Lekkage binnenkant raamkozijn - mogelijke oorzaken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 10:36
Hi Allen,

Twee jaar geleden hebben wij een huis gekocht, nou hebben de vorige eigenaren aangegeven dat dit raam af en toe lekte. Maar dat dit niet meer gebeurt was sinds de muur opnieuw geïmpregneerd is, helaas komen we er nu achter dat het nog wel lekt.

Het probleem:
Als het flink regent (en ik heb het idee dat de windrichting er mee te maken heeft), dan lekt er water door het raamkozijn naar binnen. Hierdoor zie je inmiddels ook duidelijk dat het houtwerk aan de binnenkant aangetast is. Die schade zie je, om wat voor reden dan ook, niet aan de buitenkant.

Ik heb een foto bijgevoegd, ik denk dat het water via die liggende steen (poreus?) de spouw in lekt. Een andere optie zou zijn via het raam wat er boven zit. Die steen heb ik inmiddels afgeplakt met water werende tape, nog geen regenbui gehad om het te testen helaas.

Mijn vraag aan de experts hier is, waar zouden jullie beginnen met zoeken naar de lekkage?

Het lekkende raam is het rechter raam, die rode streep is een muur aan de binnenkant van het huis. Hier hebben we bij echt heel nat weer ook wel eens doorslaand vocht op gehad. Het linker raam lijkt niets mis mee te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP5SvVZOQILihqD6YPOJRvlXi5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a81bVRneI52N4s0budKJuIpf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:47

rickysedai

Whoop whoop

Misschien is het optisch bedrog op de foto, maar je lijkt een hele natte muur te hebben vanaf de dakgoot rechts naar beneden. Zit de dakgoot verstopt misschien?

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:26
Zo te zien is het een appartement. Zo ja, VVE inschakelen. Maar het lijkt er inderdaard op dat de muur aan de rechterkant erg nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Die goot is niet verstopt, maar het is volgens mij geen optisch bedrog. Dit was na een korte heftige regenbui waarbij er binnen lekkage was. Vandaar dat ik die steen verdenk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Dit soort lekkages begint op het dak in een hoekje of bij een dakgoot.
Aan de natte plek op je muur te zien heb je een lekkage in de rechterkant van je dak. Ik zou eens kijken of de afvoer niet verstopt is. En of het lood nog goed is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
CrazyOne schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:06:
Zo te zien is het een appartement. Zo ja, VVE inschakelen. Maar het lijkt er inderdaard op dat de muur aan de rechterkant erg nat is.
De VvE inschakelen is een goed idee, helaas kom ik dan weer bij mijzelf uit ;)
RocketKoen schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:07:
Dit soort lekkages begint op het dak in een hoekje of bij een dakgoot.
Aan de natte plek op je muur te zien heb je een lekkage in de rechterkant van je dak. Ik zou eens kijken of de afvoer niet verstopt is. En of het lood nog goed is.
Heb al een paar keer naar de goot en en lood gekeken aan die kant. Maar ben bang dat ik toch een expert zal moeten inschakelen hier voor. Zelf zie ik geen gaten of scheuren namelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner0616 op 29-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
waarschijnlijk is een gesoldeerde naad kapot gegaan in je dakgoot. het vergt een goed oog omdat te kunnen zien. een gebroken las ziet er ongeveer hetzelfde uit. lood kan ook op zijn en moet mischien vervangen worden. als je zonder halsbrekende toeren een foto van je dakgoot en je loodt kan maken kan je hem hier posten. soms zien we net iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
miciel schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:04:
waarschijnlijk is een gesoldeerde naad kapot gegaan in je dakgoot. het vergt een goed oog omdat te kunnen zien. een gebroken las ziet er ongeveer hetzelfde uit. lood kan ook op zijn en moet mischien vervangen worden. als je zonder halsbrekende toeren een foto van je dakgoot en je loodt kan maken kan je hem hier posten. soms zien we net iets meer.
Ik zal eens even kijken of dat lukt! Bedankt.

Hoe groot is de kans dat het raamkozijn er boven de oorzaak is? Zitten daar plekken die ik kan controleren op lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
meestal als je een lekkage niet kan vinden komt hij van hogerop. een gebroken pan bijv.
het water valt op je isolatie en drupplt precies naast je goot. en zo heb je alsnog een lekkage.
echter dit is zoveel dit is eerder lijkt dat je goot het niet aan kan.

de muur is geimpregneerdt en je hebt alsnog vochtdoorslag.
wat is de staat van je voegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:47

rickysedai

Whoop whoop

Ik heb zelf een lange strijd gevoerd tegen een niet te vinden lekkage. Uiteindelijk wel gevonden maar dat was ook een beetje geluk hebben. Vochtproblemen komen in veel verschijningsvormen voor en het enige wat uiteindelijk werkt is systematisch uitsluiten van mogelijke oorzaken. En op zich is het niet gek om te beginnen bij het meest voor de hand liggende en dan verder te onderzoeken.

Het “grote” voordeel bij jouw lekkage is dat je dingen als optrekkend vocht al uit kan sluiten. Verder heb je de link al gelegd met regen en dat lijkt dus lekkages van leidingen uit te sluiten (maar zou ik tegelijk ook niet te snel uitsluiten want dat leidt tot tunnelvisie 😉). Verder heb je nog verschil tussen een lekkage en bijvoorbeeld condens of doortrekkend vocht. Een “eenvoudige” lekkage is te herkennen aan kringen. Elke regenbui levert dan een nieuwe kring op.

Tot slot denk ik dat je jouw lekkage om te beginnen inderdaad bij die dakgoot moet zoeken. Zo’n natte muur is echt ongebruikelijk en leidt tot een verdenking van de dakgoot. Ik zou daar beginnen. Maar tegelijk ook de ogen open houden voor een kapotte pan of iets dergelijks. Water kan soms meters afleggen voordat het ergens zichtbaar wordt. Maar in de regel loopt het wel omlaag en niet omhoog. Ik heb zelf systematisch dingen vervangen of tijdelijk afgeplakt om het effect te zien. Je kan ook de tuinslang telkens ergens anders zetten om steeds meer uit te sluiten. Systematisch afstrepen. Veel succes in elk geval @Gunner0616, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is!

Edit: overigens helpt alle info! Heb je een spouwmuur? Is die (na)geïsoleerd? Hoe ziet de waterschade aan het kozijn eruit? Kan je zien waar het vocht binnenkomt? Hoe ziet de vochtdoorslag op die binnenmuur eruit? Hoe snel na de regenbui zie je vocht? Etc...

[ Voor 7% gewijzigd door rickysedai op 30-11-2020 18:13 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:36

_Arthur

blub

rickysedai schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:05:
Misschien is het optisch bedrog op de foto, maar je lijkt een hele natte muur te hebben vanaf de dakgoot rechts naar beneden. Zit de dakgoot verstopt misschien?
Dit dus. Je probleem zit ergens rechts boven bij de aansluiting van je dak aan je muur.

Alles wat je verder ziet (aan binnenzijde kozijn, muur etc) is een gevolg, niet de oorzaak.

Kan je zelf niet het dak op, zal je iemand moeten inhuren die dat wel kan/wil.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 30-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Een tweaker moet natuurlijk ook een beetje eigenwijs zijn, heb inmiddels wat dingen geprobeerd, die niet gewerkt hebben. Het lijkt er op dat de mensen die de dakgoot de schuld geven gelijk gaan krijgen.

Zoals op de foto's te zien heb ik die steen afgeplakt en een mini afscheiding gemaakt richting de dakgoot. Mijn redenatie was dat het water van het dak (via de pannen) op de steen viel en vervolgens de muur doordrenkte. Dit heeft niet geholpen dus het probleem zal ergens anders liggen.

Bijgevoegd ook foto's van de dakgoot, ziet iemand zo al iets wat niet hoort? Alle hulp is welkom!

Overige info:
Heb je een spouwmuur? Ja
Is die (na)geïsoleerd? Nee
Hoe ziet de waterschade aan het kozijn eruit? het druppelt er doorheen! Je kan ook zien dat de muur om het kozijn heen nat is geweest.
Kan je zien waar het vocht binnenkomt? Helaas niet..
Hoe ziet de vochtdoorslag op die binnenmuur eruit? Er zit behang voor, maar je ziet een soort vlek om het kozijn heen. Maar niet verder er vandaan..
Hoe snel na de regenbui zie je vocht? Bij een flinke bui lijkt het erg snel te zijn (paar minuten). Al drupte het vanmorgen ook en volgens mij heeft het niet keihard geregend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQA8HGVu6Rd7DtGa1vWZbOZDyNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwTfyQABXbKhQnpoVutul1xE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nab8TjedAGj5fYc40YkGY_-CMnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlWqWwboy6laSkuSxdtOtiht.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry7NqvCSa9WmlpUxU3UyR1xjtCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KsHGU7v6ioJ4RwDdFTMNksO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zelfs als het niet meer regent staat je goot al bijna vol...

Staat dat hele pand nog wel waterpas? Het is niet ongebruikelijk voor oude panden dat ze wat scheef gezakt zijn en dat daardoor defacto het halve dak richting de verkeerde HWA gaat die het niet kan bijbenen

Zeker als je zinkwerk aan de dakzijde lager is dan aan de buitenzijde kan dat wat vervelende effecten hebben...

Zinkwerk kan trouwens ook kaduuk en met de gigantische hittegolven van de laatste paar jaar heeft dat allemaal wat meer te houden gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2021 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:36

_Arthur

blub

Gunner0616 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:25:
Zoals op de foto's te zien heb ik die steen afgeplakt en een mini afscheiding gemaakt richting de dakgoot. Mijn redenatie was dat het water van het dak (via de pannen) op de steen viel en vervolgens de muur doordrenkte.
Dan zou het niet zo snel na een bui binnen ook regenen natuurlijk.

Tijd voor een expert. Want zo te zien ben je niet de eerste die op die locatie aan het hobbyen is geweest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gunner0616
Wil hier geen topic van maken zonder oplossing. Dus voor de toekomstige forum bezoekers:

Uiteindelijk heeft het impregneren van de gevel gewerkt! Blijkbaar wordt deze gevel zo doorweekt bij veel regen dat het naar binnen sijpelt en flink lekt binnen.

Nou is het wel een lapmiddel en moet het om de zoveel jaar gebeuren, maar ben blij dat ik een oplossing heb.
Daarnaast moeten we binnenkort maar eens naar het lood boven de ramen laten kijken, want dat zou eigenlijk ook niet mogen lekken natuurlijk. Maargoed dat is inmiddels ook 90 jaar oud verwacht ik :)
Pagina: 1