Beste manier om je smartphone op te laden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-02-2022
Hallo,

Dit onderwerp hebben jullie vast al ontelbare keren voorbij zien komen, maar er heerst (ook bij mij) nogal wat onduidelijkheid over de best mogelijke manier van opladen van je smartphone.
(daarmee bedoel ik dus hoe je de levensduur van je accu het langst mogelijk in optimale conditie kunt houden)

Graag zou ik daarom jullie mening hierover horen...

In de onderstaande tabel heb ik mijn bevindingen genoteerd met mijn iPhone 12 Pro Max.

• Ik probeer mijn accu nooit te laten dalen beneden de 20%, dus plug hem altijd in wanneer hij de 20% aantikt (of net daar boven)

• Ik laat ALTIJD op met de kabel, dus nooit via wireless-charging, MagSafe of wat dan ook

[ 5W laden ] / [ 10W laden ]

33% opgeladen na 30min / 47% opgeladen na 30min
47% opgeladen na 1u / 75% opgeladen na 1u
60% opgeladen na 1u 30min / 91% opgeladen na 1u 30min
73% opgeladen na 2u / 97% opgeladen na 2u
85% opgeladen na 2u 30min
95% opgeladen na 3u
97% opgeladen na 3u 30min
------- -------

Tijd nodig voor 80%: 2u 15min / Tijd nodig voor 80%: 1u 15min
Tijd nodig voor 100%: 3u 30min / Tijd nodig voor 100%: 2u

Nu lees ik vaak tegenstrijdige berichten;

- Veel mensen zeggen dat het het beste is om je accu tussen de 20%-80% te houden, waar anderen beweren dat het allemaal niks uitmaakt.
Sommigen durven zelfs te beweren dat het geen kwaad kan je accu telkens tussen de 80%-100% te laten schommelen.

- Anderen zeggen (puur wat betreft de gezondheid van je accu, de laadtijden buiten beschouwing gelaten) dat het het best is om een oplader te gebruiken met een zo laag mogelijk voltage...

Nu zou ik graag van jullie willen horen, wat jullie mening is over accu opladen, en hoe ik de accu zo lang mogelijk in een zo optimaal mogelijke conditie kan houden?

Is het het best om tussen de 20%-80% te blijven, en om met een zo laag mogelijk voltage te laden... of spelen er nog andere factoren?

"Never settle for average, when you were born to stand out!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SureshR
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 22:34
Ik houd mijn iPhone 11 doorgaans tussen de 80% en 20%. De batterijcapaciteit is, zegt m'n iPhone in ieder geval, nog 100%. Ik heb de telefoon nu 8 maanden. Ik blijf dus persoonlijk bij deze manier van laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:37
Je batterij slijt het hardst bij hoge temperaturen. In de zomer dus niet in de volle zon leggen en al helemaal niet opladen in een warme omgeving.

Daarnaast slijt ie ook hard bij lading boven de 80 % en onder 30 %. Idealiter houd je je lading daar tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een batterij heeft een maximaal aantal Watt-uren die je eruit kan halen. Jouw invloed zal niet erg groot zijn.
Je hebt wel invloed op de snelheid waarop je deze verbruikt.
Geen idee welke exacte chemie de iPhone 12 heeft, dus daar kan ik geen nummer aan hangen.

Je hebt drie variabelen waarmee je iets kan doen.
1. Het vermogen van de oplader. Theoretisch voor de levensduur van de accu is minder beter. Echter staat dat haaks op het beoogde gebruik. De iPhone regelt zelf al dat hij 's nachts niet tot het randje gaat met geoptimaliseerd laden.
Aan de spanning kan je niets doen, dat regelt de iPhone zelf.

2. Hoe vaak je oplaadt. Theoretisch gezien zou het beter zijn om halverwege de dag stukjes langzaam bij te laden. Maar het toestel doet dit dan wel met de maximale stroom. Dus dat heft het voordeel weer deels op.
Je riskeert met vaak stukjes laden ook dat er een offset komt in de daadwerkelijke capaciteit en je uitvalproblemen krijgt naarmate de leeftijd vordert. Je moet regelmatig naar 100% om dit te voorkomen.

3. Hoe snel je ontlaadt. Als je de accu heel snel opslurpt met video's opnemen en games is dat net zo erg als snel opladen. Plus dat je toestel hiermee vaak ook nog erg warm wordt. Maar als de accu warm is kun je er wel meer uit halen. Niet veel, een paar procent.

