Gedeelde map niet zichtbaar in scanner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb een Fujitsu N1800 netwerkscanner.
Hiermee kon ik voorheen vanaf de scanner rechtstreeks scans maken op mijn NAS door de bestanden op te slaan op een netwerkpad in een gedeelde map van de NAS.

Ik probeer nu hetzelfde te doen, alleen dan op mijn windows 10 PC, en ik krijg dit niet aan de praat.

De scanner draait op een aangepaste versie van windows.
Ik weet niet wat voor versie, maar de laatste firmware update is van 2017.
Met de Network Scanner Admin Tool van Fijutsu kan ik gewoon mijn scanner benaderen vanaf mijn Windows 10 PC. Ik kan echter niet mijn PC benaderen vanaf de scanner.

Zowel mijn printer als mijn windows PC zitten in dezelfde netwerk werkgroep.
Ik kan de networktree echter niet uitvouwen in de scansoftware.
Na 1 minuut zoeken krijg ik dan vervolgens een foutmelding: "Operation not possible. Network path is not working".

Handmatig het netwerkpad invoeren van de betreffende gedeelde map werkt ook niet en geeft dezelfde fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_1L8pYbNV8o_Zm9B_pm9ft0zG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CxpzCdDIFaxpBYDRjyM8CMM.jpg?f=fotoalbum_large

De betreffende PC is wel gewoon zichtbaar in het netwerk via andere Windows 10 PC's.
Mijn vermoeden is dus dat Windows 10 op mijn PC de scanner niet toelaat omdat deze op een oude, niet veilige windows versie draait.
Is dat vermoeden juist? Zijn hier omwegen voor?

Of zijn er andere manieren om mijn scanner toegang te geven tot de gedeelde mappen op mijn PC?

[ Voor 5% gewijzigd door nils_vdg op 29-11-2020 14:48 ]

Beste antwoord (via nils_vdg op 29-11-2020 21:35)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Je kunt ook overwegen om een eenvoudige ftpserver installeren en de scans daarheen sturen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe staan de rechten op je PC?

Je moet wel met een geauthenticeerd account aanmelden op de share en dat account moet voldoende rechten hebben (lezen en schrijven, aub geen full control).

Het kan daarnaast nog zijn dat het ding alleen SMB1.0 praat. Dat is te onveilig om nog te gebruiken tegenwoordig. Kan aangezet worden, maar beter kijk je of er opties zijn om een nieuwere versie te gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Scanner zelf heeft geen nieuwere software beschikbaar helaas. Deze is al wat ouder.

Deze PC heeft maar 1 user account, dus is automatisch het admin account neem ik aan? Het delen van de map is ingesteld op 'iedereen'. Maar vreemde is dat de scanner wel de werkgroep ziet, maar niet de betreffende PC in de werkgroep ziet zodra ik de network tree uitvouw bijvoorbeeld. Hoe kan ik in Windows 10 toegang geven aan een SMB 1.0 client? Al is het niet veilig, dan wil ik in iedrr geval even testen of dat inderdaad de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Laat maar, al gevonden via google, straks even proberen of het wel lukt via SMB 1.0.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Je kunt ook overwegen om een eenvoudige ftpserver installeren en de scans daarheen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ook met SMB 1.0 geactiveerd kom ik nog niet in de netwerkmap op mijn PC.
Ik heb op de betreffende PC een simpele FTP server opgezet.

In eerste instantie kon ik wederom niet op de FTP server komen vanaf de scanner, totdat ik Window Firewall had uitgezet. Toen lukte het wel.

Ik zal even in de instellingen zoeken hoe ik een uitzondering in de firewall kan maken om dit programma extern te mogen benaderen.

Achteraf met SMB 1.0 en firewall uit ook nog even geprobeerd om in de netwerkmap te komen, maar nog steeds geen succes... dus ik hou het wel op de FTP server. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1