Gamen SSD m2 vs SSD 600

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 23:24
Hi,

Als ik nu voor mijn games een 2 tb+ SSD koop kan ik dan beter een m2 SSD kopen of een sata 600 SSD?

Mijn OS draait al op een m2 ssd maar vraag mij af of er ook significant verschil zal zijn tussen de m2 en de sata?

Games variëren van lokaal en online.

Alvast bedankt voor enig advies! _/-\o_

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Beste antwoord (via Headblast op 29-11-2020 13:40)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Headblast schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:26:
Mijn OS draait al op een m2 ssd maar vraag mij af of er ook significant verschil zal zijn tussen de m2 en de sata?
Nauwelijks, de goedkoopste en grootste sata SSD is snel genoeg :)

https://discord.com/invite/tweakers

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
redfoxert schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb dit (pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi) moederbord express besteld zodat er 2 m2 ssds opkunnen, als ik toch voor een m2 ga (black friday deal) levert dat gedoe op of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
M.2 is slechts het formaat/connector, ook in M.2 formaat zijn er genoeg SATA ssd's te vinden. Beter leg je het verschil tussen PCIe of SATA. Of als formaat het belangrijkste is tussen M.2 en 2.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Nielson schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:36:
[...]
M.2 is slechts het formaat/connector, ook in M.2 formaat zijn er genoeg SATA ssd's te vinden. Beter leg je het verschil tussen PCIe of SATA. Of als formaat het belangrijkste is tussen M.2 en 2.5"
Uiteraard maar ieder hier op tweakers weet dat men onder m2 de snelle PCIe variant bedoeld en de sata 600 versie op de langzamere SSD. Wellicht in data centers daar de strekking anders ligt maar die gamen niet op dat spul ;)

Uit de tekst is dat ook duidelijk en de vraag die bedoeld is en vriendelijk beantwoordt is door Redfoxert of het een verschil maakt tegenwoordig qua formaten.

Desalniettemin bedankt voor je input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Headblast schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:40:
[...]
Uiteraard maar ieder hier op tweakers weet dat men onder m2 de snelle PCIe variant bedoeld en de sata 600 versie op de langzamere SSD. Wellicht in data centers daar de strekking anders ligt maar die gamen niet op dat spul ;)

Uit de tekst is dat ook duidelijk en de vraag die bedoeld is en vriendelijk beantwoordt is door Redfoxert of het een verschil maakt tegenwoordig qua formaten.

Desalniettemin bedankt voor je input :)
Het is niet erg handig om hier vanuit te gaan, ik mag hopen dat zeker in dit forum de beestjes bij de juiste namen worden genoemd. Er zijn al zekere enkele topic's voorbij gekomen dat men de verkeerde SSD heeft gekocht.

Namelijk een M.2 slot hoeft absoluut niet beide te ondersteunen. Er dan vanuit gaan dat m.2 gelijk staat aan PCI-e (snel) is alles behalve handig. Het is dan ook verstandig om nu juist wel goed te benoemen wat je hebt en wat je wilt gaan kopen of welke combinaties.

Wat jouw vraag betreft Games op een SSD en welke, dat zal voorlopig nog niet heel veel uitmaken, maar ik zie daar wel verandering in komen in de toekomst, helemaal niet de nieuwe Consoles SSD's bevatten die sneller zijn dan menig SSD voor Pc.

Tevens is het ook enigszin afhankelijk van wat voor game gespeeld wordt, als je iedere keer grote maps (bestanden) in moet laden, dan is een SSD met hoge lees snelheden nog wel interessant, maar zoals altijd de keten is zo zwak als de zwakste schakel.

Games 'in ontwikkeling' zoals StarCitizen profiteren dan weer wel van een snelle SSD.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
_Dune_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:07:
[...]

Het is niet erg handig om hier vanuit te gaan, ik mag hopen dat zeker in dit forum de beestjes bij de juiste namen worden genoemd. Er zijn al zekere enkele topic's voorbij gekomen dat men de verkeerde SSD heeft gekocht.

Namelijk een M.2 slot hoeft absoluut niet beide te ondersteunen. Er dan vanuit gaan dat m.2 gelijk staat aan PCI-e (snel) is alles behalve handig. Het is dan ook verstandig om nu juist wel goed te benoemen wat je hebt en wat je wilt gaan kopen of welke combinaties.

Wat jouw vraag betreft Games op een SSD en welke, dat zal voorlopig nog niet heel veel uitmaken, maar ik zie daar wel verandering in komen in de toekomst, helemaal niet de nieuwe Consoles SSD's bevatten die sneller zijn dan menig SSD voor Pc.

Tevens is het ook enigszin afhankelijk van wat voor game gespeeld wordt, als je iedere keer grote maps (bestanden) in moet laden, dan is een SSD met hoge lees snelheden nog wel interessant, maar zoals altijd de keten is zo zwak als de zwakste schakel.

Games 'in ontwikkeling' zoals StarCitizen profiteren dan weer wel van een snelle SSD.
Dank voor je bericht, vandaar dat ik ook nog twijfel over een snelle ssd vs de langzamere.

Wacht morgen nog even af ivm Cybermonday.

Mag slotje op hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als ik dit topic doorlees, hoop ik dat je genoeg kennis hebt opgedaan om de juiste typen SSD's te kopen voor dat moederbordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB is nu zo betaalbaar zodat het bijna een no brainer is om in het 2e M2 slot te prikken. Je zou iets kunnen besparen door pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) te nemen maar voor dat ene tientje zou ik dat niet doen.

Overigens is er nauwelijks verschil in laadtijden tussen welke ssd ook. Of dat nu sata, gen3 of gen4 is. https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Uszka schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:49:
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB is nu zo betaalbaar zodat het bijna een no brainer is om in het 2e M2 slot te prikken. Je zou iets kunnen besparen door pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) te nemen maar voor dat ene tientje zou ik dat niet doen.

Overigens is er nauwelijks verschil in laadtijden tussen welke ssd ook. Of dat nu sata, gen3 of gen4 is. https://www.techspot.com/...orage-speed-game-loading/
Zag het inderdaad, mik nu op een 2tb past er zat op. Warzone alleen al zonder campaign is al 200 gb 8)7 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
970 EVO 2TB is veeeeeel te duur. Pak dan pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB
Pagina: 1