Maar met dat alles rekening houden hindert je gebruik van het ding enorm, ik ben er dus ook niet mee bezig. Tegen de tijd dat mijn batterij ten einde loopt is iOS support ook wel afgelopen. Hoewel dat steeds langer duurt.
Als je tweemaal daags moet opladen omdat je anders de dag niet door komt dan ben je er misschien te veel op aan het kijken? Check je schermtijden.

Als je alle energie verliest aan bellen kun je misschien een draadloze oplader op je kantoor leggen.

Je hoeft er max ~3 jaar mee te doen toch? Niet 20 zoals bij een auto.
3 jaar is prima haalbaar, mits je het toestel niet misbruikt voor langdurige game sessies of 5 uur per dag scrollen op facebook tweakers. (facebook/tiktok met de autoplay video's is erger dan tweakers)

iPhone 8 - 2 jaar oud - 83% batterij, doet het nog de hele dag gemiddeld 70% gebruik, tenzij hij veel foto's moet maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maar is het niet ook nog de vraag of 100% (of 0%) gelijk staat aan de maximale capaciteit?

Mijn elektrische auto kan ik bijvoorbeeld wel softwarematig naar 100% laden maar niet daadwerkelijk naar 100% en het zelfde geld daar voor 0%.

Met een iPhone accu voor mij persoonlijk niet relevant maar voor iets waar je langer mee doet, of waar vervanging duur is (zoals mijn auto) weer wel.

Edit: Hier hangt het toestel altijd de hele nacht aan de 20w lader overigens, laad ik gedurende de dag in de auto bij (vanwege de radio koppeling) en ligt hij soms uren achter elkaar op een QI plaatje op kantoor, tot nu toe nooit problemen ondervonden en verkoop mijn iPhone elk jaar met 100% capaciteit (met een X als uitzondering, die had 95%). Ik til er niet te zwaar aan, lekker gebruiken :)

[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 30-11-2020 00:20 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Naar mijn weten slijt een accu pas echt hard na 300-500 laadcycli.
Tot 100% opladen is één laadcyclus. (De telefoon hierna aan de lader laten hangen zorgt langzaam voor meer laadcycli)
Naar 80% opladen is 0,2-ish laadcycli.

Als je zoals @Donstil elk jaar je mobiel verkoopt en een nieuwe haalt, zal je inderdaad bijna nooit last hebben van degradatie van je accu.

My 2 cents:
Ik heb sinds begin 2018 een Sony Xperia Z1 Compact en vanaf dag één nooit boven de 80% opgeladen, met 2 of 3 uitzonderingen daargelaten.
Mijn accu capaciteit ligt nu nog boven 95%

Ik heb hiervoor de applicatie "AccuBattery" gebruikt, die geeft een seintje zodra je op 80% zit. Sony heeft zelf ook nog wat laad-truckjes om je battery te ontlasten zoals boven 90% langzamer gaan laden, maar daar niet echt gebruik van gemaakt :+

We gaan zien hoelang deze accu nog mee gaat, maar ik vond het wel interessant om te kijken of het effect heeft. Het was sowieso mijn doel om langer met deze mobiel te doen, en dat lijkt wel te gaan lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 20:16
Tot nu toe hield ik er weinig rekening mee. ‘s nachts aan de lader en ‘s ochtends is hij vol. Ook ga ik wel vaker onder de 20%.

Ik vind dit best interessant en wil dit ook wel toepassen. Maar hoe doen jullie dit praktisch?
Niet onder de 20% gaan lijkt me wel te doen. Dat is kwestie van op tijd inpluggen.
Maar niet tot 100% laden? Laden jullie dan niet ‘s nachts? Je kan toch moeilijk midden in de nacht je gsm uittrekken? Of kan je dit softwarematig afblokken zodat er ook via geoptimaliseerd laden niet verder dan de 80% wordt geladen?
Dit moet wel eenvoudig af te zetten zijn dan zodat je af en toe naar 100% kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik laad inderdaad niet ‘s nachts. Laden van batterijen is namelijk nooit zonder risico en ik ben in de gelegenheid dat ik overdag kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
C.QL schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:48:
Tot nu toe hield ik er weinig rekening mee. ‘s nachts aan de lader en ‘s ochtends is hij vol. Ook ga ik wel vaker onder de 20%.

