Isoleren garage zonder verwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:11
Ik heb recent een huis gekocht met een aangebouwde garage.
Deze heeft een halfsteens muur met een sectionale garagedeur (geïsoleerd).
De temperatuur zakt nu al tot zo'n 8 graden.

Nu is het plan om op termijn een vriezer in de garage te plaatsen.
Wat ik heb begrepen is dat dergelijke apparaten eigenlijk een minimum omgevingstemperatuur van 10 graden nodig hebben. Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat in de zomer de temperatuur ook aardig oploopt in de garage, wat de vriezer ook niet heel leuk zal vinden.

Nu had ik het idee om de garage te isoleren. De muren hebben ventilatie "roosters" dus wat betreft ventilatie zou dat goed moeten zitten. Nu heb ik 3 vragen:
  1. Zal isolatie van de garage voldoende zijn om een temperatuur in de garage boven de 10 graden te houden?
  2. Wat kan ik verwachten qua temperatuur in de zomer na isolatie?
  3. Daarnaast ben ik niet van plan om een verwarming te plaatsen in de garage. Gaat dat problemen geven m.b.t. vocht? Op dit moment schommelt de luchtvochtigheid in de garage tussen de 65 en 70%.
Alle input wordt uiteraard gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Het enige wat isolatie doet is het uitwisselen van warmte/kou van de ene naar de andere kant van de isolatie vertragen. Isolatie zelf zal dus nooit een ruimte op een bepaalde temperatuur houden, je hebt aanvoer van warmte nodig en voldoende 'vertraging' van het verlies van warmte.

Als de garage aan een verwarmd huis vast zit dan lekt je huis al wat warmte de garage in, die kun je eventueel wat langer vasthouden met meer isolatie in de garage (natuurlijk de muur tussen de woning en de garage niet isoleren dan ;))

Als je het een beetje warm(ig) wilt houden in de garage is isoleren stap 1, een vriezer geeft al wat warmte af, dus goede kans dat het een stuk warmer dan buiten zal zijn met isolatie, en voor die ene week strenge winter per jaar kun je een vorstbeschermer neerzetten, die bij extreme kou de boel een beetje bijstookt op elektriciteit.

In de zomer houdt isolatie logischerwijs de warmte langer buiten, maar alleen bij heel gecontroleerde omgevingen is te zeggen hoeveel graden dat concreet scheelt (over hoe veel tijd).

In de basis: ja isoleren is een goed idee, maar gaat het niet gegarandeerd oplossen.

Ventileren zorgt dat je geen problemen met vocht krijgt, zeker als de garage warmer zal zijn zijn heb je juist minder vochtproblemen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.