven draaien. Op die manier wordt de aanvoertemperatuur geregeld zodat hij gemiddeld de gevraagde temperatuur geeft.

Een andere mogelijkheid is pendelen. Je ketel zal dan afslaan omdat hij z'n vermogen niet kwijt kan. De retourtemperatuur benaderd dan de aanvoertemperatuur, oftewel de delta T wordt te klein.

Heb je behalve de vloerverwarming nog meer radiatoren open staan? Indien ja, dan is de ketel mogelijk aan het pendelen. Je zou eens kunnen kijken wat de retourtemperatuur bij de ketel is, bijvoorbeeld met een infrarood thermometer als de ketel het zelf niet aan kan geven.

Als je namelijk dicht bij de ketel een verwarming vol open hebt staan kan ik me zomaar voorstellen dat de delta T inderdaad te klein wordt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
De cv-ketel levert nu kennelijk veel te veel vermogen voor jouw vloerverwarmingsysteem in combinatie met de huidige pompsnelheid, waardoor de aanvoertemperatuur snel oploopt naar het ingestelde maximum en de cv dan netjes afslaat.

Door de pompsnelheid te verhogen via de instellingen in de ketel stroomt er meer 'koud' retourwater door de ketel heen, waardoor de ingestelde maximumtemperatuur van 50 graden minder snel bereikt zal worden. Wanneer je via de instellingen het (maximale) vermogen van de ketel beperkt op een waarde die beter past bij de capaciteit van je vloerverwarming (+ eventuele radiatoren), zal de aanvoertemperatuur ook veel minder snel oplopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Jouw ketel levert minimaal 6,5-7,2 kW bij verwarmen en dat ook nog eens bij 80 graden aanvoer. Bij 50 graden aanvoer is hij daar zo en gaat hij pendelen.

Je kunt proberen de pompsnelheid omhoog te gooien en daarmee je vloer sneller warmte te laten opnemen.

Maar een beetje vloerverwarming doet niet snel meer dan 100W/m2, dus reken maar uit hoeveel warmte jouw vloer kan afgeven. Maar pendelen gaat hij altijd doen.
Ook moet je wel een beetje opletten, 50C voor een vloer is echt aan de warme kant, je wilt eerder rond de 30-35C zitten, zeker omdat het droogbouw is, dan heb je veel minder massa die je moet opwarmen en die de warmte langzaam doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aruijter114
Dank voor alle antwoorden. Duidelijk dat dit dus normaal gedrag is, en dat de ketel gewoon teveel vermogen levert voor het systeem. Ik had nog een modulerende thermostaat liggen, dus die heb ik maar meteen even aangesloten.

De pompsnelheid dus omhoog, vermogen naar beneden brengen. Ik zie 3 instellingen die hiervoor denk ik kan wijzigen:

- het maximaal CV vermogen kan naar beneden door het maximum toeren (70% fabrieksinst.) van de ventilator naar beneden te brengen.
- maximum capaciteit pomp (fabrieksint. 80%) kan omhoog
- minimum capaciteit pomp (fabrieksinst. 40%) kan omhoog

ik kan me voorstellen dat als ik zowel het vermogen naar beneden breng als de pompcapaciteit (min en max) omhoog, dat dit flink effect kan hebben. Is er een bandbreedte of waarde waar ik naartoe moet of is het een kwestie van uitproberen?

En heeft de pompsnelheid van de verdeler nog invloed?

@RvL Wat ik hierboven beschrijf lijkt me niet te bereiken wat jij omschrijft als de low-load modus, waarbij de brander uitgaat maar de pomp blijft draaien, toch? Hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik heb overigens geen andere radiatoren.
@TheGhostInc Het gaat om slechts 40m2, dus dan zou ik met het minimum dat je noemt al genoeg hebben en kan het max vermogen naar 30% (=6,3 kW volgens de tabel). Ook: wat is precies het risico van te warm water? Uit nieuwsgierigheid, ik wil namelijk met lagere temperatuur werken ter besparing. Ik heb de 50 gebaseerd op Fermacell, die dit als max noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Is dat je enige afgifte, die vloerverwarming?
Bij lagetemperatuur verwarming wil je zo veel mogelijk flow, dus zo weinig mogelijk knijpen. Eventueel kan je ook, om het pendelen door te groot ketelvermogen te vermijden, een klein buffervatje in je CV loop steken, dat wordt blijkbaar vaak gedaan als je weinig water in je CV leidingen hebt om pendelen te vermijden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Gaat er 50 graden door je vloer heen, of komt er 50 graden bij de verdeler aan, waarna er een deel (het merendeel) via een bypass weer terug naar de ketel wordt gestuurd omdat je 'koud' water dat uit de vloer komt bijmengt met het warme water uit de ketel, zodat je maar 40 graden water de vloer in stuurt?