Ik vind dit best interessant en wil dit ook wel toepassen. Maar hoe doen jullie dit praktisch?
Niet onder de 20% gaan lijkt me wel te doen. Dat is kwestie van op tijd inpluggen.
Maar niet tot 100% laden? Laden jullie dan niet ‘s nachts? Je kan toch moeilijk midden in de nacht je gsm uittrekken? Of kan je dit softwarematig afblokken zodat er ook via geoptimaliseerd laden niet verder dan de 80% wordt geladen?
Dit moet wel eenvoudig af te zetten zijn dan zodat je af en toe naar 100% kan laden.
Niet onder de 20% gaan houd ik geen rekening mee. Gezien mijn ervaring met op de accu letten is dat ook niet nodig geweest als ik naar de huidige capaciteit kijk na 2,5 jaar. YMMV

Tot 80% laden doe ik dus met AccuBattery. Die geeft een geluidssignaal en gaat trillen zodra de 80% is gehaald. Je moet nog steeds de kabel er dan uit halen, want voor zover ik weet is er momenteel geen enkele mobiel die de stroom kan afsluiten als er een kabel ingeplugt is.

Ik laad dan ook niet 's nachts mijn telefoon op, dat is volgens mij de grootste boosdoener van accu degradatie.
Als ik 's avonds op de bank zit is mijn accu meestal wat laag en laad ik hem op tot 80%.
Om 22:15 schakelt mijn mobiel automatisch de wifi en mobile data uit. Voornamelijk om mij op dat moment echt los te koppelen van het net, maar het scheelt ook weer batterijverbruik tijdens de nacht :)
Als ik AccuBattery mag geloven kost de nacht mij iets minder dan 1% accu per uur.
's ochtends gaat alle data weer aan en heb ik nog genoeg accu voor de dag. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel je je mobiel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32
Ervaringswaarde:
iPhone X, bijna 3 jaar oud
Gaat elke nacht aan de lader als ik niet met de auto rijd, en dan uiteraard tot 100%.
Onder de 20% kom ik zelden.

Battery health nu: 88%.
Meestal zit ik rond de 30% aan het einde van de dag.

Kan ik perfect mee leven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je een beetje snel wilt laden kan je 100 laders in 1x in ieder geval wel skippen :P

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Anarchist
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-04 09:17
Ik laad m'n werktelefoon (iPhone 7, 1 jaar oud) niet verder dan 80% met de orginele apple oplader. De batterijconditie is nog steeds 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Prodigy1982
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-02-2022
Weet er iemand of er zo'n app is voor de iPhone... die je waarschuwt bij 80%?
(dat lijkt me dan wel handig)

"Never settle for average, when you were born to stand out!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:42
The_Anarchist schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:47:
Ik laad m'n werktelefoon (iPhone 7, 1 jaar oud) niet verder dan 80% met de orginele apple oplader. De batterijconditie is nog steeds 100%.
Om een batterij te kalibreren zodat een correct % weergegeven wordt, moet je de batterij laden van 0 tot 100% in 1 keer. Door systematisch 20 naar 80% te laden zal hij de capaciteit overschatten waardoor hij langer denkt dat hij 100% conditie heeft. In werkelijkheid zal de batterij hoe dan ook slijten en minder zijn dan de 100% die hij aangeeft.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 09:43
Dit regelt iOS toch ook zelf tegenwoordig? Dat heb ik wel aan gezet maar verder let ik er niet echt op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 19:29

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

iOS heeft hier inderdaad ook ingebouwde functionaliteit voor. Ik doe zelf eigenlijk niets speciaals. Mijn iPhone hangt ‘s nachts aan de lader, in de auto bij langere ritten (denk aan 30min of meer), of als ik vind dat het nodig is. Dagelijks gebruiken en op deze manier opladen van mijn iPhone 8+ lijkt geen issues op te leveren. Na 3,5 jaar heb ik nog 91% van de originele capaciteit over.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tussen 20-80% is inderdaad prima en een goed streven. Wat de grootste schade oplevert is hitte en de hele tijd trickle charging; dat wil zeggen even van de lader halen, een paar minuutjes gebruiken en weer terug op de lader knikkeren. Dat is het belangrijkste naar mijn mening om te onthouden en dan kom je al een heel eind. iOS zelf helpt daar inderdaad ook bij tegenwoordig als je die functie aan hebt staan (default).

