Sonos ARC en KPN interactieve TV en 5.1?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Mijn vraag
Ik vraag me af of er mensen zijn met ervaring met KPN interactieve TV en het geluid via een Sonos Arc soundbar. Ik wil graag weten of indien ik een KPN interactieve tv box gebruik en aansluit op mijn TV en mijn sonos Arc aangesloten heb op de E-arc aansluiting van mijn TV of ik dan wel of niet 5.1 als geluid door krijg of alleen PCM stereo 2.0.

Ik kan dit nergens online vinden. Hopelijk heeft er iemand een configuratie zoals een Sonos Arc en Interactieve TV van KPN en kan me dit vertellen uit eigen ervaring.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sonos Arc en KPN interactieve TV via glasvezel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Fora afgestruind, KPN zelf gevraagd en Sonos geraadpleegd. In alle gevallen geen duidelijk antwoord behalve dan dat het waarschijnlijk geen probleem is ... tja.. en daar ik dan over zou stappen zou ik dit liever niet doen op een 'waarschijnlijk wel'. Nu via Ziggo C+ altijd 5.1 als ik TV kijk.

Beste antwoord (via justme27 op 02-12-2020 20:15)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

FeaR

In GoT we trust

justme27 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:16:
Dàt is precies de vraag die ik wilde stellen :-).
Een dergelijke vraag is behoorlijk concreet en zou je mijns inziens bij KPN kunnen leggen. Hele verhaal eromheen met HDMI ARC en Sonos weglaten, maakt het verhaal onnodig lang en onnodig gecompliceerd (waardoor een simpele KPN Helpdesk mogelijk afhaakt). Dat is in dit topic idem.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je de TV als hub gebruikt dan zal die bepalen wat er wel dan wel niet door wordt gestuurd via HDMI eARC of S/PDIF Out. De informatie welke TV er wordt gebruikt mist in deze.

Sonos ondersteunt geen DTS 5.1 dus daarmee kan je nat gaan. Nu hebben TV-zenders mits ze surround hebben Dolby Digital 5.1 en anders wordt het Dolby 2.0 dan wel 2.0 LPCM. Geen DTS naar mijn weten dus daar kom je dan ook mee weg.

Ik trek overigens uit het verhaal ook in twijfel dat je nu met Ziggo altijd 5.1 hebt. Ziggo heeft zeker zenders die 5.1 uitsturen maar ook genoeg zenders die niet verder komen dan 2.0 stereo. Oftewel "altijd 5.1" hangt eerder van de zender af dan van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
@FeaR : bedankt voor je reactie. Mijn TV is een LG OLED55GX6LA 2020 model. Ik weet niet wat je bedoelt met "de tv als hub gebruikt " ... Nu is het zo dat ik via de C+ module van ziggo tv kijk en dan is het altijd (behalve National Geographic) dolby digital 5.1 te zien in de Sonos App bij Audio Ingang bij de Sonos Arc. Ik heb natuurlijk niet alle zenders vergeleken oid maar bij bv Discovery, RTL4 of RTL8 of NPO1 heb ik 5.1 geluid.

Dat er geen DTS wordt ondersteund is me helder maar dat vind ik dan ook minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justme27 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:37:
Ik weet niet wat je bedoelt met "de tv als hub gebruikt " ...
TV als hub gebruiken is alle bronnen op de TV aansluiten en dan vanaf de TV een audio out leggen naar de speaker. Dit kan via HDMI eARC, HDMI ARC, S/PDIF Out, RCA out, et cetera. Andere optie is alle bronnen op de receiver/sound bar (wat bij een Sonos niet mogelijk is). Jij gebruikt de TV dus als hub waarmee dat device een beperkende factor kan zijn en je daarom mee moet nemen in het verhaal. Wat ik van LG mee heb gekregen is dat DTS 5.1 niet werkt maar dat DD 5.1 geen issue is.
Nu is het zo dat ik via de C+ module van ziggo tv kijk en dan is het altijd (behalve National Geographic) dolby digital 5.1....
Noem me een mierenneuker maar hoe kan je in één zin het woord "behalve" hebben en "altijd". Dan is het niet altijd.
Ik heb natuurlijk niet alle zenders vergeleken oid maar bij bv Discovery, RTL4 of RTL8 of NPO1 heb ik 5.1 geluid.
Wederom, nuance is wel een dingetje in dit verhaal.
Dat er geen DTS wordt ondersteund is me helder maar dat vind ik dan ook minder van belang.
Als KPN wel DTS uitstuurt dan wordt dat wel van belang. Oftewel is het uitzoeken welke audio KPN meestuurt. Ik acht de kans dat het DTS is zeer klein (lees eigenlijk nul).

Samenvattend:
  • De LG is niet de beperkende factor, die kan zowel DTS als DD aan.
  • De Sonos is de beperkende factor aangezien deze geen DTS aan kan.
Oftewel:
Zolang KPN geen DTS stuurt of je in kan stellen dat het Dolby Digital moet zijn dan kom je er mee weg.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 03-12-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justme27
@Fear: "Zolang KPN geen DTS stuurt of je in kan stellen dat het Dolby Digital is dan kom je er mee weg."

Stuurt de KPN via de interactieve TV box een signaal van 5.1 door aan de TV (en dan zou de TV dit kunnen doorzetten naar de sonos Arc en zou het geen probleem moeten zijn, zoals je zegt). Maar tot nu toe is het mij niet helder of de KPN interactieve TV box de audio doorgeeft als 5.1 (indien aanwezig) of alleen pcm stereo 2.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckysanta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 00:09
Ik kan bevestigen wat @justme27 zegt. Zelf heb ik gisteren mij Sonos Arc en One SL set geïnstalleerd via HDMI Arc.
Op het Ziggo kastje heb ik vervolgens de audio instellingen aangepast naar Dolby Digital.
Hierdoor word het 5.1 geluid van het tv kastje netjes doorgestuurd naar de tv en vervolgens naar de Arc.
Ik durf niet te zeggen of KPN dit ook ondersteund qua instellingen.

Overigens maak ik gebruik van de Ziggo MediaBox XL.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justme27 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:16:
Een dergelijke vraag is behoorlijk concreet en zou je mijns inziens bij KPN kunnen leggen. Hele verhaal eromheen met HDMI ARC en Sonos weglaten, maakt het verhaal onnodig lang en onnodig gecompliceerd (waardoor een simpele KPN Helpdesk mogelijk afhaakt). Dat is in dit topic idem.

Pagina: 1