Deurgat opgevuld met cellenbeton, hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 21:24

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Wij hebben 2 kamers samengevoegd tot 1 door een tussenwand je weg te halen (houten frame met gipsplaten, was goed te doen)

Vervolgens afgelopen weekend een van de deurkozijnen weggehaald en het ontstane gat volgebouwd met cellenbetonblokken. Hierbij uiteraard eerst wat research gedaan. Ze zijn met enige regelmaat met veerankers aan de bestaande wanden en het plafond bevestigd en we hebben aan de bovenkant en zijkanten 0.5 tot 1cm ruimte gelaten.

Over dit laatste gaat mijn vraag nu, ik lees wat wisselende verhalen op het grote web. Tussen de wand en het plafond begrijp ik dat ik dit met bouwschuim (purschuim) dien te vullen, wat ik ook bij de bestaande wand zie, maar wat doe ik aan de zijkanten? Vul ik dit helemaal dicht op met de bouwlijm of ook met pur? Ik dacht het laatste maar ga twijfelen nu.

De laatste stap wordt stucen natuurlijk maar dit laat ik naderhand doen.

Geen foto's helaas, het is de nieuwe woning waar ik niet ben momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door Blamm op 29-11-2020 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 22:27

mark-k

AKA markkNL

Bij mijn huis heeft de aannemer de zijkanten ook met pur aan elkaar gezet, dus ik gok dat dat prima is (anders hoor ik t ook graag :9 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:06
Let er wel op dat je de juiste pur gebruikt.
Er zijn verschillende soorten namelijk.

En spuit met een plantenspuit de gleuf nat, dan hecht de pur beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
FRANQ schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:36:
Let er wel op dat je de juiste pur gebruikt.
Er zijn verschillende soorten namelijk.

En spuit met een plantenspuit de gleuf nat, dan hecht de pur beter.
Bij toolstation gekocht op aanraden van de verkoper dus heb ik goede hoop in. Bedankt voor de extra tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Blamm schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:19:
[...]

Bij toolstation gekocht op aanraden van de verkoper dus heb ik goede hoop in. Bedankt voor de extra tip
Ook die hebben verschillende soorten. Je hebt PUR die een soort van bros opdroogd en direct scheurt als je er aan trekt. Je hebt ook PUR die 'blijvend elastisch' is. De mate van opzwellen verschilt ook.

Brosser is veelal goedkoper maar zelden echt gewenst.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-11-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:23:
[...]

Ook die hebben verschillende soorten. Je hebt PUR die een soort van bros opdroogd en direct scheurt als je er aan trekt. Je hebt ook PUR die 'blijvend elastisch' is. De mate van opzwellen verschilt ook.

Brosser is veelal goedkoper maar zelden echt gewenst.
Uit ervaring tips voor goede merken/types? Koop liever nu een nieuwe bus dan achteraf.

Heb deze nu gekocht: https://www.toolstation.nl/zwaluw-purschuim/p71103

[ Voor 7% gewijzigd door Blamm op 29-11-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Blamm schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:28:
[...]

Uit ervaring tips voor goede merken/types? Koop liever nu een nieuwe bus dan achteraf.

Niet in het kader van cellenbeton, wel voor allerlei kierdichting met FM 330 van illbruck.

Ik heb verder geen idee of die elasticiteit in jouw geval gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielzzzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:18
kabeltjekabel schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:44:
[...]

Niet in het kader van cellenbeton, wel voor allerlei kierdichting met FM 330 van illbruck.

Ik heb verder geen idee of die elasticiteit in jouw geval gewenst is.
Dat is ook zeer goed PUR schuim. Echter hij heeft een mooi rietjes schuim mee gekregen, wel het verkeerde merk (ja ik heb aandelen >:) ). Werkt ook prima voor iemand die niet elke dag pur gebruikt.

Voeg netjes voor bevochtigen van de voeg, voor ongeveer 50% vol doen, dan hoef je niet achterlijk veel af te snijden. Gewoon deze gebruiken dus.

