Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijo85
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-06 16:46
Mijn vraag
Ik kochten een i7-6700K aan ter vervanging van de huidige i5-6400 CPU in de Asus ROG G20. Alles wordt herkend, maar ik raak niet verder dan het 'Windows-splash' screen. Meteen BSOD met elke keer een andere boodschap.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows
Memtest86

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* terugzetten op fabrieksinstellingen
* CMOS-reset
* nakijken koelpasta (te veel/te weinig)
* (opnieuw) EZ-flash naar laatste versie UEFI/BIOS.
* Fresh install (ook daar meteen na splash screen Windows een BSOD)
* Linux Live USB (idem dito, raak niet voorbij splash screen)
* Memtest86.

Te weten
* de Asus-UEFI van dit Mobo heeft de functie 'Tweak AI' niet (waar je manueel memory zou kunnen instellen)...
* Oude CPU erin, meteen opnieuw goed...
* Op het moederbord staat 'H170-P'. Dat is wellicht niet dezelfde als de 'H170-Pro' die op de Asus website wordt opgelijst?

Zie ik hier iets over het hoofd waardoor de CPU wel correct zou werken?

Afbeeldingen Memtest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6jyz9JbrTuuCRxzoP73RCLNjvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9BYfIEeGxlkzbvk8BjOIxQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY8PBTvn3xoLp5p3kZKAS74ndKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xwponDgNg40QiWJgogUdnDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:35
Het is een SFF bord en ik verwacht dat er cpu's met een TDP van maximaal 65w ondersteunt worden.
Dit is het moederbord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzkhuqwZ9t6JWWuoy278dkS_t2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkatvxej3uhRQgBmF8edaPYt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijo85
Dat is hem inderdaad. Dus het is op geen enkele manier mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:35
Ik verwacht het niet. Misschien moet je zelf even zoeken maar ik heb tot nu toe nog geen cpu support lijst gevonden van dat bord. Weet wel dat de snelste cpu die op dat bord geleverd is een i7-6700 is en dat is een 65w cpu en 65w geen vreemde limiet is voor dit soort systemen. HP en Dell werken ook op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijo85
Ok, bedankt alvast voor je berichtje. Daar had ik nog nooit bij stilgestaan, of toch tenminste daarover niet op voorhand men huiswerk over gemaakt.

Bedankt. Mocht iemand weten hoe je het zou kunnen omzeilen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijo85
Omdat ik ondertussen de processor te koop heb aangeboden, kreeg ik nog een suggestie.

Tip: Je kan de CPU ook instellen op een limiet van 65 watt, scheelt je verkoop/geruil. Kan softwarematig met Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU) of op je moederbord. Mogelijk kan je door middel van een max wattage en een undervolt zelfs een snellere CPU overhouden dan als je gaat voor een ruil met een 6700 :)

Maar gezien ik met de nieuwe CPU erin zelfs niet tot op het bureaublad raak, vermoed ik dat deze bypass niet lukt? Als ik hem met oude CPU zou instellen dan zijn die instellingen in Intel XTU niet geldig voor de nieuwe CPU...?
Pagina: 1