[Chrome OS] Windows PC bereiken via computernaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op mijn Chromebook gebruik ik de Microsoft (Android) RDP app om connectie te maken met de desktop van mijn Windows 10 computer. Dit lukt alleen op IP-adres en niet op computernaam. Dat is niet zo handig, omdat het IP-adres dynamisch is en soms verandert (zou ik in mijn router kunnen aanpassen, maar dat is natuurlijk symptoombestrijding ;)).
Weet iemand een manier om wel op computernaam te kunnen verbinden? Voor Linux vind ik hieromtrent wel wat tips (wins aanzetten), maar Chrome OS is toch weer iets anders.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Gaat het om van buiten jouw LAN te kunnen connecten op PCNaam of binnen jouw local network?

Als het gaat om lokaal verbinden:
Jouw PC zou zich ergens moeten kunnen registreren met zijn naam en huidige IP adres, normaal gesproken bij een lokale DNS server, maar ik ga er van uit dat je die niet hebt.

Onder Windows kun je de lokale hosts file aanpassen en daar de PC in bekend maken, maar het gaat hier om ChromeOS.

Ik durf zo even niet te zeggen of dit ook mogelijk is voor ChromeOS.
Mijn vermoeden is dat de Chromebook gebruikt maakt van de DNS-en van Google en mogelijk niet eens een lokale lookup doet.

Als het gaat om connectie maken van buiten jouw lokale netwerk, dan zul je zoiets moeten gaan gebruiken als DynDNS, waar jouw PC bij aanpassing van het IP adres de DNS servers van DynDNS update waarna jouw ChromeBook de PC weer kan vinden. Het gaat hier dan wel om registratie van jouw externe IP adres. Je zult dan ook op jouw router de RDP poorten moeten forwarden naar jouw PC.
Let er wel op dat dit enige veiligheids risico's met zich meebrengt.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Palomar schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:47:
... maar dat is natuurlijk symptoombestrijding ;))...
De oorzaak is, zoals @ElCondor ook al zegt, dat je chromebook een locale dns server niet wenst te gebruiken. Je zou een change request bij Google kunnen indienen, maar dat tast de basis van hun verdienmodel aan. Ik schat de kans dat zoiets lukt op <0%
... (wins aanzetten)...
Heb jij een wins server draaien dan? Overigens is wins basically SMBv1, dus langzaam maar zeker aan het verdwijnen

Kortom: toch maar symptoombestrijding ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ok thanks, het gaat idd om een lokale pc inmijn eigen netwerk. Ik kan de gedeelde map op mijn raspberry Pi (die ook in mijn LAN draait) wel gewoon benaderen met \\RASPBERRYPI\SHARE (of ik moet ooit wel dat IP-adres hebben opgegeven en toont ie nu wel de hostname). Dat is een samba-share, wat volgens mij hetzelfde idee is als Windows filesharing. Dus vandaar dacht ik dat het wel zou moeten kunnen.

Ook aan de configuratie van mijn Windows 10 machine ligt het denk ik niet, want vanaf een andere Windows 10 machine kan ik er wel gewoon een RDP naartoe doen op computernaam.

Maar als het echt niet kan dan zet ik het IP-adres van mijn pc wel vast in de router ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 30-11-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
Brahiewahiewa schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:50:
[...]

De oorzaak is, zoals @ElCondor ook al zegt, dat je chromebook een locale dns server niet wenst te gebruiken. Je zou een change request bij Google kunnen indienen, maar dat tast de basis van hun verdienmodel aan. Ik schat de kans dat zoiets lukt op <0%
Kan je niet eigen DNS servers instellen dan?;
https://www.howtogeek.com...s-server-on-a-chromebook/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:46
Waarom de PC niet gewoon een vast IP geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Itrme schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:49:
Waarom de PC niet gewoon een vast IP geven?
Dat heb ik idd ook maar gedaan ;)

Ik snap alleen nog niet helemaal waarom ik vanaf een Windows pc wel gewoon <computernaam> kan gebruiken en vanaf de chromebook niet. Beide gebruiken de Ziggo DNS-servers (waar dus niet mijn computernaam in is opgenomen). Windows doet kennelijk 'iets'/ gebruikt een bepaald protocol waardoor die wel op computernaam kan verbinden binnen het LAN met een andere Windows pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Windows heeft een eigen name resolver service gebaseerd op NetBIOS. Deze pikt door middel van een Masterbrowser de PC namen op het local subnet op, als ik me niet vergis.
NetBIOS is echter al redelijk oud en deprecated (Dacht ik). Chromebook zal dit dus niet ondersteunen. Of wellicht door middel van SAMBA, al weet ik niet of dit op j Chormebook ondersteund wordt.
SAMBA is het opensource alternatief voor Windows Filesharing waar NetBIOS vroeger de basis voor was, voordat alles TCP/IP werd.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15

Nakebod

Nope.

Brahiewahiewa schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:50:
[...]