Nadeel van schuim als de FM330 het is elastisch, je stucwerk niet ;)

Mooiste is natuurlijk een Nullifire FF197 van illbruck, vooral vanwege brandwerendheid. adaptertje erop zodat je met een rietje kan spuiten en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:17
Mooiste was m.i. om helemaal geen naad aan de zijkanten te hebben. Nergens voor nodig bij zo’n kleine breedte :) Nog mooier was natuurlijk om hetzelfde materiaal te gebruiken als waar de muren al van gemaakt waren. Maar goed, zo gaat het ook wel. Wordt er wel tijdens het stucen wat gaasband op de plek van de naden geplaatst?

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 30-11-2020 08:20 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

Alle PUR schuimen zijn flexibel genoeg.
Sterkste PUR en tevens best geluidsisolerende zijn tweecomponent PUR-schuim.

Onder de bus zit een knop die je omdraait zodat de componenten gaan mengen. Je moet de bus dan wel in 1 maal leegspuiten omdat hij anders kan knappen. Veel mensen hebben slechte ervaring met 2k schuim omdat ze niet weten hoe ze het moeten gebruiken.

Helaas ga je altijd scheuren zien in het stucwerk. Het type PUR maakt daar geen enkel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Pur. Ik heb hier op zolder de veels te grote en hoge ruimte verbouwd. Vliering erin muren en deurkozijnen eronder.

De vliering leunt op balken met een brug in het midden van de zolder. de brug steunt op twee palen.
Hout. Hout is weliswaar mooi recht en droog maar kan in potentie wel werken.

De houten palen zijn dunner dan de Ytong blokken. die ertussen staan.
Daar direct overheen afsmeren en stukken zou drama worden..de palen zijn nu ingesloten in de pur.
Eerst de kierenvullen en toen afspuiten.. ik heb er daarna een plaat bedekt met huishoudfolie tegenaan gezet. Was het gelijk vlak, De purvlakte is zeker 18cm breed en 230cm hoog. en twee keer.. ene kant muur andere kant muur

Pur kan je schuren. Daarna gaas erover en afwerken. Nooit een scheur gezien in het stucwerk.

Pur dus.

Kijk wel uit met Pur in oude bestaande muren met kieren die kunnen afvloeien in wandcontacdozen en lichtknoppen.
Natte Pur geleidt namelijk prima... krijg je ander haar van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:05
Pur is giftig, zorg dat u ademhalingsbescherming draagt en/of de ruimte goed laat ventileren.

[ Voor 27% gewijzigd door T-Forever op 01-12-2020 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielzzzz
T-Forever schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:27:
Pur is giftig, zorg dat u een mondkapje draagt en/of de ruimte goed laat ventileren.
Helaas is dat foutief.
Het deel wat giftig is, isocyanaat. In dit geval MDI is giftig bij inademen.

Dat gebeurt niet, omdat de isocyanaat niet verdamd, en reageert met het polyol deel in de bus dus er is amper vrij isocyanaa om te verdampen.

Eigenlijk is het ergste het vlambare gas :)
Part schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:04:
Alle PUR schuimen zijn flexibel genoeg.
Sterkste PUR en tevens best geluidsisolerende zijn tweecomponent PUR-schuim.

Onder de bus zit een knop die je omdraait zodat de componenten gaan mengen. Je moet de bus dan wel in 1 maal leegspuiten omdat hij anders kan knappen. Veel mensen hebben slechte ervaring met 2k schuim omdat ze niet weten hoe ze het moeten gebruiken.

Helaas ga je altijd scheuren zien in het stucwerk. Het type PUR maakt daar geen enkel verschil in.
Mwah, 1,5c pur schuim is niet meet het sterkste hoor, en goed Dimensionale stabiel schuim zou geen scheuren mogen maken. Alleen even 1 weekje wachten, dan is de werking het sterkste daarna is het eigenlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle wijze woorden! Ik ga er mee aan de slag en heb er vertrouwen in dat het wel goed komt zo.

Het stucen laat ik aan een professional over.

Wellicht had ik het achteraf beter kunnen laten aansluiten helemaal, maar dan had ik de ankers er weer lastig tussen gekregen denk ik de ene kant van de muur was trouwens al gasbeton, de andere kant gipsblokken. We zijn niet de eerste bewoners die hier aan de slag zijn gegaan zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 20:37

T.C

T-Forever schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:27:
Pur is giftig, zorg dat u een mondkapje draagt en/of de ruimte goed laat ventileren.
Of PUR giftig is, hangt (zoals hierboven geschreven) af van de dampen die er vrijkomen en/of op je huid terecht komt.

