VirtualBox: scrollen met strategy game werkt stroef

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 17:28
Ik wilde proberen Command & Conquer (1995) te spelen op mijn Mac Pro. Daartoe heb ik VirtualBox met Windows XP geïnstalleerd en vervolgens van Nyerguds zijn versie van C&C binnengehaald en geïnstalleerd. Ik krijg het spel opgestart, kan ook missies starten echter een belangrijke onderdeel van het spel gaat helemaal mis: scrollen met de muis over de kaart. Een vrij essentieel onderdeel van het spel dus omdat het nu misgaat is het praktisch onspeelbaar.

Wat is het precieze probleem. Als je een ander gedeelte van de kaart wilt bekijken om bijvoorbeeld units te selecteren of andersom units naar toe te sturen duw je normaal je muisaanwijzer tegen de rand van het scherm in de richting waar je naar toe wilt. Dat is zo vanzelfsprekend dat we daar eigenlijk niet eens meer bij stil staan of over nadenken. Echter met VirtualBox gaat dat helemaal mis, immers er is niet echt een 'rand van het scherm'. Als ik naar de rand beweeg dan beweeg je op een gegeven moment met je muis over de rand van VirtualBox die daardoor niet meer op je muisaanwijzer reageert en waardoor je niet meer scrollt over de map. Ik zou het spel full-screen kunnen spelen. Echter dat lijkt niet te werken. Full-screen bij VirtualBox is vooral het scherm gecentreerd in het midden met alles daarbuiten zwart. Verder zit je met 4 verschillende schermresoluties te werken: die van je Mac, die van het VirtualBox scherm, die van Windows XP, die van C&C zelf. Dat helpt ook niet allemaal.

Iemand ervaringen of een idee hoe hiermee om te gaan? Ik weet dat er onlangs een remaster is uitgebracht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Parallels gaat hier beter mee om dan VirtualBox, is echter wel betaald. Je zou een (gratis) trial kunnen proberen.
Verder: schiet een bugreport in bij VirtualBox, misschien kunnen ze het fixen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:10

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij is de originele Command & Conquer tegenwoordig freeware, inclusief de Mac-versie. Kan je die niet beter installeren in plaats van de Windows-versie in een virtuele omgeving draaien?

Bijvoorbeeld: https://www.macintoshrepository.org/5533-command-conquer

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
g0tanks schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:20:
Volgens mij is de originele Command & Conquer tegenwoordig freeware, inclusief de Mac-versie. Kan je die niet beter installeren in plaats van de Windows-versie in een virtuele omgeving draaien?

Bijvoorbeeld: https://www.macintoshrepository.org/5533-command-conquer
Goeie, echter dat is wel voor het oude jaren 90 Apple OS. Zelf draai ik OS X El Capitan.

[ Voor 3% gewijzigd door juanita op 29-11-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Juup schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:16:
Parallels gaat hier beter mee om dan VirtualBox, is echter wel betaald. Je zou een (gratis) trial kunnen proberen.
Verder: schiet een bugreport in bij VirtualBox, misschien kunnen ze het fixen.
Ga ik zeker een kans geven als ik weer bij ben met mijn OS. ;)
Zat zelf nog even aan VMware te denken trouwens.

Heb hier wel nog ergens een retro PC staan maar vind het ook leuk om te proberen of dit werkt.

Denk verder niet dat het een bug is. Kan me zo voorstellen dat games gewoon geen prio hebben voor de makers van VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Voor 12,99 is nu de remastered collectie op steam te koop.
https://store.steampowere...er_Remastered_Collection/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 10:31

DaFeliX

Tnet Devver
Normaal kun je eenmaal op de host-key drukken om "Capture mode" te activeren, dan blijft de muis binnen het scherm hangen. Bij mij is de host-key de rechter control, maar wellicht verschilt dit weer per OS.

[ Voor 0% gewijzigd door DaFeliX op 30-11-2020 13:42 . Reden: muist -> muis ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanita
Er is iets gelukt
  1. VirtualBox Full screen zetten
  2. resolutie windows XP zelfde zetten als mijn Mac Pro
  3. In de setting-files van de game de resolutie handig kiezen, hoogte en breedte bijvoorbeeld half van je host (of guest, toch hetzelfde ondertussen na 1 en 2) scherm. Ook in 1 van de settingsfiles alles wat duidt op 'full screen' op True zetten
En dan draait het allemaal, alleen op de 1 of andere manier net niet soepel genoeg. Wel leuk verder.

[ Voor 9% gewijzigd door juanita op 02-12-2020 01:09 ]

Pagina: 1