Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rageplay
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-08 04:12
Mijn vraag:
Waarom krijg ik geen video output? (Ook geen bios)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Behuizing: Sharkoon RGB FLOW ATX
Moederboord: Asus PRIME A320M-K A320
Voeding: SilvStone SST-ST40F-ES230 400W ATX
CPU: Ryzen 5 2600 (zonder iGPU)
GPU: GTX 745 (oud kaartje, pas nog getest)
RAM: 8GB (2x4GB) 3200-16-18-18 Ripjaws V K2 GSK
SSD: 256gb m.2 nvme pcie3.0 Toshiba (hierop Windows 10 installatie)
Scherm / Output naar iiyama 24 inch 1080p scherm (hdmi en vga poort beschikbaar)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb (Uitleg situatie vooraf):

Heb de bovenstaande onderdelen apart besteld en inelkaar gezet.
Nu is dit de eerste keer dat ik een PC bouw zonder intergrated GPU.
Ik bouw ook niet iedere dag een PC dus please bear with me. O+

Dus; bij het aanzetten van de PC krijg ik geen video output.
Output gaat niet vanuit het moederboord zelf maar de GPU (na googlen ging ik hier vanuit).
Heb wel via HDMI en VGA geprobeert, zowel op GPU als moederboord, geen resultaat.

Bij het aanzetten brand er soms een oranje lampje op het moederboord.
Wanneer ik er 2 latjes RAM in heb zitten blijft dit lampje branden.

Wanneer ik er 1 latje RAM in laat zitten blijft dit lampje 'ademen' (gaat langzaam uit en weer aan).
Wanneer dat laatste het geval is gaan ook de USB invoer aan (verlichting in toetsenbord/muis).
Wanneer het lampje blijft branden blijven de USB devices uit (verlichting tb/muis gaat niet aan).
Als ik dit latje verplaats naar de andere slot blijft het weer branden, ik vermoed dat het 'ademende' lampje goed is (maar weet dit niet zeker)

Heb na zoeken op internet ook veel gelezen over BIOS updaten zodat het moederboord met 2e generatie Ryzen processors om kan gaan; maar hoe moet ik dit doen als ik überhaupt geen video out krijg?
Geen bios; niks. Scherm zegt 'No Signal Detected'. HDMI en VGA kabel zijn getest.

Heb ook de batterij van het moederboord gehaald
alle spanning eraf gehaald (20 seconden power knop etc.).
Moederboord helemaal leeg gemaakt en alles weer aangesloten (dubbelcheck of alles goed zit), geen resultaat.

Ik ben er niet zeker van of hij kan booten met een pre-installed Windows (van een intel nuc) op de SSD.
Heb zelf een ssd van een intel-pc in een amd pc gedaan en dit werkte nadat windows zich even moest 'prerpairen'/drivers laden gewoon goed.

Ook heb ik het zonder SSD geprobeerd in de hoop de BIOS te kunnen weergeven; zelde verhaal.

Mocht er nog informatie ontbreken o.i.d. laat het graag weten.
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan zijn of wat ik nog kan proberen.
Thanks _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Rageplay op 29-11-2020 17:25 . Reden: typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:14
welke kabel gebruik je ?
steek je hem wel in de gpu ipv io?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Zou je de tekst bij het lampje kunnen lezen? Of wellicht een foto kunnen maken ervan.
Is het blinken van de LED constant of zit er een patroon in?

[ Voor 26% gewijzigd door Spierenburg op 29-11-2020 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
De Ryzen 2600 is trouwens pas vanaf bios versie 3803 werkend op dit moederbord.

Ik zou een oude ryzen cpu regelen om vervolgens de bios te kunnen updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rageplay
@99ruud99 HDMI kabel, Nintendo merk, is getest op andere pc en console -- vermoed dat de kabel gewoon goed is. VGA kabel: standaard dingetje (geen duidelijk merk, blauwe plugs, zwarte kabel.)
Zoals in mijn post uitgelegd heb ik het voornamlijk op de GPU geprobeerd;
wel een enkele keer op het moederboord, maar puur om te kijken of ik een ander resultaat kreeg.

@Spierenburg PC is van een vriend en ben nu even niet daar; Wel hebben we al een video gemaakt van het lampje, zal deze er straks bij zetten.

Wel kan ik duiden waar het lampje zich ongeveer bevind; aan het einde van de PCIE slot waar de gpu in zit.
Lampje brand vanonder de gpu vandaan, zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JB5u5_ePpfKtH0C63sgdHf_7vQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sa7WaoiDjE9AMnbNGkKdC4J7.jpg?f=user_large

Ik zit nu inderdaad te overwegen een 1e gen Ryzen ergens vandaan te halen / te lenen.
Thanks voor jullie reactie.

Update:
Intussen een 2e hands AM4 athlon processor gekocht om de BIOS te upgraden, hopelijk is het inderdaad de BIOS die de Ryzen 2600 (nog) niet ondersteunt.

Hier de video van het lampje

[ Voor 14% gewijzigd door Rageplay op 29-11-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rageplay
Uiteindelijk opgelost door vervangen van moederbord.
combinatie van cpu/mobo zou moeten werken maar heb nu even voor een quick-fix gekozen.
Blijkbaar is een dedicated gpu ook bruikbaar voor bios-output, weer wat geleerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Rageplay op 08-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Rageplay schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:15:
Blijkbaar is een dedicated gpu ook bruikbaar voor bios-output, weer wat geleerd.
Je hebt ook geen andere keuze hier, gezien een 2600 geen iGPU heeft volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door KoningsGap op 08-12-2020 11:20 ]

Pagina: 1