Maar als het giftig is bij inademing, gaat een simpel mondkapje echt niet helpen.
Dan moet je een mondmasker met geschikte filterbussen dragen of zelfs een masker met onafhankelijke lucht voorziening.

Ventileren is wel verstandig.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Blamm schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:28:
[...]

Je hebt de juiste PUR schuim gekocht. Flex PUR heeft de eigenschap na te zwellen als het met natte materialen wordt afgewerkt (o.a. stucen). Dat zie je dus terug in de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

nielzzzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:06:
[...]

[...]

Mwah, 1,5c pur schuim is niet meet het sterkste hoor, en goed Dimensionale stabiel schuim zou geen scheuren mogen maken. Alleen even 1 weekje wachten, dan is de werking het sterkste daarna is het eigenlijk weg.
Het is ook niet de PUR dat scheuren veroorzaakt maar het verschil in uitzettingscoëfficiënt van de cellenbeton ten opzichte van de rest van de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb bij mijn verbouwing iets soortgelijks gedaan. Kieren gevuld met purschuim, daarna de pur vlak gesneden. Stukadoor heeft vervolgens stucgaas op de naden aangebracht en alles gestuukt. Je ziet niet dat er ooit een deur heeft gezeten :)

Heb tijdens de verbouwing voornamelijk Illbruk FM310 gebruikt. Voorbevochtigen van de ondergrond helpt inderdaad voor de hechting. Niet té nat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
nielzzzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:06:
[...]
Dat gebeurt niet, omdat de isocyanaat niet verdamd, en reageert met het polyol deel in de bus dus er is amper vrij isocyanaa om te verdampen.
[...]
Nu ga je ervan uit dat de verhoudingen precies kloppen (kunnen ze niet garanderen), en de exotherme reactie begint pas buiten de fles, pas als het volledig uitgehard is is het niet meer schadelijk.

Amper vrijkomen is nog steeds schadelijk als je er elke dag mee werkt en al helemaal als je vergeet te ventileren.

Hou het dus vooral simpel

Bij ons op het werk hebben we middelen waar we als we willen wel 4 verschillende handschoenen voor kunnen gebruiken, maar dan maak je het de leek alleen maar moeilijker, dus we kiezen voor het beste te gebruiken voor alles, dat voorkomt simpelweg letsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielzzzz
T-Forever schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:51:
[...]

Nu ga je ervan uit dat de verhoudingen precies kloppen (kunnen ze niet garanderen), en de exotherme reactie begint pas buiten de fles, pas als het volledig uitgehard is is het niet meer schadelijk.

Amper vrijkomen is nog steeds schadelijk als je er elke dag mee werkt en al helemaal als je vergeet te ventileren.

Hou het dus vooral simpel

Bij ons op het werk hebben we middelen waar we als we willen wel 4 verschillende handschoenen voor kunnen gebruiken, maar dan maak je het de leek alleen maar moeilijker, dus we kiezen voor het beste te gebruiken voor alles, dat voorkomt simpelweg letsel.
Sterker nog dat kunnen wij 100% garanderen. Dat is altijd precies goed, dus niet lullen :P.
De reactie is al lang begonnen hoor in de fles, dat noemen we het pre-polymeer. Ventileren is nodig voor het gas.

Niet voor de MDI, als je nou TDI gebruikt dan zou ik maar even een goed masker halen. Maar dat gebruikt niemand meer in PUR.
Hiervoor hebben wij ook testen laten doen of het verdampt of vrij komt. Nee dat was niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
nielzzzz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 06:52:
[...]

Sterker nog dat kunnen wij 100% garanderen. Dat is altijd precies goed, dus niet lullen :P.
De reactie is al lang begonnen hoor in de fles, dat noemen we het pre-polymeer. Ventileren is nodig voor het gas.

Niet voor de MDI, als je nou TDI gebruikt dan zou ik maar even een goed masker halen. Maar dat gebruikt niemand meer in PUR.
Hiervoor hebben wij ook testen laten doen of het verdampt of vrij komt. Nee dat was niet zo.
Link naar de MSDS bladen aub?
Pagina: 1