Aorus X570 Pro Q-Flash Plus werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-03 15:08
Beste Tweakers,

Afgelopen week kreeg ik, tot mijn lichte verbazing en grote blijheid, mijn Ryzen 5 5600X in de post.
Nu heb ik het systeem in elkaar gezet en er gebeurde het volgende:
DRAM LED, afwisselend met de CPU LED (heel kort) bleef branden. Mijn vermoeden was een oude BIOS-versie die dus niet compatibel was met de 5600X, of mijn RAM. Het idee was altijd geweest om gewoon een nieuwe BIOS te flashen als het ding opstartte, of met flashback.

Ik heb toen een tijdje geprobeerd om dit te doen met Q-Flash Plus, het systeem in elkaar gezet. Het dichtstbij kwam ik toen de LED een tijd aan bleef staan, maar verder nooit knipperde. Documentatie en fora meldden van alles tot CPU alleen erin, of alles (CPU, GPU, RAM) eruit, tot lekker alles erin laten.
Sindsdien, en na nog vaak proberen, heb ik ook het systeem helemaal ontmanteld en zonder CPU, GPU en RAM geprobeerd. Het LEDje bleef altijd uit. Alleen na terugzetten van de CPU was er enigszins leven, maar nog steeds geen Q-Flash Plus-LED.

Met slechts een enkele stick RAM lijkt het erop dat hij juist blijft hangen op de CPU LED; lijkt erop dat mijn mobo (X570 Aorus Pro) dus moeite heeft met de Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200MHz stick in slot 4?

Iemand ervaring met Q-Flash Plus of soortgelijk werk, die een suggestie heeft? Het liefst wissel ik de CPU nog zo min mogelijk, om schade met het in of uit de socket doen te voorkomen.

Als er vragen zijn, beantwoord ik ze graag :)

Alvast bedankt!

Bas

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-03 15:08
Het is me gelukt! Op basis van wat berichten hier en daar heb ik geprobeerd om het met een oudere USB2-stick te doen.

Dat leek het verschil te maken.
Met CPU erin (zonder koeler--zo ziet de wanhoop eruit!) en twee sticks RAM heeft ie het perfect gedaan, lijkt het. Eerst solide licht, toen langzaam knipperen, sneller knipperen, langzaam knipperen en daarna een reboot.

Misschien helpt mijn omschrijving iemand nog :)