Mijn vraag: Ik wil een PCB laten maken voor mijn esp8266-aangedreven sensor-bordje. Waar moet ik op letten?
TL;DR: hier het verbeterde ontwerp, hier het fysieke eindresultaat, hier helaas nog steeds problemen met self-heating (waarschijnlijk door ESP8266, USB-serial, CO2 sensor).
Specifieke vragen:
Ik heb al een aantal ESP8266 bordjes met sensoren gemaakt (temp/CO2), en wil deze nu op een PCB aan elkaar koppelen om de snoerbrij te verminderen en het geheel compacter te maken. Omdat ik nog niet eerder een PCB heb (laten) maken vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie
In eerder ontwerp had ik last van opwarming van de temperatuursensor waardoor deze een 2-3 graden te hoge waarde rapporteert, dit PCB ontwerp is wat luchtiger en hopelijk daarom minder warm. Verder heb ik de temperatuursensor onderaan geplaatst om verse lucht te meten (warme lucht gaat naar boven). Helaas kan ik niet makkelijk een deep sleep / wake cycle gebruiken om de opwarming te verminderen, omdat de CO2-sensor een 3 minuten opwarm tijd heeft, en ik minimaal eens per 5 minuten wil meten.
PCB ontwerp
Ik gebruik de volgende componenten:/f/image/SWdLLIEIXMvDBJilBO5RF19X.png?f=fotoalbum_large)
en daar de volgende PCB uit ontworpen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ublRqX2bO7K63h37nf8BuCiX.png?f=user_large)
Overwegingen:
Het geheel wil ik aansturen met esphome, ongeveer met de configuratie in bovenstaand blog.
TL;DR: hier het verbeterde ontwerp, hier het fysieke eindresultaat, hier helaas nog steeds problemen met self-heating (waarschijnlijk door ESP8266, USB-serial, CO2 sensor).
Specifieke vragen:
- Ik wil de ESP8266 (Wemos in dit geval) voeden op de 5V en GND pin ipv de USB connector, werkt dit ook, of sla ik dan een voltage regulator over oid?
- Ik wil de PCB bij Aisler bestellen om enigszins beperkte levertijd te hebben, zijn er nog alternatieven?
- Hoe kan ik opwarming van de temperatuursensor door de ESP SoC voorkomen?
Ik heb al een aantal ESP8266 bordjes met sensoren gemaakt (temp/CO2), en wil deze nu op een PCB aan elkaar koppelen om de snoerbrij te verminderen en het geheel compacter te maken. Omdat ik nog niet eerder een PCB heb (laten) maken vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie
In eerder ontwerp had ik last van opwarming van de temperatuursensor waardoor deze een 2-3 graden te hoge waarde rapporteert, dit PCB ontwerp is wat luchtiger en hopelijk daarom minder warm. Verder heb ik de temperatuursensor onderaan geplaatst om verse lucht te meten (warme lucht gaat naar boven). Helaas kan ik niet makkelijk een deep sleep / wake cycle gebruiken om de opwarming te verminderen, omdat de CO2-sensor een 3 minuten opwarm tijd heeft, en ik minimaal eens per 5 minuten wil meten.
PCB ontwerp
Ik gebruik de volgende componenten:
- Wemos D1 mini - als aansturing
- 1.3" I2C Oled display - als display
- MH-Z19B CO2 sensor - uit te lezen via serial
- BME280 module met level converter - voor T/P/RH, met level converter om op 5V te voeden
- DS18B20 - als backup/tweede thermometer
- 4.7kOhm weerstand - pull-up voor DS18B20
- Micro USB dip adapter - voor flexibelere plaatsing van voeding over USB poort
- Headers male straight & male 90 graden - voor mountain van onderdelen.
/f/image/SWdLLIEIXMvDBJilBO5RF19X.png?f=fotoalbum_large)
en daar de volgende PCB uit ontworpen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ublRqX2bO7K63h37nf8BuCiX.png?f=user_large)
Overwegingen:
- De MH-Z19B CO2 sensor stuur ik aan met software-seriële poort om de hardwarepoort vrij te houden voor USB.
- Beide temperatuursensoren zijn onderaan gemonteerd
- De traces naar de BME280 temp sensor zijn langer gemaakt om warmtegeleiding van de ESP SOC te verminderen
- Ik heb een extra USB pin header toegevoegd om de USB-voeding aan de onderkant te monteren
Het geheel wil ik aansturen met esphome, ongeveer met de configuratie in bovenstaand blog.
[ Voor 26% gewijzigd door Atomstar op 27-12-2020 19:21 . Reden: BOM toegevoegd, links naar eindresultaat toegevoegd, formatting ]