Geen idee op wie je doelt met het eerste stuk van je zin, maar veel reacties in dit forum zijn eerlijk gezegd enkel stellingen zonder onderbouwing. ‘Je hebt recht op...’ is dus een goeie morele support voor een TS, maar daar heb je weinig aan als er discussie ontstaat.
Zo’n stelling is dus niet noodzakelijk verkeerd en kan ook interessante discussie opleveren met een verrassende uitkomst, maar bij een verweer door de verkoper heb je aan enkel een stelling weinig als je niet weet op welke grond je een rechtsgevolg inroept. En daarmee is het dus ook onduidelijk wie de stelplicht en bewijslast heeft van welk feit. Daarom noemde ik art. 7:5 lid 4 BW inclusief hyperlink naar het BW en een arrest dat daarmee samenhangt. In het weblog werd verwezen naar een online pagina van de ACM, maar die verwijst ook niet naar een rechtsgrond dacht ik.
Het is een combinatie van standaardproducten, met installatie als extra dienst.
Zonder de details van de overeenkomst te kennen (waaronder de AV bijvoorbeeld) is het lastig om te weten hoe de overeenkomst(en) precies moet worden geduid, of het er een is of meerdere zijn en of de TS een consument is (op grond van het verhaal vernoed ik van wel). Ik begrijp dat het een samenstelling betreft van allerlei losse onderdelen tot een compleet nieuw geheel, en dus valt die werkwijze m.i. beter te classificeren als aanneming van werk, waarna art. 7:5 lid 4 BW weinig ruimte laat voor de status wat betreft ontbinding in het kader van EU herroeping. Wellicht is er ook sprake van zaaksvorming, maar daarover kun je bij een samengestelde computer wellicht discussieren.
Een ‘dienst’ is in het algemeen taalgebruik misschien een synoniem voor assemblage, maar een dienst is het resultaat van een overeenkomst van opdracht. Het draait bij diensten vaak om een inspanningsverplichting, maar bij aanneming van werk meestal om een resultaatverplichting. Bij een dienst komt dus geen ‘stoffelijk product’ oftewel iets tastbaars tot stand en bij aanneming van werk wel. Dat laatste kan ook een aanpassing zijn van een bestaand product zoals bij het stomen van kleren en is dus (wellicht verrassend)
volgens de wetgever (pagina 10) geen dienst maar aanneming van werk, hoewel er op die pagina ook wordt genoemd dat er...
(...) inzake de aansprakelijkheid voor diensten raakvlakken denkbaar zijn in de sfeer van reparatieovereenkomsten met betrekking tot privé-zaken (...)
Het vervoer van de samengestelde computer door een derde bijvoorbeeld is dus een dienst; het samenstellen van een computer tegen een vergoeding lijkt mij op grond van
art. 7:750 lid 1 BW aanneming van werk (maar ik laat me graag onderbouwd corrigeren als ik er naast zou zitten):
1 Aanneming van werk is de overeenkomst waarbij de ene partij, de aannemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren, tegen een door de opdrachtgever te betalen prijs in geld
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.