Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:28
Ik vermoed dat mijn warmtepomp te veel pendelt, doordat hij vrij groot is in vehouding met het afgifte systeen. Echter, ik heb moeite met het begrijpen van de grafieken die ik zie op mijn Plugwise systeem.

Ik heb een Remeha Mercuria 11kW lucht-water warmtepomp i.c.m. een Plugwise naregeling.
De Plugwise Adam praat Opentherm met de warmtepomp en regelt onafhankelijk verschillende zones in huis.

Via de webinterface van de Adam kan je een grafiekje opvragen om te volgen wat de warmtepomp doet.

In de onderste grafiek 'Activity' zie je:
  1. De zwarte lijn is het modulatieniveau die in de grafiek óf 100% of 0% is. Volgens Plugwise presenteert de Adam letterlijk wat ze van de warmtepomp doorkrijgen via OpenTherm.
  2. De rode balk/grafiek geeft de boilerstate aan; ON (als 25% weergegeven) en OFF (als 0% weergeven).
Je ziet dus dat op sommige momement het modulatieniveau 100% is, terwijl de boilerstate=OFF. Hoe kan dat?
De buitenunit hoor ik op dan gewoon draaien. De buitenunit wisselt in snelheid; soms draait die hard en soms zacht, dus het modulatieniveau lijkt me sowieso niet te kloppen.

Ook zie ik dat de 'intendended boiler temperature' redelijk gelijk blijft, maar soms dat de 'boiler temperature' (temp uitgaand water) lager wordt. Dit valt niet echt samen met de tijd dat het modulatieniveau 0% is, maar dat kan ook door de gebrekkige Plugwise grafiek komen en de logging.

Kan je uit deze grafieken opmaken dat de warmtepomp pendelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Deu-fjiVxrfybKZLvzTBfqkLqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRmZh6U6umOfaorFslXCL1xc.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je een buffer vat? Heb je ook logging van stroomopname WP? Mooiste zou zijn ook een loggende warmtemeter, maar dat zal wel niet.

Pendelen is echt vele stopstarts per uur met runs van een paar minuten of minder. Dit ziet er niet heel verkeerd uit lijkt me. Maar zonder meters aan de verbruiks of opwekkant weet je niet wat de WP doet.

En weet je zeker dat de WP opentherm eet en ook zo ingesteld is? Nagenoeg alle WP’s regelen op (retour-)watertemp, aangezien thermostaten door de lage temperaturen en (daardoor) langszame afgiftesystemen altijd flink achterlopen.
De enige toegevoegde waarde zou kunnen zijn als de WP word gestart met enkel een kleine zone open, dat hij dan onderin modulatie start ipv vol gas. Verder kan de WP alles goed zelf regelen als de stooklijn goed is bepaald.

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-11-2020 23:07 ]

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:28
@bbbrumbrum ik heb een 80L buffervat. Helaas nog geen logging van de stroomopname. Wordt aan gewerkt...

In Plugwise staat OpenTherm aangegeven (screenshot hieronder). In de installatiehandleiding van de Mecuria zie ik dat modulerende Opentherm thermostaat aansluiten mogelijk is, maar geen idee of die dan het moduleersignaal gewoon negeert en omzet naar AAN/UIT...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3SyLTPiRVnVUV_J3f4QTysIevM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhynjlURSn8tUolJ2pHJOpIp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat bedoel je met je alinea over toegvoegde waarde? Dat het goed zo werken als je wp zo configureerd?