Lokale DNS servers worden prima gebruikt op ChromeOS.
Maar als je op je router instelt dat de DHCP server een externe DNS zoals bijv 8.8.8.8 moet meesturen, dan gaat het niet werken nee. Het moet dan uiteraard wel echt een DNS server (Je router, firewall, PiHole, etc) op het lokale netwerk zijn.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ElCondor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:08:
Windows heeft een eigen name resolver service gebaseerd op NetBIOS. Deze pikt door middel van een Masterbrowser de PC namen op het local subnet op, als ik me niet vergis.
NetBIOS is echter al redelijk oud en deprecated (Dacht ik). Chromebook zal dit dus niet ondersteunen. Of wellicht door middel van SAMBA, al weet ik niet of dit op j Chormebook ondersteund wordt.
SAMBA is het opensource alternatief voor Windows Filesharing waar NetBIOS vroeger de basis voor was, voordat alles TCP/IP werd.
Thanks, dat zal het verklaren idd. Dat met NetBIOS herinner ik me nu ook weer. Vroeger ook wel met Linux zitten klooien en dan kon je dat vaak wel aan de praat krijgen met wat aanpassingen, maar op een Chromebook valt er niet veel aan te passen ;) Kan verder met Googlen ook niet veel vinden over dit specifieke probleem (behalve dat Chrome ook zn eigen RDP-protocol heeft, maar ik gebruik liever die van MS).

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 02-12-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Nakebod schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:33:
[...]

Lokale DNS servers worden prima gebruikt op ChromeOS.
Maar als je op je router instelt dat de DHCP server een externe DNS zoals bijv 8.8.8.8 moet meesturen, dan gaat het niet werken nee. Het moet dan uiteraard wel echt een DNS server (Je router, firewall, PiHole, etc) op het lokale netwerk zijn.
Ik had wel geprobeerd om op mijn chromebook als DNS het lokale IP van mijn Ziggo-modem/router op te geven (geen idee of daarop lokaal een DNS-server draait). Internet e.d. werkte nog wel, maar RDP naar hostname werkte nog steeds niet. En om nou een lokale DNS-server te gaan draaien vind ik ook weer niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:43:
[...]
En om nou een lokale DNS-server te gaan draaien vind ik ook weer niet nodig.
Een DHCP-server met dnsmasq zou wel prettig zijn, die combineert het een beetje. Als het modem van Ziggo dat niet ondersteunt kan je overwegen om de DHCP-server daarvan uit te zetten en een losse DHCP-server obv dnsmasq neer te zetten. Mijn router doet het dan toevallig wel via dnsmasq, anders zou ik het ws via m'n Pihole doen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:49:
[...]

Een DHCP-server met dnsmasq zou wel prettig zijn, die combineert het een beetje. Als het modem van Ziggo dat niet ondersteunt kan je overwegen om de DHCP-server daarvan uit te zetten en een losse DHCP-server obv dnsmasq neer te zetten. Mijn router doet het dan toevallig wel via dnsmasq, anders zou ik het ws via m'n Pihole doen.
Thanks, zal ik onthouden. Voor nu doe ik het even niet, want bij zulk soort homeserver-achtige constructies zul je altijd zien dat het prachtig werkt en op een dag plotseling niet meer. Bij voorkeur dat ik een paar dagen weg ben en vrouw en kinderen geen internet meer hebben en geen idee hebben hoe dat te fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:10:
[...]

Thanks, zal ik onthouden. Voor nu doe ik het even niet, want bij zulk soort homeserver-achtige constructies zul je altijd zien dat het prachtig werkt en op een dag plotseling niet meer. Bij voorkeur dat ik een paar dagen weg ben en vrouw en kinderen geen internet meer hebben en geen idee hebben hoe dat te fixen ;)
Het hangt een beetje af van wat je inricht; als je een thuisserver hebt staan, of een NAS, dan is dat misschien ook een richting. Aangenomen dat je die al wel stabiel hebt draaien. Zo niet, dan moet je het een beetje doen met wat je nu hebt denk ik. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roywall.e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-08 22:05
Wat ik hier allemaal lees zijn Windows oplossingen, maar als je bij de Windows PC de Chrome browser hebt staan ben je klaar.
Zoek op http://remotedesktop.google.com op de WinPC en stel deze in met een pincode, ga dan vervolgens naar de Chromebook en zet ook daar Chrome Remote Desktop op en login op de WinPC met de pincode die je net hebt ingesteld. En kies voor deze computer onthouden zodat je de pincode niet steeds hoeft in te vullen, als je dat niet wil.
Daarna kun je met je Chromebook volledig in je Desktop omgeving van je PC werken.
Mogelijk helpt dit andere met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Roywall.e schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:28:
Wat ik hier allemaal lees zijn Windows oplossingen, maar als je bij de Windows PC de Chrome browser hebt staan ben je klaar.
Zoek op http://remotedesktop.google.com op de WinPC en stel deze in met een pincode, ga dan vervolgens naar de Chromebook en zet ook daar Chrome Remote Desktop op en login op de WinPC met de pincode die je net hebt ingesteld. En kies voor deze computer onthouden zodat je de pincode niet steeds hoeft in te vullen, als je dat niet wil.
Daarna kun je met je Chromebook volledig in je Desktop omgeving van je PC werken.
Mogelijk helpt dit andere met hetzelfde probleem.
Dank voor je reactie. Die ben ik idd ook tegengekomen, maar dan moet je weer iets extra's op je pc installeren (met mogelijke beveiligingsrisico's van dien), terwijl ms rdp er al opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roywall.e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-08 22:05
Nee, het is web based maar de Chrome browser moet er wel opstaan. Dat is waar.
Pagina: 1