Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:06
Goededag allemaal,

Ik ben bezig met het uitzoeken hoe ik de zonnepanelen op het dak van mijn bedrijfspand het beste kan positioneren e.d. Wat ik nu bedacht heb:

Panelen: 16x Jinko solar 360 watt opstelling NO-ZW in portrait, op deze manier bedek ik het dakdeel wat ik mag gebruiken van de VVE zo volledig mogelijk.

Omvormer: Growatt 4600 TL-XE met AFCI

Nu zit ik alleen met een schaduw veroorzaakt door een buitenunit van een wartmtepomp. Ik heb even een animatie van sketchup gemaakt:

Wat is de beste oplossing? Maar voor lief nemen? Werken met optimizers of misschien de onderste rij er maar af laten omdat daar een groot deel van het jaar schaduw op lijkt te vallen?

Bedankt voor de tips!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je op deze manier niet verder van de schaduw vandaan blijven?
Dual betonvoeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85lxJUCvA8i4aGe5UM0sWPIaON0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a4hbqWZ5HrIqmoJDqhFfjIcL.jpg?f=user_large

Ik zou een goodwe of nog beter een SMA met shadefix kiezen.
Anders moet je enkele optimizers toepassen met een growatt.

Edit: dat past met dual betonvoeten
KoenVW76 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2020 13:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:06
Die opstelling is inderdaad een verbetering! Ik ga dan alleen links en rechts 20 cm over de grens heen die de VVE heeft opgesteld ( 2 meter van de dakrand en 1 meter van de grens naar de buren) . Ik kan mij niet voorstellen dat dat een enorm probleem zou zijn. Volgens sketchup hou ik alleen van november tot en met februari nog een kleine schaduw over in de ochtend tot een uur of 10. Dat lijkt me geen probleem :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
eind november - december - januari - februari is toch al niks met de opbrengst.

Edit: tegenwoordig zijn de panelen vaak breder dan 1 mtr en steek je er wel iets buitenuit.
Voordat ze gaan miepen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2020 14:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek