[5600XT] Beeld zwart na installeren AMD drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 06:30

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc voor iemand gebouwd. Alle onderdelen zijn nieuw gekocht:
- Gigabyte B550 DS3H moederbord
- AMD Ryzen 3800X
- G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3600Mhz - [F4-3600C17D-16GVK]
- Asus Strix 5600XT
- Corsair RM650
- Crucial P2 1TB M.2 SSD
- Cooler Master Hyper 212 Black Edition
- Samsung LS27R350FHUXEN 1080p@60Hz monitor
- Fractal Design mini-ATX case

Installatie van Windows gaat goed. Daarna installeer ik de chipset drivers die ik hier heb gedownload. Daarna instaleer ik de drivers van de 5600XT videokaart die ik van de AMD site heb gedownload. Zodra het balkje van de installatie begint te lopen en ergens tussen de 10% en 20% dan wordt het beeld zwart en ik krijg dan geen beeld meer. Volgens mij hangt de PC niet want als ik op de Off knop druk dan duurt het effe en dan schakelt ie uit. Ik krijg dan geen errors bij booten maar zodra Windows zijn login scherm moet laten zien wordt het beeld weer zwart.

Wat ik gedaan heb:
- alle kabels nagelopen en weer goed aangedrukt
- gekeken of videokaart goed in het slot zit en dat zit ie
- nieuwe installatie media gemaakt op een USB stick met de Media Creation Tool
- 2x verse installatie uitgevoerd en 2x hetzelfde probleem

Wat heb ik nog niet gedaan:
- BIOS is versie F2. Deze wilde ik updaten in de BIOS maar toen kreeg ik een melding dat het niet de juiste BIOS was die ik had gedownload. 8)7 Dubbel gecheckt en ik heb toch echt de F11j BIOS gedownload van de Gigabyte site. Ik zag dat met behulp van de App Center applicatie en de @BIOS applicatie de BIOS geüpdatet kon worden vanuit Windows. Dit heb ik nog niet gedaan. Zou dit nog wat uitmaken?

Wat kan ik nog meer doen? Of heb ik pech en is het een DOA?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Weet niet of je een andere kabel kan proberen naar je monitor? Dus bv ipv een HDMI kabel een Displayport kabel gebruiken (of andersom). Kijken of dat dan wel goed tijdens de installatie en of je dan dus geen zwart scherm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Plugin schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:04:
Weet niet of je een andere kabel kan proberen naar je monitor? Dus bv ipv een HDMI kabel een Displayport kabel gebruiken (of andersom). Kijken of dat dan wel goed via de installatie en je dan dus geen zwart scherm krijgt.
Dat is helaas niet mogelijk. Ik heb de monitor wel op een andere pc aan kunnen sluiten met dezelfde HDMI kabel en dan heb ik gewoon Full HD beeld zonder problemen whatsoever.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
Of bv aansluiten op een tv? Als je maar de installatie doorkomt, zal verder wel goed gaan maar je ziet dus niks om bv op 'volgende' te klikken, je pc zal denk ik wel in orde zijn.

De monitor uit zetten en dan weer aan tijdens dit probleem (zwart scherm) kan je ook nog proberen.

[ Voor 33% gewijzigd door Plugin op 29-11-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
Heb je lang genoeg gewacht tijdens de installatie? Vanmiddag een RX 580 geïnstalleerd en werd het beeld tijdens installatie ook een tijdje zwart totdat automatisch herstart werd en de installatie met beeld verder ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Plugin schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:11:
Of bv aansluiten op een tv? Als je maar de installatie doorkomt, zal verder wel goed gaan maar je ziet dus niks om bv op 'volgende' te klikken, je pc zal denk ik wel in orde zijn.

De monitor uit zetten en dan weer aan tijdens dit probleem (zwart scherm) kan je ook nog proberen.
Ik heb geen TV. De monitor uitzetten en na een minuut weer aan geeft geen gewensd effect.
Uszka schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:15:
Heb je lang genoeg gewacht tijdens de installatie? Vanmiddag een RX 580 geïnstalleerd en werd het beeld tijdens installatie ook een tijdje zwart totdat automatisch herstart werd en de installatie met beeld verder ging.
Ik denk toch dat er wat mis is met de videokaart. Zodra ik de driver installeer en het beeld dus op zwart gaat, zie ik dat de monitor geen input meer ontvangt. Het lampje gaat dan ook knipperen van de monitor alsof er niets is aangesloten. Ik heb zeker lang gewacht. Ik weet dat het beeld knippert tijdens de installatie van drivers van een videokaart. Ik heb dit jaar al meer dan 10 systemen gebouwd (en geïnstalleerd) voor bekenden dus ik ben bekend met hoe het werkt als het wel goed gaat.

[ Voor 47% gewijzigd door Techno Overlord op 29-11-2020 20:19 ]

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugin
  • Niet online
via google zelfde probleem:
So I had the same thing happen to me. Received a Sapphire Pulse 5600XT yesterday and had the exact same problem that you described. It would get to 64%, then black screen and never come back. After two hours of setting the pc back to a restore point and trying to reinstall Adrenaline 20.2, I tried a different monitor on a whim. I was met with a screen saying the driver was installed successfully. My son's monitor is a MSI MAG27, and for some reason the drivers weren't working though the HDMI port that it was plugged into. I'm sure someone may have an explanation for this (I don't). So I changed to a different HDMI port on his monitor and it worked.
Kind of annoyed that I spent hours trying to reinstall something that was installing just fine. I see this post is a little old, hope you worked it out.
Found solution for my RX 5600 xt driver installation [black screen during install issue]
I wanted to share my solution for a problem I’ve seen many have. May not work for all but worked for me after 2 days of trouble shooting.

Problem: Bought xfx rx 5600 xt thicc iii. Black screen upon boot. Safe mode uninstalled drivers using uud. Rebooted in normal mode. Installation process blacked my monitor (no signal) at about 66-70% non stop. All drivers, bios, and os updated. Problem still there.

Solution: Uninstalled all drivers again. Swapped my freesync monitor out (75hz cap) for a normal monitor. Safe mode boot > boot tab > base video ON.

Rebooted in normal mode. Installation went through without a hitch. Swapped to my freesync monitor and everything started up just fine.

Hope this helps someone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
@Plugin Ik heb ook nog een monitor besteld (MSI Optix G27CQ4) bij deze computer. Die ga ik even uit de doos halen en aansluiten. Bedankt voor het meedenken. Ik zal de uitkomst van deze stap met jullie delen.

[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 29-11-2020 20:26 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-09 23:32

cptbuttlick

Team green

ff je cmos clearen.
Gister een 3070 eruit gehaald en een rx6800 erin. Moest cmos resetten.

[ Voor 65% gewijzigd door cptbuttlick op 29-11-2020 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Probleem is opgelost door een de MSI Optix G27CQ4 aan te sluiten. Als ik nu in de Adrenaline software kijk zie ik dat die op 165Hz. staat conform de spec van de monitor. Vreemd dat dit zo werkt bij AMD. Bij Nvidia weet ik dat ik zelf de refreshrate moet aanpassen naar 120Hz op mijn Alienware monitor nadat ik de driver geïnstalleerd heb. Bij deze AMD 5600XT met de Adrenaline drivers schakelt ie rücksichtslos op 165Hz. wat mijn tweede monitor dus niet ondersteund. Ik ben iig blij dat ik nu verder kan. Nogmaals bedankt voor het meedenken. De tip van @Plugin bracht mij op het juiste spoor.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:14
Begin eens met een reboot na belangrijke drivers. Chipset, reboot, vga, reboot. En haal de laatste versie van de chipset driver altijd van amd.com, mobo fabrikanten willen nog wel eens achterlopen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Visgek82 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:18:
Begin eens met een reboot na belangrijke drivers. Chipset, reboot, vga, reboot. En haal de laatste versie van de chipset driver altijd van amd.com, mobo fabrikanten willen nog wel eens achterlopen.
Uiteraard hanteer ik die wijze die jij beschrijft. Volgens mij heb jij het topic niet verder gelezen dan de eerste regels. O-)

Forever raver!

Pagina: 1