Snelladen maakt redelijk weinig uit als het een goede lader is, er komt dan wel meer hitte vrij maar dat is kortstondig en bij 80% zal de telefoon direct omschakelen naar een lager wattage en langzaam verder laden. (Ik zou alleen niet snelladen EN de telefoon zwaar belasten tegelijk, dan krijg je wel veel hitte vorming. Een keertje kan geen kwaad, maar doe je dat dagelijks dan degenereert ie echt wel sneller.) "Traag" laden (eg: 5-10W) is wel beter beter, maar een keertje als je haast hebt hem op de snellader leggen zal echt geen probleem zijn. Ik gebruik zelf overigens een slome Qi-lader van 5W (nominaal: 4W laden). Accu van m'n X was 91% na 2 jaar ofzo, denk dat dat best prima is met tenminste 1x per dag opladen waarvan af en toe met snellader. En in de auto soms gezondigd met het "trickle charging".

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:22
Ik vraag me af of het allemaal nog zo veel uit maakt. Ik hou niet van een lege accu, dus ik laad mijn iPhone X continu bij. In principe doe ik alles fout om de accu te ontzien:
  • Sowieso ieder nacht op wireless charger.
  • Sinds we thuiswerken ligt hij zowat de hele dag op een wireless charger.
  • Laad hem vaak bij tussen 70 & 100%
  • Heb hem ook vaak max bedraad geladen met een iPad lader.
  • Telefoon ook wel regelmatig buiten in de zon gebruikt waarbij hij te heet werd.
  • En bij lange autovakanties in zuid europa gaat hij ook aan de lader terwijl CarPlay gebruikt wordt.
Resultaat: telefoon is > 3 jr oud (nov 2017), accu is nog 89%. Iets beter dan die van @Tommie12 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 21:32
C.QL schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:48:
Je kan toch moeilijk midden in de nacht je gsm uittrekken?
Flauwe grap:
Je GSM aantrekken lijkt mij al bijzonder moeilijk. Laat staan uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste manier om je smartphone op te laden?
Met geschikte lader, en MFI of originele laadkabel. iPhone regelt zelf het vermogen van opladen, dus of je nu iPad-lader gebruikt of meegeleverde lader.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:02
Tja, de meeste relevante opmerkingen zijn wel gemaakt.
Vanuit duurzaamheidsoogpunt helemaal mee eens, maar sinds ik een paar batterijen heb laten vervangen voor iets van 40-50€ Per stuk en 45 minuten wachten kan het me eerlijk gezegd niet meer boeien.

Een iPhone laad zelf ‘verstandig’ op met geoptimaliseerd laden, dus ik gooi hem elke avond op de draadloze lader en klaar ben ik :) (y) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-04 22:40
Dat geoptimaliseerd opladen klinkt erg leuk maar doet bij mij totaal niets?!

Redelijk vast patroon, zeker met opstaan door de weeks. Maar als ik de grafiek bekijk ramt de magsafe hem zo vol en is hij in een goed uur vaak 100%

Na 1,5 maand zou ik verwachten dat dit toch wel zou moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRizKMuqzMyJZseErVqejFgipUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AenqJe3rKXtp6Sr1XkrokjWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door basjuhh op 01-12-2020 18:27 . Reden: Pic als bijlage ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
basjuhh schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:25:
Dat geoptimaliseerd opladen klinkt erg leuk maar doet bij mij totaal niets?!

Redelijk vast patroon, zeker met opstaan door de weeks. Maar als ik de grafiek bekijk ramt de magsafe hem zo vol en is hij in een goed uur vaak 100%

Na 1,5 maand zou ik verwachten dat dit toch wel zou moeten werken?

[Afbeelding]
Heb ik ook gehad, had bij mij te maken met locatie services die ik had uitgechakeld:
System Customization
Start the settings app on your iPhone and tap Privacy.
Tap Location Services.
Scroll down and tap on System Services.
Make sure System Customization is enabled. Toggle it on if it’s not yet already.

Significant Locations
Start the settings app on your iPhone and tap Privacy.
Tap on Location Services.
Scroll down and tap on System Services.
Tap Significant Locations. You’d be requested to authorize entry either by Face ID, touch ID or your iPhone password.
Make sure Significant Locations is turned on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Deze opties staan aan... blijkbaar is er nog iets anders dat het bij mij na 1,5 maand nog niet werkt :-(
MP3-Junky schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:02:
[...]

Heb ik ook gehad, had bij mij te maken met locatie services die ik had uitgechakeld:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
basjuhh schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:17:
Deze opties staan aan... blijkbaar is er nog iets anders dat het bij mij na 1,5 maand nog niet werkt :-(

[...]
System customisation ook?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.guidingtech.com/imager/assets/2020/03/748528/fix-iphone-optimized-battery-charging-not-working-07_935adec67b324b146ff212ec4c69054f.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Ja die staat aan (Systeemaanpassingen)
Pagina: 1