Indien er 50 graden door je vloer heen gaat ben je denk ik geholpen met de reeds gegeven antwoorden (voor zover je ermee geholpen kan worden. Tweaken gaat niet het oververmogen van je ketel oplossen, maar de installatie kan wel beter met de situatie omgaan door aangepaste instellingen).

Indien er niet 50 graden door je vloer heen gaat kan het wellicht helpen om de ketel op nog lagere temperatuur af te stellen en minder (of zelfs geen) 'koud' water uit de vloer bij te mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@aruijter114 Weet je zeker dat je de juiste handleiding van je ketel hebt? De HR22 heeft nml geen instellingen voor pompsnelheid, de pomp moduleert niet en doet altijd hetzelfde. Pomp zelf heeft wel 3 standen, waarbij over het algemeen de middelste stand prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aruijter114
@_JGC_ Dankjewel voor je vraag, scherp! Ik zat met mijn korte neus in de handleiding van de HR22 A, die dus wel een modulerende pomp heeft. Ik ga ervanuit dat ik de niet-modulerende heb. Uit de reacties begrijp ik echter dat om pendelen zoveel mogelijk te beperken de pompsnelheid omhoog moet. Of is de middelste stand hoog genoeg als het vermogen is geminimaliseerd?

@rbaidjoe Er komt 50 bij de verdeler aan, 40 door de vloer, ik ga de temperatuur inderdaad terugbrengen.

@naftebakje De vvw is inderdaad mijn enige afgifte.

Ik begrijp inmiddels dat ik van het pendelen niet af ga komen, maar ik ga met jullie tips aan de gang om het te minimaliseren. Thanks!

[ Voor 23% gewijzigd door aruijter114 op 01-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt 3 groepen, daar mag je 100m buis per groep aan koppelen. Ga uit van 10W per meter buis qua afgifte, zit je met 300 meter buis op 3000W. Je ketel geeft 7KW dus stookt meer dan 2x zoveel als er door je vloer kan. Nogal wiedes dat je ketel gaat pendelen.

Wil je van het pendelen af, moet je een ketel met 3KW minimaal vermogen, een warmtepomp, of hang je nog wat radiatoren erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
aruijter114 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:00:
Ook: wat is precies het risico van te warm water?
Scheuren in de vloer en/of een vloer die loskomt van zijn ondergrond.

Maar het hangt heel erg van de vloer. Laminaat/Hout kan gaan werken, bij PVC of tegels kan de lijm loslaten, bij tegels kunnen ze losspringen als ze in cement zitten. Hoewel ik wel moet zeggen dat de lijmen e.d. steeds beter worden en vaak wordt er al een flexibele variant gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
TheGhostInc schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:27:
[...]

Scheuren in de vloer en/of een vloer die loskomt van zijn ondergrond.

Maar het hangt heel erg van de vloer. Laminaat/Hout kan gaan werken, bij PVC of tegels kan de lijm loslaten, bij tegels kunnen ze losspringen als ze in cement zitten. Hoewel ik wel moet zeggen dat de lijmen e.d. steeds beter worden en vaak wordt er al een flexibele variant gebruikt.
Maar dan nog, als alle technische problemen m.b.t. max temp. door de vloer gemitigeerd kunnen worden blijf je houden dat een vloer van 50 graden niet bepaald comfortabel loopt. Of je moet in je jeugd blijven hangen zijn met 'de vloer is lava' :+ , dan is er wel wat te zeggen voor een hete vloer.

@aruijter114 Probeer eens je ketel qua temperatuur zo laag mogelijk te regelen (dat zal 40 graden zijn vermoed ik). Dan kan je de vloerverwarmingsverdeler 'dom' instellen. D.w.z. geen koud water meer laten bijmengen, en de vloerwatertemperatuur zo hoog mogelijk instellen. De verdeler hoeft daar immers niet meer in te regelen, want de ketel levert max. 40 graden aan. Als je de verdeler toch laat meedoen met het regelen dan gaat ie iets knijpen zodra de watertemperatuur de 40 graden nadert, en dat wil je nu juist niet.

Overigens kan het geen kwaad om een radiator bij te plaatsen om het vermogen van je ketel beter kwijt te kunnen. Ik weet niet hoe je woning er uit ziet, maar er is bijna altijd wel een plek te vinden waar aanvullende warmteafgifte geen kwaad kan. Denk bijv. aan een smalle hoge (design)radiator in de keuken met handdoek stangen erbij, zodat je altijd droge hand-, vaat-, en theedoeken hebt. Of een (geforceerde) miniconvector bij raampartijen of tuindeuren. Of een standaard radiator bij de garderobe, altijd warme droge jassen en schoenen. Zo'n aanvullende radiator kan ook meteen als bypass dienen, mits de radiator altijd open staat.

[ Voor 44% gewijzigd door rbaidjoe op 01-12-2020 13:34 ]

Pagina: 1