Bovenwoning netwerkinrichting en apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-01 10:03
Zoals de topic titel al een beetje doet vermoeden, ben ik aan het kijken naar de netwerkinrichting van mijn (nieuwe) 3-laags bovenwoning. Mijn huidige netwerkinrichting is vrij simpel en is meegenomen uit ons vorige appartement waar alles op 1 verdieping zat. Ik heb wel wat vermoedens wat zou werken, maar de overvloed aan topics, informatie en apparatuur maakt het wat lastig en ik mis daar gewoon wat ervaring mee.

Ik zoek een?
Set Wi-Fi access points, zij het een set routers of mesh apparaten, etc., die in mijn situatie (jaren 30 bovenwoning, gips wanden, houten vloeren, etc.) een goed draadloos signaal bieden op alle verdiepingen. Wat het meest geschikt is, is een beetje de vraag.

Wat is je budget?
Ik hoop met max. 500 euro uit te kunnen voor alles (kabels, routers, etc.).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel een beetje een Tweaker, dus ik verwacht wel dat ik op iets langere termijn o.a. een Pi-Hole, NAS en een klein domotica systeem ga aansluiten, dus mijn voorkeur zou vooral future proof zijn. Merken heb ik niet zoveel mee, maar ik kijk vooral uit naar een relatief eenvoudige setup (gebruiksvriendelijkheid e.d., de vriendin moet ook gewoon erop kunnen werken ;) )

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd gaat het om een oude bovenwoning, maar het voordeel is dat er eerder een AV-fanaat heeft gewoond, dus er lopen al een redelijk aantal (antenne)kabels door de wand vanaf de meterkast (in de hal op de begane grond), dus deze zijn eenvoudig te vervangen met netwerkkabels, waardoor het grootste deel van de access points mogelijk bedraad kan worden. M'n huidige internetverbinding is geloof ik 250Mbits, dus het zou mooi zijn als die snelheid overal stabiel te behalen valt, als het budget het toelaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat goed advies, het is voor mij een tijd geleden dat ik me in een netwerkapparatuur en inrichting heb verdiept! :)

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Ik heb een paar maanden terug in een 3 laags jaren 30 huis de TP-Link Deco M9 geïnstalleerd. Resultaat was prima ontvangst. Is momenteel in de aanbieding. Zie Pepper.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key of 1x pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 (de gen 1 gaat eruit gaan)

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) deze heeft 4 PoE poorten met max 60W
of
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) heeft 8x1Gbps POE+ (max 150W) +2 SFP poorten (max 1Gbps)

Prijzen:
2x 76€
1x 74.89 of 174.05
1x 107.69 of 189.25
Combi 1 (2x lite + gen 1 + 4PoE60W) = 334,58€
Combi 2 (2x lite + gen 2 + 4PoE60W) = 433,74€
Combi 3 (2x lite + gen 1 + 8PoE150W) = 416,14€
Combi 4 (2x lite + gen 2 + 8PoE150W) = 515,30€ (ja ver over het budget)

Waarom maar 2 lites, 1 op de beneden verdieping en 1 op de bovenste verdieping en testen of je wel een 3de nodig hebt op de middelste verdieping.

De 60W of 150W is de max dat het toestel kan verdelen, AP neemt iets van een 7W eventueel later als je er nog een camera ( 9 - 13W) ofzo wilt bijhangen heb je meer over

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag